Milly Molly Skrevet 25. februar 2008 #1 Skrevet 25. februar 2008 Hva svarer man da...? Jeg er nå i uke 31 og den siste måneden har magen vokst veldig mye. Jeg har også vært til UL og fått vite at babyen er stor og at det er mye fostervann. Jeg er jo litt bekymret for dette, og da er det veldig ubehagelig å hele tida få høre så svær man er! Folk er jo vanligvis forsiktig med å kommentere vekta til andre, men har tydeligvis lite hemninger når det gjelder gravide. "Oi som du har vokst!", "Nå må det være like før!" (Neida, det er over 3mndr igjen...), "Er du sikker på at det bare er én inni der?" og "Jeg skjønner ikke hvordan du skal se ut etter 2 mndr til!" ..Og dette er altså bekjente som ellers er hyggelige..! Det begynner å bli sånn at jeg gruer meg til å treffe på kjente fordi kommentarene er så ubehagelige. Jeg skjønner jo at folk legger merke til magen, men jeg synes det er ganske ubetenksomt å si det høyt. Jeg blir bare stum og lei meg av kommentarene, er det kanskje noen som har tips til hvordan man kan møte dette?
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 25. februar 2008 #2 Skrevet 25. februar 2008 Dette har jeg fått hørt hele svangerskapet, skjønner ikke hva som er så ille med det? Er vel ingenting å ta på vei for?
ღ cindarella-twinsღ Skrevet 25. februar 2008 #3 Skrevet 25. februar 2008 Det er vell ingen som mener noe vondt med det:) Er nok normalt at de rundt oss kommenterer magen...Jeg hører ofte at magen har vokst og jeg synes bare det er koselig:) Den går jo tilbake til normalen når babyen har kommet ut:) Jeg er ikke så hårsår på det temaet iallefall:)
ClarySage Skrevet 25. februar 2008 #4 Skrevet 25. februar 2008 "Tusen takk, det var virkelig hyggelig sagt av deg...!" Jeg har en svigermor som ikke skjønner hva hun egt sier... Nå er jeg veldig heldig og har ikke stor mage og ikke vann i kroppen ellers heller, men hun kaller meg for tjukka/bolla etc. likevel. Og hun fortalte om en episode hun hadde hatt med en gravid kunde i butikken der hun jobber.. Jeg blir skamfull på hennes vegne. Stakkars gravide jenta!! Folk eier vel bittelitt sosial intelligens..?! Man vil ikke høre om hvor stor man er eller alle de andre kommentarene.. Man er mer sårbar denne tiden og dessuten klarer man fiiiint se det sjøl uten at andre trenger påpeke det. Kan kjæresten din be sin familie om å la være å komme med disse kommentarene f.eks?! Så er jo det hvertfall en start? Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2008 #5 Skrevet 25. februar 2008 Dette har jeg hørt hele svangerskapet også. Jeg blir irritert selv jeg.. Svigermor presterte å si :Så tjukk du er blitt,hun er nordlending og mente seff rundt magen men jeg ga henne beskjed jeg om at sånn er ikke greit å si selvom man er gravid!! Unødvendige kommentarer synes jeg.Jeg har bl i tillegg og klarer nesten ikke gå,så det at jeg sitter mye stille bidrar jo litt på størrelsen min.Kunne jeg velge selv hadde jeg gått en tur hver dag..
MegOgMine3 Skrevet 25. februar 2008 #6 Skrevet 25. februar 2008 skjønner at det plager deg, men for meg personlig så synes jeg det bare er morsomt:) jeg er så stolt over magen, går bare og struter ivei:) er 38+5 nå, du kan se mage bilde på siden min:)
Mollika77 Skrevet 25. februar 2008 #7 Skrevet 25. februar 2008 Jeg også får de samme bemerkningene som HI, å synes ikke det er spesielt morsomt å høre alltid, spesielt når de samme personene kommer med de samme bemerkningene flere ganger..."er du virkelig sikker på at det ikke er 2 inni der", "gud så diger du er" osv, av og til blir jeg faktisk ganske fornermet...og av og til bare ler jeg, har vel noe med hormonene å gjøre tenker jeg...
Bebis08 Skrevet 25. februar 2008 #8 Skrevet 25. februar 2008 Nei jeg mener ikke at man må tåle alt, folk tror de kan si hva som helst når man er gravide, men jeg synes også det er veldig ubehagelig, og jeg blir veldig påvirket av det og føler ikke jeg er flink nok til å trene og spise mindre. Blir rett og slett litt deppa av det. Så jeg er enig med deg som skrev HI, kroppen min er ikke ment til å kommenteres av gud og hver mann!!!!!!!
magj Skrevet 25. februar 2008 #9 Skrevet 25. februar 2008 Sendte stolt et magebilde til min søster som jeg ikke har sett siden i sommer. Singel og barnløs. Fikk som svar at det måtte jo være MER enn to denne gangen. For hun hadde ei på jobben som skal ha til sommeren og henne vistes det nesten ikke på ennå. Jeg måtte nok ligge høyt over det som var normalt. Ikke no kjekt å høre. Og hun ga seg ikke heller. Jeg sa at jeg ligger innen normalområdet på kurven, rett i overkant av den røde streken. Ja da måtte det være stort slingringsmonn på den normalen. Prøvde å forklare hvordan kurven på helsekortet ser ut osv men hun har vel ikke forutsetninger til å forstå. Nå veit ikke jeg hvor mange svangerskap venninna hennes har hatt tidligere, men jeg har iallefall blitt utvidet av mine 3 hvor det siste var tvillingsvangerskap. Kan ikke folk forstå og akseptere at vi alle er forskjellige? Fikk heldigvis kjekkere kommentarer på bildet også da jeg sendte det til et par venninner som sa det var en flott mage og at jeg bare måtte kose meg med den!! Jeg synes du kan vise at du ikke liker kommentarene. Svar bare med et koer "Javel". De forventer jo at vi skal svare noe morsomt og fleipe og godta alt.
2hærligegutter Skrevet 25. februar 2008 #10 Skrevet 25. februar 2008 Dette har jeg fått høre og, men hos meg så stagnerte det litt, vokste veldig mye en kort periode, men så roet det seg litt. Jeg venter og en stor baby (ca 4 kg ved termin). Prøv å ta det med et smil, vet det ikke er alltid like lett, da komentarene hagler.
lille sprelle Skrevet 25. februar 2008 #11 Skrevet 25. februar 2008 Jeg har fått beskjed om at jeg ikke er stort til å ha bare to mnd igjen. Mens noen (nære) synes det er gøy å kalle meg kula osv..... Brodern og mannen min erter jeg og sier at nå har jeg for første gang større mage enn dem..... Legger ikke noe i det, bare ler med. Vet jo at babyen er perfekt i fht målene osv og alle er vi forskjellige når det gjelder hvordan gravid-kropp vi får. Vi har jo så forskjellige kropper når man ikke er gravide også! (har du vært i en damedusj i en hall e.l. i det siste, så vet du det!)
Supertea Skrevet 25. februar 2008 #12 Skrevet 25. februar 2008 Synes bare det er morsomt jeg Tar det som et godt tegn at ungen vokser og blir stor inni der. Dessuten er jeg ganske tynn fra før, så magen vises selvfølgelig ekstra godt da. Får stadig kommentarer på hvor diger jeg er og hvor mye mindre alle andre har vært. Det som er litt morsomt er at folk ikke har greie på hva de snakker om. Mine symfyse/fundusmål har fulgt streken i HELE svangerskapet (uke 33 nå). Det vil jo si at jeg er 100% gjennomsnittlig Så nei, sånne kommentarer tar jeg bare med et smil.
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 25. februar 2008 #13 Skrevet 25. februar 2008 Jeg har ligget øverst på symfysemålet hele tiden og har myyyye fostervann mye vann i kroppen. I uke 38 lå symfysemålet mitt på 40 cm. Jeg har fått høre det hver dag i 4 mnd at nå må det være like før babyen din kommer, fordi ja jeg har stoor mage, men det er jo bare koselig!! Gravidmager er jo det fineste de fleste ser, og de fleste blir fasinert av de. Det er jo bare derfor folk kommenterer magene de ser!
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2008 #14 Skrevet 25. februar 2008 Jeg har egentlig ganske liten mage til å vere 32 uker på vei, men svigerfamilien kommenterer magen min hele tiden. Å nå har du vokst, å så stor du er, mange som ikke blir større enn du er nå osv. Synest det er plagsomt og har sagt det til sambo, han unnskylder svigermor med at hun var liten selv og tror at jeg vil være stor, men synest ikke hun kan si slikt likevel. Svigerinnen min og svogeren min har sagt at jeg har bra mage allerede fra uke 17, selv om det da ikke var mulig å se at jeg var gravid. Alle andre sier jeg er liten, og at de venter på at jeg skal vokse. Er kjempefornøyd med de kommentarene. Synest selv jeg er akkurat passe. Sårende med alle kommentarene om hvor store vi er nå.
MamiMaribel Skrevet 25. februar 2008 #15 Skrevet 25. februar 2008 Helt enig med HI. Kroppen min er fremdeles bare min, den har ikke blitt allemannseie selv om jeg er gravid. Folk kan være ufattelig frekke - hvorfor må man spørre hvor mye vi har gått opp, eller kommentere størrelsen på magen ??! Er DET relavant ? Det fins mange andre måter å bry seg om en gravid på, og den type interesse eller "omsorg" får meg til å føle meg alt annet enn vel! Arg!! :-D
Kosemamma´n Skrevet 25. februar 2008 #16 Skrevet 25. februar 2008 Pleier å svare jeg... "Ja, fy f.. nå begynner jeg jammen å bli feit... - Hvordan skal dette gå???!!!" Hvis jeg sjøl sier at jeg er tjukk, feit eller noe i den duren blir folk som regel litt bleike. Er litt gøy i grunnen, he he...
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2008 #17 Skrevet 25. februar 2008 Da er det bare å svare "Ja, men min mage går vekk om 3 måneder (eller så lenge som du har i gjen av sv.skapet). Gjør din det?" eller noe i din duren.. ;-D Haha..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå