Anonym bruker Skrevet 25. februar 2008 #1 Skrevet 25. februar 2008 Kan ikke dere flinke folk hjelpe meg m å lage gode brød.. Hvilke oppskrifter bruker dere?? Skal lage to.. helst litt grove..
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2008 #2 Skrevet 25. februar 2008 Hvor flink jeg er, det vet jeg nå ikke, men glad i å bake! Jeg bruker ingen spesiell oppskrift, men for 2 brød bruker jeg ca. 1 liter lunkent vann, litt salt, 2 poser tørrgjær, litt soyaolje/olivenolje og mel. Når det gjelder mel så kjøper jeg ofte disse pakkene med grovbakst/fiberbrød/havrebrød o.l., og så tar jeg litt av den ene og litt av den andre. Jeg synes også det er veldig godt med havregryn oppi, det skal jo også være sundt. Det hender jeg også bytter ut litt av vannet med naturell yoghurt. Et lite tips for å få de luftige, er å bruke god tid på elting i eltemaskin. Før brukte jeg bare hendene, og de ble en smule kompakte........ Heves til dobbel størrelse, og så heves de litt etter jeg har hatt dem i brødformene. Steker de på 200grader i ca. 35-45 minutter nederst i ovnen.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2008 #3 Skrevet 25. februar 2008 Oki, takk.. Men ca hvor mye mel? er helt grønn..
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2008 #4 Skrevet 25. februar 2008 Eh, det er jeg ikke sikker på. Har i mel til deigen kjennes fin ut..... Dvs ikke for klissete.
siwiren(fødeklar) :-) Skrevet 25. februar 2008 #5 Skrevet 25. februar 2008 Jeg har bakt Ingers rugbrød i mange år. Kjempe-godt og grovt! Er masse kruskakli i, og det er bra for deg. Veldig sunt brød, jeg brukte det når jeg skulle slanke meg:-) Denne oppskriften gir 3 brød i 1,5 / 2liters-former 1,3 kg fin sammalt hvete, 200 g. fin sammalt rug, 200 g. helkorn hvete, 75 g. gjær, 3 ts. salt, 9 dl kruskakli, 1,8 l. lunket vann, 1 dl. linfrø, 1 dl. solsikkekjærner Deigen skal heve 1 time i bollen, deretter 1 time i formene. Så stekes 1 time på 220 grader midt i ovnen, eller 200 grader i varmlufts-ovn. Deigen SKAL være løs og seig (kan ikke eltes på bordet)
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 25. februar 2008 #6 Skrevet 25. februar 2008 Har en superlett og veldig god oppskrift på brød!! 1 kg pose med Møllerens Dansk Rugbrød eller Firekornsbrød 2 kg hvetemel 2 poser tørrgjær 7 dl melk 11 dl vann De to posene fra Møllerens er jo "ferdigpakker" til to brød, så du kan jo bruke de også. Men det er mye bedre med denne oppskriften, som forøvrig er til 4 brød. Jeg baker alltid 4 eller 8 brød, når jeg først skal skitne til.. Slipper man å bake så ofte!
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 25. februar 2008 #7 Skrevet 25. februar 2008 Glemte å beskrive hvordan jeg lager de.. Blander Møllerens posen med litt over halve posen med hvetemel og posene med tørrgjær i en egen bolle. Koker vann i vannkokeren og blander det med melken. Da blir det en passelig temperatur på væsken. Så heller jeg det over mel-blandingen, mens jeg lar kjøkkenmaskinen blande det sammen. Så heller jeg oppi mer hvetemel etter skjønn..Så lar jeg den kanskje heve seg litt om jeg har god tid, men det viktigste er å heve de etterpå jeg har bakt de til i formene. Da blir de finere formet etter formen og større! Hever de i en halvtime-times tid. Kanskje halvt om halvt.. Stekes i 200 grader i akkurat en times tid! Kan se til de når det nærmer seg, slik at de ikke blir for mørke, om du skulle ha en bedre ovn enn meg!
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2008 #8 Skrevet 25. februar 2008 oj, nå vet jeg jo ikke hvem jeg skal velge :)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå