Gå til innhold

Hysteri om bilder på nettet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange er veldig bekymret for om bilder av barna deres skal bli lagt ut på nettet. Selv må jeg innrømme at jeg overhodet ikke har noen bekymringer knyttet til dette. Den verst tenkelige situasjonen, at et bilde av mitt barn skal ende opp hos pedofile, er selvfølgelig helt forferdelig, men samtidig tenker jeg at jeg aldri vil få vite om dette, og for det andre ville det ikke skade barnet mitt. Er mer bekymret for at barnet mitt skal løpe ut i veien og bli overkjørt av en bil, eller henge seg fast i en snor og blir kvalt, enn om et sykt menneske skulle se noe seksuelt i et bilde av mitt barn på nettet. Greit å ikke ville legge ut bilder, det gjør ikke jeg heller, men hva er det egentlig dere er så redde for?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

helt enig. Mamma maser å kjaser om bildene jeg har på facebook.. men jeg skjønner ikke helt problemet.

men en ting som hadde plaget meg.. var hvis noen hadde kopiert bildet mitt og manipulert det på en måte.. og lagt det ut på en annen hjemmeside.. Men jeg tenker: Hvorfor skulle noen gjøre det med mine bilder? Vi er da ikke så interessante..

jeg legger ut bilder med god sammvittighet hvertfall.

Skrevet

Tror kanskje du ville tenkt anderledes om bildet av ditt barn ble brukt til å ronke etter av syke mennesker. Eller hva?

Gjest Mylian er svimmel
Skrevet

Dette tenker jeg om barn på badestranden også. Altofr mye hysteri ute og går. Selvsagt ikke digg om noen tennerpå babyen min, men så lenge hun ikke blir misbrukt av en pedofil så tar jeg det ikke så tungt. Det er aldri noe jeg vil finne ut.

Har masse bilder ute :-)

Skrevet

Hvis du syns det er greit at griser sitter og drar'n til bildet av ungen din, så må du få lov til å syns det. Akkurat som jeg må få lov til å ikke ville at det skal skje med min unge...

Jeg sier ikke at sånt helt klart skjer, men det KAN skje... Man har ingen garanti for det!

Skrevet

ja selvfølgelig er det grusomt... men vi får jo aldri vite det uansett?

Skrevet

om det skjer,tror du vi kommer til å finne ut av det ?

Skrevet

En kamerat av meg jobber i Kripos og de finner ofte tilbake til de barna som er på bilder og film og da vil foresatte få beskjed.

Og det er en større oppgang i bruk av norske barn i pedofiliringer, så jeg vet ikke jeg...

Skrevet

ville mye heller at bildet av han skulle blitt misbrukt enn gutten selv..

Skrevet

Selvfølgelig synes jeg ikke det er greit, men det er ikke noe jeg går rundt og bekymrer meg for. Jeg vil aldri få vite det, og det vil ikke skade hverken barnet mitt eller meg. Det KAN også skje at barnet blir utsatt for et direkte overgrep fra barnehageansatte, eller fra familie og venner, det har man heller aldri noen garanti mot, men man kan da ikke være bekymret for dette hele tiden heller?

Skrevet

Jeg syns ikke det er hysterisk å ikke ville ha bilder av barna sine på nettet. For meg handler det ikke om noen sitter og napper i løken til et bilde av datteren min (om jeg visste det ville jeg klikka, blir kvalm bare av å skrive det - men jeg ville jo ikke fått vite om det)

Det er noe med retten til å bestemme hva som skal publiseres i det mest offentlige mediet som finnes. Det er ikke noen krise om det kommer ut et bilde fra barnehage, bursdag el, men prinsippet om at alt kan legges ut av hvem som helst, kopieres av hvem som helst og at man i det hele tatt ikke har noen kontroll over hva som legges ut og hvem som ser det, syns jeg er... hva skal jeg si? Ekkelt? Jeg syns ikke det er alt som trenger å være ut i det offentlige rom, selv om det ikke er spesielt hemmelig på noen måte.

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Det er faktisk mye større sansynlighet for at det står en gris og tar bilder av barnet ditt på kjøpesenteret, bussen, utenfor huset deres, på stranda - u name it - enn at et bilde av ditt barn på en hjemmeside tilfeldigvis skal bli brukt som ronkemateriale for en pedofil. Det finnes milliarder av bilder på nettet. hvorfor akkurat din unge?

Hva om naboen er pedofil? Skal man låse ungene inne på soverommet, sånn i tilfelle?

Skrevet

Jeg har i alle fall ikke jenta mi naken i bloggen min.På facebook har jeg ett bilde av henne. Er en ting med vanlige bilder, men det er så mange som legger ut bilder av nakne unger. Det ville aldri jeg gjort..

Men vil ikke si jeg er hysterisk for det...

Skrevet

Jeg har bilder av ungen min på facebook. Det er dessuten bare folk jeg kjenner som kan se dem. Legger bevisst ikke ut badebilder etc. Det gidder jeg ikke når jeg har så mange andre fine. :-)

De amerikanske reglene for personvern (som vi som brukere samtykker i når det gjelder facebook) er forresten myyyye slakkere enn de norske.

Skrevet

tror ikke kine mente at det var helt greit.

Skrevet

På facebook har jeg bilde av gutten min med full klær, nugatti rundt kjeften+ på klærene og åpen munn med opptygga brødskive. Vet ikke helt om det tenner en pedofil....

Skrevet

så klart mener jeg det ???

heller bildet av han enn han!!

mener ikke du det ???

så klat mener jeg ikke at det er greit at noen runker til bildet av sønnen min.,.men heller bildet enn selve ungen!!

Skrevet

Men man kan jo uansett aldri beskytte seg mot dette? Da kan man jo ikke ta med barna noe offentlig sted, der det blir tatt bilder hele tiden. Eller der barnet kan bli sett. Hva med badeland, eller badebasseng, eller på stranda? Syke mennesker kan det være overalt.

Skrevet

om man skal tenke sånn så kan jeg heller ikke dra på stranda med gutten min,for da kan det være noen pedofile ser han..

jeg får dra en "michael jackson" og pakke inn gutten i tørkle så ingen ser han..

Skrevet

Denne grunnen kan jeg mer forstå, særlig hvis det i tillegg til bilde også legges ut navn. Er helt enig i at hvis det skal offentliggjøres fullt navn og bilde, skal det godkjennes av foresatte. Det er jo mange som kan ha viktige grunner for at dette ikke skal legges ut og kunne googles.

Skrevet

Jeg prøver å ha et bevisst forhold til nettbruk - men jeg legger ut bilder av ungene mine allikevel.

Det som forundrer meg mest når det gjelder disse diskusjonene her er hvor usigelig blond dere er når dere er hysteriske angående dette. De aller aller fleste overgrep mot barn blir begått av menn som barna kjenner. Far, stefar, bestefar, onkel, venner av foreldrene, fotballtreneren etc. etc. Voksne som barnet har tillit til. For all del - beskytt barna deres på internett også - men ikke glem hvor den virkelige faren for overgrep ligger. Og jeg håper at dere er like observante når jentene deres kommer til 12-13 års alderen og begynner å legge ut bilder av seg selv. DA bør dere følge virkelig godt med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...