simsalabima Skrevet 25. februar 2008 #1 Skrevet 25. februar 2008 Har vært hos legen med jenta vår på 5,5 mnd, siden hver gang hun får mme eller grøt med melk i (tørrmelk eller mme) så kaster hun opp. Legen var sur (mandags morgen) og informerte meg ikke noe særlig. Tok bare en blodprøve jeg skulle få svar innen 2 uker om hun var allergisk eller ikke. Forstod på sykepleieren som tok prøven at det ikke var vanlig å ta den type test på så små barn, og at det sjelden ble påvist allergi når hun er så liten, at det heller var vanlig å prikkteste eller skrape i huden som hun kallte det.. Hvordan ble det gjort på deres små? Spurte også legen om jeg kunne få mme fra apoteket på blåresept. Han sa at han aldri hadde hørt om det, men at hun i såfall måtte få PÅVIST melkeallergi før hun fikk det?? Går det ikke ann å få blårespt selv om testen viser ikke allergi? For jeg vet jo at hun er allergisk, for hun kaster jo opp! Får jo ikke noe annet enn mm og litt grøt, og da er det jo enkelt å se hva hun ikke tåler mener jeg. Han sa ingen ting om noen oppfølgings time, informerte ingenting om kosthold etc.. Er det sånn at jeg må finne ut av alt selv, eller er det ingen BIG DEAL?. Kansje jeg overdriver..
nicknavn Skrevet 25. februar 2008 #2 Skrevet 25. februar 2008 Min har melkeallergi, vi ble henvist til spesialist av legen på helsestasjon. Som sykepleieren sier er det ikke vanlig å ta blodprøve siden den sjelden viser allergi, det er mer vanlig å ta prikktest, men det er ikke sikkert den heller gi utslag på allergi. Melkeallergien til min gutt er påvist pga problemene han hadde. Rart at ikke legen henviste dere videre. Ta kontakt meg helsestasjon og legen der, de kan henvise deg videre. Vi startet med nutramigen og melkefri mat før nav godkjente blåresepten og før vi fikk vedtak på nutramigen. Vi fikk tilbake pengene vi hadde brukt på nutramigen før vedtaket kom, så det er viktig å ta vare på kvitteringer.
Lykkekløver Skrevet 25. februar 2008 #3 Skrevet 25. februar 2008 Det er bare en spesialist som kan skrive ut blå resept på Nutramigen. Så få dere en henvisning til en, sikkert bedre å ta det opp med legen på helsestasjon siden du fikk så dårlig info hos legen din.. Alle kan kjøpe Nutramigen på apoteket, men den er himla dyr, så spar på alle kvitteringer til du får vedtaket fra Nav.
Gjest Skrevet 25. februar 2008 #4 Skrevet 25. februar 2008 hva kan det da være at legen fikk skrevet ut resept når jeg trengte ny ? jeg trodde snuppa hadde melkeallergi så jeg ble henvist til barnelege som tok prikketest på hu ,det slo ut men ikke all verdens siden hun var så liten.vi fikk nutramigen på resept og jeg beholdt kvitteringene frem til jeg fikk nav vedtak så fikk jeg pengene tilbake! men vil bare si at snuppa mi har ikke melkeallergi nå da og at det var kolikken hun hadde som gjorde at hun skrek av all mat hu fikk.. så kan være noe forbigående ditt barn også har , men få en henvisning via barnelegen på helsestasjonen du og ikke fastlegen.
OsloMor Skrevet 25. februar 2008 #5 Skrevet 25. februar 2008 Har to multiallergikere som begge har vært det siden livets begynnelse, vi har fått veldig fin oppfølging ab spesialist på barnesenteret (Ullevål) og spesialist i barneernæring, og spesialisten sa at det ikke var noe poeng i å ta hverken blodprøve eller prikktest på barn under 1 år. Min eldste var hyperallergisk og fikk ikke utslag på blodprøver og prikktest, men det er det visst kun 50 % som får... Jeg synes du skal gå til en annen lege som kan skaffe deg henvisning til spesialister, viktig særlig på taanke på kosten til jenta di. Lykke til:-)!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå