Gå til innhold

falsk krupp...

mor til to. 15mnd og 6år

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en sønn på 4år som begynte med dette etter at vi flyttet til ny leilighet for litt over to år siden.. ca tre mnd etter vi flyttet inn... har mye plager med dette.. har fått efedrin og noen tabletter.. ble nesten sykehus sist... han fikk absolutt ikke puste... syns dette er ganske skummelt...

er det noen faktorer som kan være med på å utløse dette utenom førkjølelse..? må jo være flere faktorer...

Vi hadde ikke teppegulv på soverommet der vi bodde før, men vet ikke om det kan ha noen betydning...

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen?

Skrevet

Hei, har ei jente på 11 som har vært mye plaget med falsk krupp, sist for 2 uker siden.

Hun fikk kanin i 5 års gave, merket at hun fikk falsk krupp hver gang kaninen buret sto på rommet hennes over natta. Ga til slutt bort kaninen for å se om det ble bedre. Hver gang vi besøkte kaninen fikk hun falsk krupp, om natten, besøkte den 3 ganger på 1 år med samme resultat. Må nevne at den står sammen med 7 andre kaniner. Har pusset opp hjemme, noe som resulterte i masse bygge støv, hun ble tett og begynte å hoste og fikk falsk krupp.

Hun har allergi og små forhold i luftveiene, ligger til familien. Men jeg har erfart at det er utløsende faktorer. Legevakta sier at noen dager er typiske krupp netter, lavtrykk og klam luft, da ser de flere "kruppunger" enn ellers.

Vil anbefale å holde soverommet ryddig og lett og rengjøre, samt å skrive ned hva dere gjorde før anfallet, for å se om det er noen sammenhenger.

Lykke til.

Skrevet

For det første må jeg bare si at jeg føler med dere som foreldre og familie. Å ha et barn med falsk krupp er rett og slett jævlig. Det sliter på alt og man kan bli fryktelig redd. Det eneste jeg kan si, som vi har erfart i alle fall, er at man blir litt mer "garva" etterhvert, og du vet litt bedre hva som må gjøres. Og når barna er ca 6 år forsvinner som regel falsk krupp- anfallene av seg selv.

Har gutten deres ofte og langvarige anfall, anbefaler jeg dere til å få noen til å avlaste dere litt på nettene. Det er tungt å alltid være på "vakt".

Jeg synes det er litt rart at dere ikke har fått inhalator til gutten deres. Efedrin synes jeg ikke har noen effekt. Spør om dere kan få ventolin og flutide, dette hjelper både på å utvide luftveiene og slimløsende. Dessuten er det veldig effektivt å sette seg på balkongen (pakk dere godt inn) sånn at sønnen deres får pustet inn kald luft.

Husk å lufte godt der han ligger og sover, og bygg opp hodedelen.

Søk på en søkemotor om falsk krupp, eller forlang bedre informasjon fra legen hans.

Lykke til videre, og husk at vinteren snart er over:-)

Skrevet

Er ikke bare bare nei, vår sønn fikk det når han var 19mnd gammel. Det var ikke så greit, ble sendt hjem fra legevakta med beskjed om at det ikke var noe annet enn førkjølelse. to dager etter var jeg his fastlegen og ble bedt om å reise rett på sykehuset. ble der i tre dager. Fikk god hjelp og de ga oss mange gode råd=)

Han har ikke hatt flere annfall ennå så det er deilig=)

Skrevet

gutten vår får det flere ganger i løpet av året... flere netter på rad.. og på dagtid i disse perioder... lufter så å si hele tiden... har vaskemani såp er ikke støv som gjør det...

men har teppegulv på soverommet der vi bor nå... var renset når vi flyttet inn fikk vi bedskjed om, men eieren av huset er jo sløv, så det er ikke sikkert det var sant... tror vi skal rense det igjen snart.. se om det hjelper... skal flytte til sommeren tror jeg....håper det blir bedre da...

Skrevet

da har gutten vår lagt seg... krysser fingrene for en rolig natt...

Skrevet

Falsk krupp er jo at slimhinnene sveller så mye at man ikke får puste. Allergi og astma får slimhinnene til å svelle.

I Danmark heter falsk krupp astmatisk bronkit.

Den beste å spørre om dette er selvsagt legen. Men de bruker jo samme medisin på kraftige astmaanfall og på falsk krupp anfall på legevakta, nemlig adrenalin som kald damp.

Kanskje han skal diagnostiseres med astma? Da får han steroidpreparater som forbygger, mest sannsynlig.

Teppegulv er jo skumle, da. Masse midd, og noen ganger sågar mugg under.

Hilsen mamma med kruppunge.

Skrevet

har vært hos lege når det har vært veldig ille... de mener det kun er falsk krupp og ser ingen grunn til å skjekke han for astma...

har tidligere vært i kontakt med lege pga gjentatte problemer med rennende øyne og øyekatar... ble testet for allergi men fant ikke noe... om det fortsetter bør jeg kanskje forlange å få testet han for astma.. hadde det selv som liten, men har vokst det av meg.. flere i familien med astma... vet ikke om det arvelig men...

Skrevet

har prøvd å lese litt mer om det på nettet nå...

falsk krupp=problemer med innpust

astma=pronlemer med utpust....

da må jeg ha hatt falsk krupp helt til jeg ble gravid med guttungen... har aldri hatt problemer med utpust, kun innpust...

Skrevet

huff... snuppa her fikk falsk krupp for en mnd siden. helt grusomt. det jeg fikk beskjed om var at det var viktig å sove på kaldt rom... ikke ha det noe varmt på rommet.....

hos snuppa så var det ikke noe forskjølelse eller noe verken før eller etter anfallene hun hadde... (holdt på i 2-3 dager)...hun hadde feber men det var alt liksom... hostet nesten bare på natten når anfallene kom...

men trodde det var noe som gav seg når de var 2-3 år jeg...

lykke til iallefall.. kan jo hende det kan være lurt å fjerne teppe på gulvet.. ev så kan du jo legge henne inne hos dere (om dere ikke har teppe) så kan dere se om hun får anfall der

Skrevet

han har hatt det 6ganger på 1,5år nå... flere dager på rad hver gang.. til og med på dagtid... og ute...

vi sover med vinduet på gløtt, og termostaten på 15grader på soverommene... ligger ikke i trekk så skulle ikke være det heller... viste litt om krupp fra før pga noen venniner, men syns det er rart når han egentlig ikke er syk, og kan få det ute...

Har ringt legen i dag. Fikk time på fredag, men måtte komme med en gang om han fikk problemer før det...

Mistenker heller infeksjonsutløst astma eller noe lignende og skal testes mer for det.. var ikke vanlig å få slik når man var ute...

Krysser fingrene for at de finner ut noe som gjør hverdagen lettere for oss... tør ikke slippe han av syne i tilfellet han får det på dagen også...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...