Gå til innhold

Jeg har født (samme som 3.trim)


sineline

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig blitt mamma til verdens nydeligste lille jente.

 

Riene startet torsdag 14/2 på kvelden men var såpass "milde" i styrke at jeg gikk for å legge meg i 23-tiden. Jeg var ikke i tvil om at det var rier, for de kjentes helt annerledes ut enn kynnerne hadde gjort tidligere. I tillegg kom de regelmessig og jeg hadde fra starten ca 1 pr 10 min. Det økte raskt på og da jeg hadde ligget i sengen en time, hadde jeg 3 rier på 10 min. I tillegg var de begynt å bli ganske så vonde!!

La meg i badekaret en times tid, noe som fungerte helt fantastisk på smertene. Men jeg kjente etter hvert at riene ble kraftigere og lengre og da samboeren min tok tiden, viste det seg at de varte i godt over minuttet!! Da fikk han panikk, (siden vi har tre kvarter å kjøre til sykehuset) og ringte føden. Vi ble selvsagt bedt om å komme med en gang. Siden jeg var 11 dager på overtid, skulle jeg etter planen settes i gang fredag 15/2 og hadde derfor ikke pakket ferdig bagen (trodde jo jeg hadde kjempegod tid og var ikke forberedt på at riene skulle starte av seg selv!!) . Så samboeren min, stakkar, fløy rundt å hentet det jeg hadde planlagt å pakke ned, he he. Kom oss avgårde i to tiden og var fremme på føden kvart på tre. Ble lagt på en såkalt "grønn" fødestue med stort badekar (hadde naive planer om å føde i vann, he he). Fikk en noe snurpete jordmor som etter å ha undersøkt meg, kom med verdens mest nedslående nyhet; 1 cm åpning.......... Jeg ble så skuffet siden riene hadde vært så lange, vonde og tette. Men da hun så helsekortet mitt og så at jeg dagen før hadde vært hos jordmor som fant at hodet til babyen ikke var festet, ble hun litt blidere. Hun mente nemlig at jeg hadde hatt veldig rask modning samt at hodet hadde blitt skyvd langt nedover i bekkenet på bare noen timer (noe som normalt sett kan ta dager og uker på førstegangsfødende).

Vi ble enige om å se riene en time, undersøke på nytt og dersom det da var uforandret åpning, skulle jeg få smertestillende. Timen gikk, riene ble sterkere og da jordmor undersøkte hadde det blitt 5 cm åpning. Gjett om jeg var glad!! Men det var nå så intenst at jeg egentlig ønsket epidural. Jordmor foreslo at jeg kunne legge meg i badekaret først og se om det hjalp på smertene. Lå vel i badekaret en times tid og det varme vannet lindret faktisk så godt at jeg duppet av mellom riene. Men, igjen ble det verre og jeg følte for å komme meg opp av vannet. Kl 06 ble jeg undersøkt igjen da jeg nå hadde bestemt meg for at jeg måtte ha epidural. Og utrolig nok hadde det blitt full åpning i tillegg til at babyens hode kunne sees under riene!!! Stor lykke for spente foreldre men herregud for noen smerter jeg hadde nå!! Der og da bestemte jeg meg for at dette skulle jeg klare og kom til å tenke på noen pusteteknikker jeg hadde lært på yoga for gravide som jeg har gått på gjennom hele svangerskapet. Dette hjalp godt under siste del av fødselen og kl 07.00, etter 35 min trykketid, kom vår nydelige lille Lilja til verden. For en fantastisk følelse å få henne opp på magen min!!! Virkelig verdt alle de vonde riene og alle timene med smerte!!!

 

Føler virkelig at jeg har hatt en skikkelig drømme-fødsel selv om jeg ikke har glemt hvor vondt det var.. Lilja var 3800 gr og 52 cm lang. Hun er fantastisk snill, spiser og sover. Vi er så lykkelige og forelskelsen er total!! Gleder meg faktisk til å få flere barn, dette gjør jeg garantert igjen!!

 

Lykke til alle dere som ikke har født enda.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...