morijuni Skrevet 25. februar 2008 #1 Skrevet 25. februar 2008 Jeg har lest at det er uheldig å ligge på ryggen etter 5.mnd. Er det meg eller babyen det er farlig for? Jeg er snart 6 mnd på veg nå og legger meg ofte på ryggen i søvne. Hvordan skal jeg greie å styre dette?
2 fine små Skrevet 25. februar 2008 #2 Skrevet 25. februar 2008 Jeg legger meg ogsaa over paa ryggen, selv om jeg ogsaa ligger mye til venstre i disse dager. Jeg tror ikke det er direkte farlig, i hvert fall ikke hvis det er behagelig for oss. Det er noe med en hovedpulsaare som er i ryggen, som kan faa litt press for mange, men det er ikke sikkert dette gjelder alle. Selv er jeg ganske svai i ryggen, saa jeg merker ikke noe til dette, vi har ogsaa forholdsvis myk madrass og kanskje det letter litt paa trykket ogsaaa? Det er vel heller at man raader de som ikke faar sove til aa ligge paa venstre side i svangerskapet, som et forsoek paa aa sovne lettere. Men jeg holde en knapp paa at det ikke er farlig aa sove paa ryggen dersom det fungerer for deg. Kanskje noen leger eller sykepleiere her inne vet bedre?
Gjest Skrevet 25. februar 2008 #3 Skrevet 25. februar 2008 Det som gjør det "farlig" å ligge på ryggen er, som Femina skriver, fordi en hovedpulsåre i ryggen kan bli klemt/presset. Det kan føre til svimmelhet og, i noen tilfeller, at den gravide besvimer. Om det er direkte farlig for barnet vet jeg ikke, men det sier seg selv at det kan skape farlige situasjoner hvis du besvimer i hytt og pine =/ Men så lenge du legger deg over på ryggen i søvne og ikke merker noen endringer i kroppen pga det, tror jeg ikke at du trenger å bekymre deg. Hvis du fortsatt er usikker og litt nervøs pga dette, kan du jo ta det opp med lege/jordmor ved neste kontroll =)
NrToKomIJuli Skrevet 25. februar 2008 #4 Skrevet 25. februar 2008 Jeg lå på ryggen helt til noen uker før fødselen forrige gang. Og det gikk helt fint. Plutselig en dag når jeg la meg, var det ikke greit lenger, og det merka jeg veldig godt og veldig fort. Jeg ble svimmel og kvalm og uvel, tydelig at blodåren var i klem. Så nå også kommer jeg til å ligge på ryggen helt til dette plutselig en dag dukker opp. Beskjeden var tydelig og overhodet ikke til å misforstå. Ser ut til at kroppen gir beskjed om det er noe.
BabyButterfly<3fødeklar Skrevet 25. februar 2008 #5 Skrevet 25. februar 2008 Jeg spurte faktisk jordmor om dette sist kontroll. Hun mente at dette var unødvendig skremsel - for du må ligge heeeelt flatt for at dette skal kunne skje (blodåre komme i klem). Og som hun over her skriver; du merker det godt selv før det utgjør noen fare for deg selv eller foster. Så ligg på ryggen du, så lenge det er behagelig Jeg ligger forresten av og til på rygg med ene kneet bøyd ut til siden (litt sånn ballerina-stil, bare at jeg dropper hendene ). Dette gjør at jeg får en bitteliten vri i bekken/rygg, og dermed ligger jeg ikke helt flatt Digg å sove slik!
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2008 #6 Skrevet 25. februar 2008 Slik ligger jeg også, også får jeg kjeft av ektemannen fordi jeg sparker han
Trulte76 Skrevet 25. februar 2008 #7 Skrevet 25. februar 2008 Nei er ikke farlig, men er bare at du har en vene i ryggen som kan komme i klem når magen vokser..å da kan man få ubehag av å ligge på ryggen. Jeg kunne ikke det pga jeg ble veldig svimmel for da kom den i klem. Men så lenge du ikke merker noe ubehag av å ligge på ryggen, så ligg så mye du vil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå