Gå til innhold

Kjære alle dere som har tatt keisersnitt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått beskjed av legen at jeg må velge mellom planlagt keisersnitt og vaginal fødslel. Om jeg velger vaginal fødsel er det stor sansynlighet for at jeg må ta hastekeisersnitt. (Som jeg ikke ønsker).

Jeg har utrolig sykehusangst og lurer på om jeg kan spørre dere om noen rare spm:

Jeg lurer på:

1. Hvor lenge måtte dere være på sykehuset etter inngrepet?

2. Hadde dere mye vondt og hvor lenge etterpå..

3. Hvordan så og ser magen ut?

TUSEN TAKK FOR SVAR!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sorry.. Men dytter jeg. Ønsker så veldig et svar.

Skrevet

Hei!

1. Jeg var fem dager på sykehus etter ks - såkalt haste ks.

2. Jeg hadde litt vondt de første tre dagene, pga at det er et sår og ikke så lett å komme ut av senga og div (spør om en krakk så du slipper å streve). Men etter en halvdag var jeg opp og gikk, og fikk skryt fordi jeg var så sprek. Jeg hadde ikke noe særlig vondt da jeg kom hjem. Byttet bare på strips (fåes kjøpt på apotektet) på såret og renset.

3. Jeg fikk såkalt bikinisnitt (tror de fleste får det). Det har grodd fint, og jeg er fornøyd med gynekologens arbeid:) Magen blir litt pløsen etter en graviditet uavhengig av fødemøte, men den blir mer normal innenfor et par mnds tid.

Etter ks (de første fire-seks ukene) skal man ikke løfte mer enn baby eller gjøre noe særlig husarbeid (jippi). Etter tre mnd kan du begynne å trene igjen.

Tips: Hastesnitt er ikke noe særlig god opplevelse i seg selv. I tillegg måtte jeg ha masse antibiotika pga de ikke rakk å rense meg skikkelig. Men det gikk fint da:)

Skal selv ha planlagt ks denne gangen - satser på at det går bra!

Du må ha masse lykke til med ks!

Skrevet

Jeg hadde planlagt KS, og hadde som millyllmolly&mini, 5 dager på barsel. Syntes dette var en fin opplevelse, var våken under hele oprasjonen, kun spinalbedøvelse. hadde problemer med å reise meg fra liggende og opp til sittende, men så fikk ikke jeg en sånn krok til å dra seg opp med heller før etter 2 dager, når jeg fikk denne var det ikke noe problem lenger. Hadde litt vondt de første dagene, men det holdt med paracet for å holde smartene unna. Jeg var ute av sengen dagen etter, (var ikke oppe på barsel før i 22 tiden), og i dusjen, ganske sprek. Hvis det er fare for hastesnitt ville jeg ikke prøvd på vaginalfødsel engang, tror både du og mannen din vil få en finere opplevelse med et planlagt snitt, han kan tol og med være med inn i rommet, og det blir da han som vil få de første 3 timene med babyen, siden du må ligge på oppvåkning.

Jeg var ikke spesielt flink til å unngå løft, løftet vognen ut og inn av bilen etter 2 uker ikke noe problem. det er ingen som ser arret mitt, hvis jeg da ikke er naken da, sitter veldig langt ned, bikinisnitt.

Håper dette hjalp deg litt.

Lykke til.

Skrevet

1. Jeg fikk ikke være mer enn 3 dager på sykehuset etter hastesnittet mitt. Syntes det var alt for tidlig å reise hjem, var kjempedårlig. Men de måtte ha senga mi som de sa... Dårlig synes jeg men....

2. HAdde masse komplikasjoner, indre blødninger, såret sprakk opp osv... Tok ca 2-3 mnd før jeg fikk til å gå ordentlig, og ca 4 mnd før smertene var borte...

3: Har et arr på ca 20 cm rett over skambenet.

Skrevet

Jeg hadde et hastesnitt men en veldig fin opplevelse da jeg slapp full narkose. Om det er stor fare for hastesnitt hadde jeg nok valgt et planlagt ks.

1. Jeg lå 5 dager på barsel men hadde fint klart å dre hjem før, måtte bli der pga tvillinger.

2. Kom meg fort og ikke hatt noen form for komplikasjoner etterpå.

3. Har et bikini snitt på kanskje 15cm som nesten ikke syntes. Er utrolig pent.

Skrevet

Jeg hadde hastesnitt og var veldig glad for det der og da etter 72 timer med vonde rier. Hadde full narkose.

1. vi var på barsel fra torsdag morgen til tirsdag. Hadde enerom hele tiden, så det var en veldig fin tid. Jeg fikk litt smertestillende de første dagene, men ikke det siste døgnet og vel så det. Fikk hjelp til å sette meg opp for å amme, feks, om det var for lenge siden jeg hadde fått medisin og det var for vondt. Hjemme gikk det helt fint. Hadde vi mistet enkeltrommet tidligere, hadde vi nok reist hjem tidligere, og det hadde gått bra det også.

2. jeg var veldig utmattet etter hele greiene, flere dager uten særlig mat og søvn og så en narkose på toppen. Men ikke voldsomme smerter, det eneste var at jeg ikke kunne ligge på siden (og dermed ikke amme liggende). Men det er individuelt, har ikke hørt om så mange som har opplevd akkurat det.

3. magen min har aldri vært flat, men den har absolutt ikke blitt noe verre av arret. Den ble litt pløsete etterpå, men det skyldes jo svangerskapet, men ømhet i såret gjorde nok at jeg ikke ville gå med noe stramt over der og gikk stort sett med skjørt fram til jeg nå ble gravid igjen. Nå som jeg er høygravid ser jeg hvertfall ikke noe til arret, og tenker skjelden på det.

Jeg tar nå sikte på en vaginal fødsel denne gangen, men er ikke noe redd for et nytt hastesnitt om det går like dårlig denne gangen. Men helst vil jeg jo føde vaginalt. Det var sårt å ikke være til stede da han kom ut, og jeg har også veldig lyst til å få oppleve en vaginal fødsel. Følte jo litt at kroppen svikta meg sist, så nå får den sjansen til å rette det opp! :-)

Skrevet

Jeg er i den situasjonen at jeg har både hatt hastekeisersnitt i full narkose og planlagt keisersnitt med spinalbedøvelse. Har diabetes og pga stort barn ble jeg satt i gang første gangen, men pga dårlig fremgang og til slutt tegn som viste at babyen ikke hadde det så bra, så ble det hastekeisersnitt. Jeg fikk ikke se babyen før etter 8 timer og jeg synes det var veldig vondt å miste den første tiden med barnet. Tror nok jeg fikk en depresjon som følge av dette dramatiske som skjedde. Andre fødsel fikk jeg ikke velge selv, fordi barnet allerede var veldig stort og jeg ikke hadde tegn til modning enda. Planlagt keisersnitt var en veldig fin opplevelse, mye roligere og jeg fikk ta del i barnets liv helt fra første skrik (med litt avbrekk for å vaske, måle, veie og mate henne). Begge gangene følte jeg meg veldig bra etter snittene. Reiste hjem 3. dag første gang og ble utskrevet 2. dag etter det planlagte (ble overført til nyfødtintensiven pga gulsot hos barnet, ville egentlig hjem den dagen, men det var før jeg viste at hun hadde fått gulsot). Smertene har vært ganske like begge gangene, slitsomt og vondt å reise seg ut av senga det første døgnet, etter det går det mye bedre og den smerten man har er de flinke til å gi medisiner mot. Arret er nesten ikke synlig, det ble sydd igjen med såkalte innvendige sting, hadde bandasje på i ett døgn og etter det har det ikke vært noe over såret... Fikk mye vann i magen etter operasjonen begge ganger, men det ble borte etter et par uker... Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt hvis sjansen var veldig stor for hastesnitt ved vanlig fødsel, for planlagt var en veldig mye bedre opplevelse, men jeg føler meg jo litt snytt for en vanlig fødsel da... Samtidig er jeg veldig takknemlig for at jeg har fått to barn uansett hvilken måte de kom ut på! Lykke til!!!

Skrevet

hallo jeg får muligens ks snitt pga stor unge ,er det vondt å sette i spinal?? og jeg er livredd for at det ikke skal virke

Skrevet

Kjente ikke spinalen, jeg. Og virker den ikke (noe jeg ikke tror er særlig sannsynlig) sier du jo bare ifra, du er jo våken. De tester at bedøvelsen virker før de begynner med operasjonen. Vet ikke akkurat hva de gjør, de klyper deg hardt i foten eller noe, og starter når de er sikre på at du ikke kjenner noe. Du er jo våken, og har du ubehag, sier du bare ifra. Det er er f.eks vanlig å bli litt kvalm idet ungen er ute, men da forteller du det og du får noe som demper kvalmen, det gjorde i alle fall jeg.

Dette går sikkert kjempebra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...