Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #1 Skrevet 24. februar 2008 I dag er dattra mi akkurat 1 mnd. så kom jeg til å tenke på søvn rutinene våre... De er følgende: Opp kl 09-10 Sover fra 11.30 - 14.30/15.00 Sover fra 17.00-19.00 Sover fra 21.00- 22.30 Så kvelds stell , mm kos & mat . Så natta fra 23.30 - 00.00 Opp kl 05 ... for litt pupp... Våken kl 08. for å komme over i min seng , sovner med puppen Morgen : 09.00/10.00 Sånn er vårt døgn. Hun sover og spiser:) Men så sa en vennine av meg : Kveldstell så sent?? Hun hadde klart å fått en mye bedre rytme tidligere. Hvordan er deres rytme på dette ? Eller var deres rytme på dette så tidlig? Klem fra oss som bare spiser , sover og koser:)
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #2 Skrevet 24. februar 2008 Snuppa (11 uker) legger seg også mellom 23 og 00 en gang. Var på kurs om spedbarn og søvn idag, og han sa at det var litt for tidlig å påvirke søvnmønsteret deres når de var så små. Men han understreket at det var viktig å gjøre forskjell på natt og dag (mørkt og kaldt på soverommet om natten/ lyd og lys i stuen feks på dagen) Han snakket også om viktigheten av å ha faste leggerutiner, og en "nedtrappingsperiode" før leggetid.(gjelder i større grad når barnet blir eldre og mer nysgjerrige) Vi bader, masserer litt (kos for mamma=)), ammer og så legger hun seg i sengen sin. Ligger å prater et par minutter før hun sovner. Hun har så godt sovehjerte at hun må vekkes for mat på natten, da hun gikk litt lite opp i vekt uten nattmåltidet! Jeg bekymrer meg ikke så mye for at hun ikke legger seg tidligere. Har hørt rykter om at det forandrer seg sånn ca i 3mnd alderen.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #3 Skrevet 24. februar 2008 Fortsett med å kose deg sammen med barnet ditt, det er jo det viktigste det, at barnet får kos, stell, mat og søvn, frisk luft bør vel også være med. Går det an å ha bedre rutine enn det? Ser en på ammehjelpen.no om kveldsamming så står det forresten å lese om at det faktisk er normalen, å ikke legge babyene før sent på kvelden. Det gjelder også for meg, og for alle andre jeg kjenner.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2008 #4 Skrevet 25. februar 2008 Men hvordan er/var deres døgn, i sover verden på småtassene ( altså nyfødte).. Jeg skrev en ca oversikt her øverst Og lurer veldig på hvordan andre har det. Har bestemt oss for å begynne med kveldsstell , bading og slikt kl 22.00 Slik at Frøkna her er mett , ren & klar for senga kl 23. Å ha en fast klar rutine på dette. Hver eneste kveld. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå