lillegutt mars o7 Skrevet 24. februar 2008 #1 Skrevet 24. februar 2008 Hei =) Er bare blitt litt opphengt i dette med samsoving. De som samsover mener jo at dette er det beste for familien og gir tryggest unger,mens de som ikke samsover ( og endel pedagoger ) mener omvendt. Hadde likt å funnet info som "beviser" hvem som har rett kanskje?! Er det foreldrene som liker det for kosen sin del,og dermed skremmer livskiten ut av barna når de våkner på kvelden og er alene i mørket? Blir ungene trygge og selvstendige individer av det? Er det negative med samsoving lite i forhold til det positive? Føler det er så mye forskjellig info ute å går at jeg blir helt forvirret ;-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 24. februar 2008 #2 Skrevet 24. februar 2008 du må finne ut hva som er rett for dere. noen barn elsker og samsove og nekter og sove alene. andre sover best alene. jeg har altid samsovet med min. det funker fett. han er trygg og god gutt. om han våkner på kvelden før jeg legger meg blir han ikke redd. han kommer tuslende ut i stua. og jeg våkner vær morning av at han gir meg en klem. men jeg er veldig kosete og det er han også. det er en forutsettning. jeg hadde ikke overlevd når han var baby om jeg ikke samsov. for han våknet hele tiden
Gjest Skrevet 24. februar 2008 #3 Skrevet 24. februar 2008 Hvordan i all verden skal du finne bevis for noe sånt? Familier er forskjellige, og det er unger også. Her er det definitivt ikke på sin plass med en felles anbefaling. En nyfødt vil oftest sove bedre inntil en annen kropp, og gitt at den andre kroppen også sover godt, så er jo det bra. Sover mor dårlig med baby i sengen, vil man vere motivert for å jobbe mer for å få baby til å roe seg i egen seng. Det er meg bekjent ikke forsket på psyken til barn som har samsovet kontra de som ikke har det. Forskning har imidlertid vist noe større krybbedød ved samsoving med røykende foreldre.
pandabjørn Skrevet 24. februar 2008 #4 Skrevet 24. februar 2008 jeg har aldri samsovet med Sander, og det er pga jeg ikke liker å ligge i senga å sove når han ligger ved siden av.... han har sin egen seng han sover i......jeg synes det er en stygg uvane å samsove, det kan gjøre at de ikke vil ligge i senga si etterhvert når de blir større.. har prøvd å legge Sander i senga våres i helgene hvis han våkner tidlig rundt 8 tiden, men ikke søren om han vil ligge å sove der nei! så da legger vi han tilbake i senga hans og han sovner med en gang. jeg har aldri samsovet med linnea heller. Sander er trygg selv om vi ikke samsover da og det er veldig skjelden han våkner på natta heldigvis..
Gjest Skrevet 24. februar 2008 #5 Skrevet 24. februar 2008 Å samsove er ingen "stygg uvane". Det er et valg om sovemåte mange tar når barna er helt små. Mine barn har sovet i egne senger fra ettårsalderen omtrent, og det har gått helt fint.
lillegutt mars o7 Skrevet 24. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 24. februar 2008 I og med at det blir gjort undersøkelser på alt mulig i den tiden vi lever i,tenkte jeg det kanskje var gjort på dette temaet òg.... Hadde selv ikke noe særlig problem med å få Lillegutt vant med sin egen seng som nyfødt.Måtte lage til et trygt og godt rede til ham,så fant han roen bra. Jeg leser stadig innlegg her om barn som ikke vil oppi egen seng når foreldrene er lei av samsovinga og ungen begynner å bli såpass stor at det er på tide med egen seng.Folk klager mye på problemer av diverse slag når det kommer til samsoving,men jeg hører sjelden at noen klager på de som sover i egen seng fra starten av. Har fått så mange forskjellige råd at jeg begynner jo å lure. Gjør de som samsover seg selv og ungene en bjørnetjeneste,eller er det beste for barnet å saamsove? Hadde vært fint å lest noe om temaet,da jeg ofte er opptatt av å gjøre det beste for barnet mitt,og liker å lese og skaffe meg kunnskaper om forskjellige temaer.Da dette er et av de temaene som stadig dukker opp,hadde det vært fint å lest om det.
trollmamma Skrevet 24. februar 2008 #7 Skrevet 24. februar 2008 Sjekk ut toogto.no. Der er det mange kloke damer som kan masse om dette temaet )
Gjest Skrevet 24. februar 2008 #8 Skrevet 24. februar 2008 Jeg mener å ha hørt klaging på babyer som skriker mye og våkner ofte om natta
lillegutt mars o7 Skrevet 24. februar 2008 Forfatter #9 Skrevet 24. februar 2008 Vil ikke krangle,men ha info...........Faglig info,og erfaringer som foreldre har gjort seg.
Gjest Skrevet 24. februar 2008 #10 Skrevet 24. februar 2008 Ok Syntes kanskje du hørtest litt negativ ut i utgangspunktet. Mulig jeg tok feil der. Men jeg gjentar mitt poeng om at dette vil variere etter hva foreldre og barn trives med. Trygge barn kan man få med begge sovemetodene.
lillegutt mars o7 Skrevet 24. februar 2008 Forfatter #11 Skrevet 24. februar 2008 Personlig tror jeg ikke samsoving er så heidundrende bra som samsovere sier,MEN jeg ønsker info om temaet,da jeg er åpen for andre muligheter og løsninger enn mine egne!! Tror det beste er å skaffe seg kunnskaper før en uttaler seg bastant om noe.Derfor vil jeg lese om dette.
TurboPrinsessen:-) Skrevet 24. februar 2008 #12 Skrevet 24. februar 2008 Vi samsom ikke da datteren vår var nyfødt - rett og slett fordi jeg var redd for å rulle over den lille kroppen. Senere da hun ble litt større samsov vi ofte. Både pappaen og jeg synes det var så koselig:-) Var altså ikke så ofte vi samsov fordi hun var redd/gråt. Vi var nok heller litt tussete foreldre som tok henne veldig lett til oss om hun våknet. Ikke fordi vi var nervøse, eller hadde stor trang til å trøste henne, men rett og slett for kosen sin del. Hun sover helt fint i sin egen seng. Som sagt i tidligere innlegg fikk hun sitt eget rom for bare noen uker siden ( hun er nå 1,5år ) og gjett om vi har fått høre det! Alle problemene vi kom til å få når hun ikke bare måtte sove i egen seng, men også på eget rom. Snuppa begynte i barnehage på samme tid, så jeg så jo for meg det kom til å bli styr - mye nytt på en gang. Men det har gått helt knirkefritt her. Hun sover godt i sin egen seng, i sitt eget rom. Hun våkner ikke mer nå enn tidligere, og faller fort til ro ( i sin egen seng ) hvis hun våkner. Vi hører ikke så veldig mye på andre, men gjør det vi føler er rett. Når andre sier vi får de og de problemene, sier vi bare at de evt problemene får vi ta som det kommer. Så langt har vi ikke fått noen av de problemene "alle" sa vi kom til å få.. om hva det måtte være faktisk.. soving, spising, barnehage.. osv.. Du finner sikkert noe om emnet om du googler? Har jo vært mye skriverier om det, men spørs om du blir særlig klokere,, hehe... er jo så mange meninger...
lillegutt mars o7 Skrevet 24. februar 2008 Forfatter #13 Skrevet 24. februar 2008 Takk for svar =) Tenkte å google nå ja ;-) Svigerinnen min jobber i barnehage ( er førskolelærer ) og hun forteller om at de har store problemer når det kommer til soving i barnehage for de barna som er vandt med samsoving. Så det sies mye om dette.Ikke lett å bli klok på det !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå