nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 24. februar 2008 #1 Skrevet 24. februar 2008 jeg tror jeg skal vente til gutten min er ca 2 år? kansje litt før. for da er han ikke beby lenger, føler at når beby nr 2 kommer så har jeg en liten gutt som begynner å klare seg litt selv og ikke er helt avhengig av mamma. hva mener du er perfekt avstand mell0m barna?
Ladybug~N&E Skrevet 24. februar 2008 #2 Skrevet 24. februar 2008 ca 2år hadde passet meg fint;) selv om jeg har lyst på en til nå med en gang!!
maria isabell Skrevet 24. februar 2008 #4 Skrevet 24. februar 2008 eg mener, så tett som mulig,men en blir annbefalt å vente 12 mnd før en blir gravid igjenn:) hadde det ikke vert for dette vill eg fått enda tettere,helst tvillinger...selfølgelig blir det tøfft for foreldrene,ikke minst mammaen,men tenk hvor gøy det må være for barna å være så tett i alder:) skal ærlig innrømme,hadde eg blitt gravid med tvillinger hadde det vert skummelt,men hadde blitt veldig glad fordi barna hadde storkost seg sammen:)
Nilu♥ Skrevet 24. februar 2008 #5 Skrevet 24. februar 2008 Da jeg har begynt tidlig så ønsker jeg stor avstand på 1 og 2 mens jeg ønsker 2 og 3 veldig tett. Akkurat nå er et barn perfekt for oss. Han er enkel og ha med seg og enkel å få barnevakt til. Vi er studenter begge to og syntes vi har det helt perfekt nå! En annen grunn til at jeg ønsker å vente lenge til neste er at kroppen min er ødelagt etter et langt svangerskap og vond fødsel hvor en gutt på nesten 5 kg kom i rekord fart! Jeg er så slapp i musklarturen at hadde jeg blitt gravid igjen nå tror jeg at det hadde blitt mangen måner i rullestol!!! Jeg er i tillegg på langt nær min ideal vekt! Og gutten min er 10 måneder... Siste og beste grunn er at har vi 4-6 år mellom så kan jeg være hjemme når førstemann begynner på skolen! Ikke minst vil han være til hjelp. Og en grunn til- økonomi! I og med at vi er stundenter som holder på å etablere oss på et svindyrt boligmarked vil jeg tro at vi er bedre rustet økonomisk til å få flere barn når vi har jobber noen år. Jeg har et år igjen mens sambo er ferdig 1. juni 08!!!!
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 25. februar 2008 #6 Skrevet 25. februar 2008 For oss tror jeg ideell avstand mellom nr1 og nr2 er 2 1/2-3 år. Grunnene for det er vel mange; innbiller meg at det blir litt lettere med forhåpentligvis bare ett bleiebarn, jeg vil komme meg godt og vel tilbake til idealvekten min før jeg blir gravid igjen, både jeg og mannen min hadde ikke jobbet ett år i våre første jobber etter endt utdannelse en gang før lillegutt ble født, så vil gjerne få mulighet til å etablere oss litt bedre på jobb før vi skal være borte lenge fra jobb igjen. Det er noen av grunnene iallfall...
2-barns mor Skrevet 25. februar 2008 #7 Skrevet 25. februar 2008 Sikkert mange fordeler og ulemper med to tette og med to med litt mellomrom mellom. Har selv to ganske tette, med 2 år og 4 mnd mellom. Min erfaring er at man aldri kan forutsi hvordan det blir og derfor vanskelig å "anbefale" noe. Vi har hvertfall fått erfare at det har vært utrolig tøft, da barn nr 2 har vært veldig urolig siden fødsel og har vært mye til behandlinger. Nr 1 har vært og er veldig sjalu og er fortsatt bleiebarn. Det med sjalusien hadde vi tenkt masse over, men at det skulle komme så mange reaksjoner, spesielt rettet mot meg, hadde vi vel ikke innbilt hos. Vi har heller ingen avlastning og har ikke hatt noe hjelp oppi dette, det spiller jo også inn, syns jeg. Uansett så er jeg glad nå for at jeg fikk to såpass tette, selvom det er veldig tøft og krevende nå mens det står på. Etterhvert har de sikkert større glede av hverandre. Så uansett lykke til med de valgene dere tar.
lykkeligste Skrevet 25. februar 2008 #8 Skrevet 25. februar 2008 Vi har nettopp fått baby nr 2, fem uker gammel. Eldste barn er 1, 5 år, så det var ikke helt planlagt med så tett.. Men det er utrolig kjekt, travelt, men selvsagt har vi mange rolige stunder også. Man må ha øyne på dem hele tiden. To bleiebarn i lang tid framover synes vi ikke er noe problem. Det som har vært tungt var egentlig graviditeten, da eldstemann ikke kunne gå før 17 mnd og sutret og ville bæres hele tiden. Men man kan jo ikke vite når de begynner å gå heller.. Hverdagen er uansett lettere nå, jeg i fin form, eldste i strålende humør mens han tripper rundt. Noe annet å tenke på er jo at det kan ta tid før man blir gravid igjen, og da er det litt synd å vente å prøve til barnet er tre- fire år. Lykke til!
tudeluuu Skrevet 25. februar 2008 #9 Skrevet 25. februar 2008 Jeg har akkurat fått nr 2, og i følge helsesøster var avstanden mellom nr 1 og 2 helt perfekt i forhold til søskensjalusi. Hos oss er det 2,5 år imellom, og det funker veldig bra hittil =) Mannen min har også en bror som er 2,5 år yngre enn seg, og de har alltid lekt fint sammen i oppveksten.
2-barns mor Skrevet 25. februar 2008 #10 Skrevet 25. februar 2008 Hva mente helsesøster med perfekt ifht søskensjalusi da? Alle barn er jo forskjellige. Ikke for å ta fra deg motet, men vi har denne avstanden og nr 1 er ganske så sjalu og er det ennå nesten 1 år etter nr 2 kom. Ho er veldig snill og grei mot lillebroren sin, men det er jeg som får det meste av reaksjonene. De kan være ganske tøffe og såre og takle. Men alle er jo som sagt veldig forskjellige og det er aldri noe fasit svar på dette. Men uansett så veier jo slitet opp når man ser på to nydelige barn som vi har vært så heldige og fått og som vi alltid kan kose oss med.
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 25. februar 2008 #11 Skrevet 25. februar 2008 for oss passer det perfekt å få en til når snuppen er 4 år... så regner med at når han er 3 blir vi gavide igjen:) iallefall det vi har snakket om... Vil kose meg masse med gutten vår når og bruke masse tid på han.. Og når vi da får en til er han mer selvstenig og jeg kan da bruke tid på den nye babyen når han er i bhg. Slik vi tenker iallefall!
*Rutletutt* Skrevet 25. februar 2008 #12 Skrevet 25. februar 2008 Vi har 2 år og 7 mnd mellom våre - det syns jeg er en veldig fin aldersforskjell:o)
Anquor Skrevet 25. februar 2008 #13 Skrevet 25. februar 2008 Eg har litt lyst at snuppa skal ha lyst på ei lita syste eller ein liten bror. Kanskje ho blir meir stolt storesøster då enn sjalu storesøster. Det er vel også praktisk at minsten har slutta med bleier og kan delvis kle på seg sjølv (sko jakke når ein skal ut) og at den kan ete maten sin sjølv. (slik ser eg føre meg det er "lettare" å ha to små, om ein skal tenke på seg sjølv også.) Men når det gjeld kor godt dei leikar saman og sånn så er det vel mellom 1,5 og 3 år? Men eg berre anntek. Av praktiske årsaker med skulegong så blir det vel ca 4 år mellom snuppa og nestemann. Men hjertet og lysta seier at eg helst vil ha ein til NO! ;p Men av og til må vi vel vere fornuftige også
Gjest Skrevet 25. februar 2008 #14 Skrevet 25. februar 2008 Synes 2 år er bra, evtmindre kan jeg tenke meg ville være kjekt, men maks 2,5 år mellom. Har 23 mnd mellom mine to eldste og synes det er supert, kunne godt ha hatt dem tettere. Har 2 år og 9 mnd mellom mellomste og mini og synes det er for lang avstand mellom dem, de får ikke samme spesielle kontakten seg i mellom som de to eldste har.
vibsy Skrevet 26. februar 2008 #15 Skrevet 26. februar 2008 Her ble det ikke så mye valg. Selv om man jo bør ha med seg hode av og til ... Her blir det 14 mndr mellom 2 gutter. Det føles greit nå. Vi gleder oss!!! Vi er jo i midten av 30 årene, har jobbet masse til nå, og får la karrieren ligge litt på hylla til fordel for å etablere seg en liten familie. Vår første er nå 91/2 mnd og jeg sluttet akkurat å amme. Han har fått masse tenner og da de begynte å henge fast i puppen samtidig som at jeg synes utdrivinga begynte å bli vond (leste et sted at det kunne ha med gravdiditet å gjøre..hva vet jeg?..), så sluttet jeg. Det hadde jeg kanskje ikke trengt ellers..Så går litt utover nr 1 dette. På den annen side er det kanskje greit at det går litt tid før mammas pupp tilhører nr 2. Det har gått veldig fint fram til nå med både svangerskap og nr 1. Det blir spennende mot slutten av svangerskapet, og så blir det helt sikkert hektisk en periode..Jeg tror to gutter får stor glede av hverandre når det bare får gått et år fra nå..og så stadg mer etter det. Det håper vi i allefall på her . Å gi råd om avstand tror jeg man skal kjenne på selv. Det er så mye som spiller inn på hvordan det blir uansett.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #16 Skrevet 26. februar 2008 Det anbefales at man venter min 18 mnd fra man fødte til man føder igjen for risikonen for komlikasjoner øker når ting ikke har kommet seg helt på plass ennå. Selv har jeg lyst på en til når snuppa har slutta me bleie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå