Gå til innhold

Snakk om å tale med to tunger da... Er det mulig??

Anbefalte innlegg

Skrevet

For et tåpelig forslag. Helsedirektoratet går ut med en anbefalning om å amme til barnet er minst ett år - helst to.

Mine argumenter mot et slikt forslag:

1. Mor ammer. Foruten at amming i seg selv tapper kroppen for krefter, så vil det være svært mange som fortsatt ammer sine små på natten etter åtte måneder. Da blir det forferdelig slitsomt å gå på jobb etter redusert søvn. Skal mor slutte å amme eller skal vi få enda flere oppgaver.

2. Far tjener oftest bedre enn mor og dette vil påvirke familiens økonomi.

3. Mange har menn som ikke er i nærheten av å få huslige ting gjort. Det er fortsatt mest kvinner som gjør husarbeid, er husets filofax m.m.

4. Det nedlatende i å oppleve et slikt overformynderi. To voksne som deler hjem og som velger å få et barn, burde selv kunne velge hvem som skal ta ut hva i permisjon. Hadde det vært opp til oss, skulle også fars åtte uker vært valgfrie.

Selv begynte jeg å jobbe etter 7 mnd med tidskonto. Jobbet 50 %. Mannen min var hjemme de dagene jeg var på jobb. Barnet vårt er nå 16 mnd og vi jobber for å ikke bli slått konkurs. Vi fikk et barn som ikke sov noe særlig på natten. Jeg ammet ca tre - fire ganger per natt. Jeg dro på jobb etter noen ganger ikke å ha sovet mer enn 2 -3 timer uke etter uke. Sjelden sov jeg mer enn fire timer. Vi ante ikke hva vi gikk til med tidskonto. Grusomt. Jeg holdt ut i åtte måneder, men er nå sykemeldt fordi jeg er så sliten. Vi sliter økonomisk også. Mannen min driver eget firma, men har ikke klart å opprettholde inntektene når han har vært hjemme.

Trodde nesten ikke det var sant forslaget til likestillingskommiteen. Dette handler da vel ikke om likestilling, men om sunn fornuft. Hallo!!!!

Vi planlegger et barn til. Dersom vi er så heldige, blir det i alle fall ikke tidskonto. Fars åtte uker skal deles opp i små porsjoner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Mor ammer; de fleste begynner med grøt fra 4 mnd - og i hvert fall fra 6-8 mnd. Nattamming er ikke nødvendig av næringshensyn fra 6 mnd, og er i hvert fall ikke anbefalt fra barnet får tenner (ofte fra 6 mnd).

Det er lovfestet rett til ammefri, og mange har lønn (særlig i kvinneyrker).

2. Far tjener oftest bedre enn mor og dette vil påvirke familiens økonomi: Hvorfor er det et problem når pappa skal være hjemme? Hvis mor vil jobbe deltid eller studere, tar hun det som en selvfølge at hele familien skal støtte henne. Kan man ikke planlegge etpar mnd med litt mindre inntekt? Man vet jo om det over et år i forveien.

3. Mange har menn som ikke er i nærheten av å få huslige ting gjort. Det er fortsatt mest kvinner som gjør husarbeid, er husets filofax m.m: Da får de slutte å gjøre det,da. Disse mennene har ikke noe problem med å vaske når de er single og på damejakt!

4. Det nedlatende i å oppleve et slikt overformynderi. To voksne som deler hjem og som velger å få et barn, burde selv kunne velge hvem som skal ta ut hva i permisjon. Hadde det vært opp til oss, skulle også fars åtte uker vært valgfrie: De kan velge selv også med tredeling. Men de kan ikke forlange at skattebetalerne skal betale for det.

Skrevet

Er litt enig med HI her. Det er mange argumenter for tre-deling. Men amming er ikke et av dem. Personlig er jeg ikke "lettmelket" og må slite for å opprettholde melkeproduksjonen. Hvis jeg begynner med grøt, vil ikke barnet lenger ha brystet. Jeg har også en stressende jobb (sykepleier) og det er ikke mulig å bare gå fra for å amme når det måtte passe barnet. Ser ikke helt for meg; skal pappa sitte ute på gangen, mens jeg for eksempel steller en død person, så skal jeg vaske hendene, og løpe bortover korridoren , sette meg på en pinnestol og amme tjue minutter? Tror ikke det blir så mye melk av det. Så for mitt vedkommende er det sikkert at det blir slutt på amming når jeg begynner å jobbe ( Har prøvd det tidligere; å begynne i jobb etter noen måneder.) Tror dette med ammepause er for lettmelkede damer, ansatt i et departement med regelmessig arbeidstid og hyggelige kontor med gode stoler. Det er jo disse som har tenkt ut dette....

Skrevet

1. Mor fullammer frem til 6måender, etter det begynner barnet med fast føde. Svært få barn trenger nattmat på dette tidspunktet, men de fleste foreldre er ikke flinke nok med avvenning.

2.Dette punkte må man gjøre noe med, men det vil uansett hindre at far ikke går hjemme fordi familier foretrekker god råd fremfor det.

3. Nettopp disse mennene trenger trening til dette. Og jeg synest i hele tatt at det er horibelt at det er et argument i år 2008.

Til resten: håper dere finner en bedre løsning neste gang, den forige fungerte jo tydligvis dårlig. natt avvening hjelper de deg nok med på helsestasjon nestegang.

Skrevet

Glemte vist punkt 4.

Når samfunnet ser at de ferreste av fedrene tar ut permisjon, og de ser at samfunnet har stor nytte av dette på flere områder, skulle det bare mangle at de gjør jobben sin og setter i gang tiltak som kan gi hele samfunnet mangen goder tilbake.

Skrevet

Må bare kommentere ang. amming. For mange VIL ammingen bli problematisk om de må begynne å jobbe igjen etter 6-8 mnd. For mange er ikke ammepause en reel mulighet. Ikke alle yrker lar seg (lett) kombinere med amming, og mange har lang reisevei til jobb.

La meg ta meg selv som eksempel. Jeg vasker på et sjukehus. Det tar en halvtime å kjøre dit hjemmefra, det er det første problemet. Det andre problemet er at jeg vasker smitterom, bæsj, spy, tiss, toalett og lignende. Det er ikke fristende å stikke de klærne jeg har på meg da opp i fjeset på barnet mitt. Før jeg kunne ammet, måtte jeg ha skiftet klær. Da går det mye tid.

Og, forsvinner ikke litt av poenget om far må bruke nesten hele dagen på å reise frem og tilbake med barnet så mor får ammet?? Hvor blir det da av "far <--> barn" tiden?

Skrevet

Hva med å pumpe seg på arbeidsplassen? Du har krav på ekstra pause til det så du ikke trenger bruke lunsjpausen din.

Skrevet

Hvor skal jeg sitte og pumpe? På do? I kantina?

Skrevet

Det er arbeidsgiver sitt ansvar å tilrettelegge for både amming og pumping. Dette er ikke noe problem. Nå er dere bare vrange.

Skrevet

Det er neppe noen tvil om hvem som er vrang her. Man trenger ikke så mye fantasi for å se at dette i mange tilfeller vil være vanskelig i praksis. Og en ammende mor er ingen melkeku. Det er ikke bare å skru på krana og pumpe i vei, tross diverse moderne hjelpemidler. Her trengs det hormoner og morsfølelse, som kan være vanskelig å oppdrive på kontoret eller i et provisorisk pumperom opprettet av arbeidsgiver. Noen kan pumpe ut en liter på toalettet i lunsjpausen. Andre får ikke ut en dråpe under andre omstendigheter enn når barnet ligger til puppen. Sånn er livet innrettet, all verdens regler kan ikke endre på dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...