Gå til innhold

Janusull da, det er vel norsk ull???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan vi kle på våre små Janusull uten og føle oss som medskyldige dyremishandler, eller?

Noen som vet..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler på det siden de er Europas største produsent av ullundertøy...

De er ikke nok sau i Norge til at ulla deres er helnorsk.

Spør du dem veit de nok ikke selv heller, siden, som nevnt, ulla blandes i fabrikkene.

Skrevet

Ulla som janus bruker kommer ikke fra norsk sau! Den kommer fra merino-sauene på New-Zealand. Den fineste ulla man får tak i. Baby plaggene er fra halspartiet på sauene. Jeg har jobbet i en butikk som solgte masse janus-produkter.

Skrevet

Og som artikkelen sier, på New-Zealand er de snille, i Austrlia slemme...

Skrevet

det står bare på siden dems at de har fabrikk i bergen som tar vare på norske tradisjoner. står svært lite om nasjonaliteten til sauene der

Skrevet

Og ulla foreldles i Asia stort sett, hvor den blandes. NZ, aussie osv , no diff på fabrikkene der.

Skrevet

volsomt til hva folk vet om ull da...hehe

Skrevet

Haha, akkurat det jeg tenkte på å..

Skrevet

Nød lærer naken kvinne å spinne vet du, har man spunnet en del så kjenner man forskjell på ull og ull :)

Skrevet

(selv om jeg må innrømme at jeg egentlig finner "naken kvinne"-delen mer spennende enn ulla, er jeg rar?)

Skrevet

jeg må også si at jeg finner nake kvinne delen mer spennede en ulla. hm... kansje vi er litt mer lespiske en vi vet om? eventuelt litt mindre tiltrokket til sau

Skrevet

Her var det noen ull-genier ja. Artig :-)

Men for og se slik på det, så har jeg jo lært noe nytt i dag også. Om ull faktisk! :o)

Skrevet

For de som har fulgt med i timen så kan jeg si det, mene det og aldri være i nærheten av å være lespisk :D

Skrevet

Garanti har jeg ikke, men sitat:

"Prosedyren kalles «mulesing». Etter sterkt press fra dyrevernere brukes den ikke lenger av store ullprodusenter i New Zealand, men i Australia er det smertefulle inngrepet altså fremdeles helt vanlig"

Skrevet

Hihi, lespisk;)

Det er et morsomt ord. Liksom litt, tja, ullent?! *fliiire*

Skrevet

Ser for meg at det fort kan bli mye bæ og lite ull

Skrevet

Hvor fant man at new zealand ikke "mulesinger" merinoene sine? Leste at 50 % av saueprodusentene på NZ ikke benytter metoden, noe som da fører med seg at de resterende 50% nødvendigvis gjør det.

Takke meg til norsk ull, gjerne fra norsk hvit sau!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...