Gjest -<<- Skrevet 24. februar 2008 #2 Skrevet 24. februar 2008 Nekter å melde meg inn før de bytter navn til Noreg sitt mållag, eller evt Mållaget åt Noreg. "Noregs" er dårlig nynorsk (ja, jeg vet det er lov).
overkill Skrevet 24. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 24. februar 2008 Har du fremja forslaget? Forsåvidt eit godt poeng.
Gjest -<<- Skrevet 24. februar 2008 #6 Skrevet 24. februar 2008 Nesj. De er gærne. Jeg var med i målungdomen en gang, og de verste tullingene derfra har nå avansert til lederstillinger på moderskipet.
Gjest Skrevet 24. februar 2008 #7 Skrevet 24. februar 2008 Nja, var egentlig et ganske uengasjert medlem. Jeg delte hus med hele sytret i Noregs Målungdom Møre og Romsdal. Og da måtte-jeg-jo-bare-bl-med. Vurderte en stund å melde meg inn i riksmålsforbundet i stedet, bare for å lage litt spetakkel i heimen, men det ble med tanken. Dessuten mener jeg og huske at det var gratis å være medlem første året, men etter det skulle de ha betalt. Det var nok et bidrag til at jeg ikke lenger er medlem det og;p
overkill Skrevet 24. februar 2008 Forfatter #8 Skrevet 24. februar 2008 Lufta forslaget ditt for lektoren i huset. Han meiner "Noregs" er eit fullgodt ord. Kva er den spesifikke innvendiga di?
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #9 Skrevet 24. februar 2008 Gratulerer :-) Jeg er passivt støttemedlem (les: norsklærer som gjør sitt beste for å engasjere niendeklassinger i nynorskens viderverdigheter)
Gjest -<<- Skrevet 24. februar 2008 #11 Skrevet 24. februar 2008 Joda, det er tillatt, for all del. Men såkalt genitivs-s er dårlig nynorsk. Fremfor "Oles bil" bør man på nynorsk skrive "Bilen til Ole," eller til nød "Ole sin bil." Samme så med språkrådet. Forøvrig jevnlig debattert der sist jeg slang innom.
piano♫ Skrevet 24. februar 2008 #12 Skrevet 24. februar 2008 Skjønner ikke hvorfor jeg ble anonym der. Vinterferien som har tatt knekken på finmotorikken, kanskje?
Gjest -<<- Skrevet 24. februar 2008 #13 Skrevet 24. februar 2008 (Samme så med mållaget, selvsagt. Ikke språkrådet. Men de er nok også enige).
overkill Skrevet 24. februar 2008 Forfatter #14 Skrevet 24. februar 2008 Språkrådet skriv følgjande: "I visse tilfelle er det vanleg og allment akseptert å bruke s-genitiv i skrift på nynorsk: 1 Ved særnamn: Noregs land, Ibsens skodespel, Idas hus Men når ein vil framheve noko, er det greitt med sin: Det er Georg si bukse, ikkje Hans si. Desse uttrykksmåtane bør ein helst bruke om personar, dvs. om eigedomsforhold. Formuleringar som bilen sin tilstand og fjellet sine fargar er ikkje dei beste."
Gjest -<<- Skrevet 24. februar 2008 #15 Skrevet 24. februar 2008 Joa, det går helt greit. Men enhver konservativ nynorskbruker vil jo steile, og er det noe mållaget er stint av er det disse. Jeg er tilhenger av ekstremitet i målformene, og støtter helt klart Mållaget (eller kanskje helt lauget) åt Noreg.
overkill Skrevet 24. februar 2008 Forfatter #16 Skrevet 24. februar 2008 Den skjønte eg ikkje; Dersom Mållaget sine medlemmar steilar over namnet til laget, kvifor har det ikkje då bytta namn for lenge sidan?
Gjest -<<- Skrevet 24. februar 2008 #17 Skrevet 24. februar 2008 Fordi bare noen av dem gjør det. Så de krangler om det på hvert eneste årsmøte i stedet. I hvert fall ungdommene. Det er høy intrigefaktor hos målungdomen. Som sagt, de er gærne.
overkill Skrevet 24. februar 2008 Forfatter #18 Skrevet 24. februar 2008 Ok. Eg får sjekke "galskapsfaktoren" i lokallaget mitt før eg tek stilling til kor aktiv medlem eg vert.
overkill Skrevet 24. februar 2008 Forfatter #19 Skrevet 24. februar 2008 All engasjert ungdom er jo forsåvidt gale. Veit ikkje om det kjem av for mykje energi? Raud Ungdom t.d, dei er jo fullstendig sprø.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå