Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #1 Skrevet 24. februar 2008 Det er en sak jeg lurer på. Høres ut som flere ammer både en og flere ganger hver natt selv etter at barna er halvåret og vel så det. Bl.a. blir nattamming utover seks mnd nevnt som et argumenet mot tredeling av permisjon. Men, når man har etablert rutiner med to fulle måltider om dagen, skal det vel strengt tatt ikke være nødvendig med nattservering lengre? Og, ved halvårsalderen er jo tennene like rundt hjørnet, hvordan gjør dere det da? Er jo ikke særlig bra for tennene å drikke melk på natta, da? Jeg er i alle fall veldig redd for tennene til barna, og har bl.a. derfor vært påpasselig med å avvenne dem senest ved halvtårsalderen. Flere som tenker som meg?
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2008 #2 Skrevet 25. februar 2008 Enig, skjønner ikke vitsen med å nattamme store barn.
lita_36 Skrevet 25. februar 2008 #3 Skrevet 25. februar 2008 Etter en natt der jeg nok en gang har ammet 5 ganger ei jente på snart seks måneder, må jeg bare si at jeg er helt enig. Men hvordan gjør jeg det?????????????????? Ikke får jeg etablert de måltidene om dagen, da hun ikke vil ha gråt eller flaske.
heldigec Skrevet 25. februar 2008 #4 Skrevet 25. februar 2008 Til lita_36 Du må nok bare fortsette å prøve med grøt.....eller noen liker bedre middag først (kokt potet og gulerøtter feks). Derfor det kan være end fordel å begynne litt tidligere med barn som bruker lang tid på å komme opp i noen faste måltider. Når babyen er oppe i minst 2 grøtmåltider på dagtid kan du fint kutte ut natt-service. Uansett vil det regulere deg selv når nattmåltidene oppfører. I stedet for flaske kan du prøve med tutekopp. Hvilken metode du velger for natt-avvenning finnes det mange tips om her inne...
lita_36 Skrevet 25. februar 2008 #5 Skrevet 25. februar 2008 Takk!!! Det var det jeg var ute etter å høre. Har snart kjøpt opp det som er å få tak i av gråt og annet, men starter på nytt med godt mot hver dag :-) Det er ikke bare å si at når man får tenner så slutter man med amming, tulla mi fikk sine første to tenner når hun var 3 1/2 mnd...Det er nok en del barn på et halvt år som ikke helt er klar for annen mat enn pupp.
heldigec Skrevet 25. februar 2008 #6 Skrevet 25. februar 2008 Et lite tips du kan prøve er å kjøpe en liten, kort barneskje og legg litt grøt på (i ganske fast form). Så lar du barnet føre skjeen til munnen selv (det går jo helt automatisk). Da er de ofte mer nysgjerrige på å smake enn om du "tvinger" det på dem. Eller du kan lage en grøtporsjon (også litt fast i formen) og la barnet dyppe fingerne/hendene selv (pass på at det ikke er for varmt) og putte i munnen. Det dreier seg om å smake og bli vant til nye smaker. Sett ham/hun i en stødig matestol (IKEA`S er super med oppblåsbart innlegg) og ta på hel-smekke og la det stå til! Kjempegøy! :-)
selma07 og engel Skrevet 25. februar 2008 #7 Skrevet 25. februar 2008 Det er ikke farlig for tennene å nattamme. Bare gå inn på ammehjelpen så ser du det. MM kan faktisk virke bakteriedrepende dersom tennene er fri for plack! Mao viktig med tannpuss på kvelden. Så du kan godt nattamme og samtidig være redd for tennene til barnet ditt.. Men jeg har ei datter på ett år som fortsatt får nattpupp... Prøvde avvenning nå igjen, men hun ble selvfølgelig syk. Jeg har vært veldig syk etter fødselen, lenge som du skjønner... og da handler det også om at man skal overleve selv også.. så verden er nok ikke så svart/hvit når det kommer til nattamming heller.. Men heldig er de som klarer det og får en baby som sover hele natta fra de er 6 mnd...
Solbollatilmamma Skrevet 25. februar 2008 #8 Skrevet 25. februar 2008 Synes det høres ut som om du har et fryktelig snevert syn på hvordan ting er og skal være. Unger er forskjellige. Denne siste min kan jeg bare drømme om å få fix ferdig nattavvent med det første, mens de andre har vært kjempeenkle å avvenne fra nattpuppen. Er helt greit at leger og helsesøster sier man kan nattavvenne ved 6 mnder, men det betyr ikke at alle er klare for det da. Er greit å kjenne sitt eget barn godt nok til at man ikke ukritisk følger alt som står i bøker.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2008 #9 Skrevet 25. februar 2008 Snevert? Det kan selvsagt være litt krevende å avvenne om natta, men resultatet er verdt noen å dagers innsats. Vann er tørstedrikk om natta, ikke melk. Og såfremt måltidene på datig er etablert, skal det mye til for at barnet er sultent på natta. Det er viktig å skille mellom tørste og sult. Tror det er mange som blander sammen de to tingene.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2008 #10 Skrevet 25. februar 2008 Tror 6 måneder og 2 måltider er mer en veiledning, ikke en fasit som alle skal følge. I vår familie er det ihvertfall vanlig at babyer må ha MYE mer enn 2 måltider med fast føde før de klarer seg uten mat om natta. Det er enkelt å høre om Jr. skriker fordi han er sulten eller ikke så jeg er faktisk ikke i tvil om at han ER sulten om natta selv om han spiser godt på dagen. Vi er nok "velsignet" med litt høy forbrenning i vår familie. Upraktisk nå, men du verden så kjekt å ha seinere i livet. Når det gjelder tenner så kan du som en annen nevnte her lese på ammehjelpen.no for ekspertinfo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå