Gå til innhold

Pila eller andre språkkyndige

Anbefalte innlegg

Skrevet

det har seg sånn at jeg har et godt stykke under middels kunnskaper i engelsk. Klarer nok å føre en grei samtale - men merker jeg mangler en del ord , og selvsagt også mister en del av diverse sammenhenger...

Å lese engelske bøker, er det en grei måte å oppøve kunnskaper på, eller er det langt bedre å ta et begynnerkurs (innbiller meg det blir for simpelt igjen...) Er langt under grunnfagsnivå, dette ville blitt for krevende med full jobb og familieliv..

Eller har dere andre gode tips til nettrelaterte kurs, veier å gå etc???

Blir jo skikkelig Ola dunk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les engelske bøker!

Skrevet

Les bøker på engelsk du. Begynn med lettleste og avanser etterhvert. Harry Potter på engelsk f.eks:-)

Skrevet

Du tar deg en tur på biblioteket, og låner noen lettleste engelske bøker. Spør bibliotekaren. Eller du kan ta kontakt med ungdomsskolen der du bor, og be en engelsklærer deranbefale deg noen ålreite læreverk. På Norli har de mye lærebøker med oppgavehefter.

Etterhvert trenger du trening i å snakke - da kan et kurs være smart.

Skrevet

ja, det er tipset? Heller sitte med ordboka lett tilgjengelig?

...er uansett en behagelig måte å lære på:-)

Skrevet

Ja, les - du lærer utrolig masse av det.... Men hvis du er under middel kunnskaper i engelsk, spørs det vel om du finner bøker du forstår, og som engasjerer deg?

Man lærer uansett veldig mye av å lese - men sånn ifht. kurs aner jeg virkelig ikke....

Skrevet

er vel kanskje relativt middels, da... men jeg merker jeg så gjerne skulle kunnet mer...

Skrevet

Les engelske bøker og se engelske/amerikanske filmer uten tekst eller med engelsk tekst.

Ta en tur på biblioteket og hør om de har noen lettleste engelskbøker og eventuelt lydbøker.

Lykke til! :o)

Skrevet

Les engelske bøker å få deg en glosebok der du skriver vanskelige ord og ord som du vet du blir å få bruk for. :)

Skrevet

Jeg hadde det slik før. Lån eller kjøp barnebøker på engelsk i første omgang, de er mer lettleste ;-) Og IKKE sitt med ordboken klar, det vil du bare bli frustert av. Jeg er overbevist om at du er en intelligent kvinne og derfor vil du fort nok oppdage hva de alle fleste ordene betyr uten at du må slå opp i ordboken, men noen få ord blir du sikkert stående fast på, da får du heller slå opp disse. Legg mer vekt på flyten i lesingen enn hvert enkelt ord i starten, var slik jeg lærte meg å like å lese engelske bøker i hvertfall. Nå er ikke jeg sånn superduper god i engelsk selv, men jeg skal ta engelsk grunnfag på universitetet fra høsten av tenkte jeg og føler jeg ligger ganske bra an til å klare det, har tatt flere fag fr hvor 80% av pensumet var på engelsk for å si det slik... ;-) Muntlig kan det være greit å øve opp sammen med en venninne eller din mann dersom noen av dem er god i engelsk, snakk engelsk i en times tid sammen.

Skrevet

Bli gnien, kjøp alle bøkene du skal lese på Amazon e.l =)

Kurs er tull, tror jeg. Da vil du sitte og pugge gloser, noe som er kjedelig når man kan basis, og føre stotrete samtaler med andre som er dårlige i engelsk. Nettkurs neppe stort bedre.

Les bøker på engelsk, gjerne bøker du har lest før. Drit i ordboka med mindre du virkelig ikke får tak i sammenhengen uten - skjønner du hva som mener uten egentlig å skjønne alle ordene vil det komme etter hvert. Og som andre har sagt, sett på den engelske teksten i stedet for den norske når du skal se film. Lydbøker kan være greit, da leses det jo gjerne klart og tydelig, og å lese høyt for deg selv innimellom.

(Dette er i hvert fall ting som har funka for meg når det kom til å lære spansk. Engelsk uttale er vanskeligere, så dermed antar jeg at høytlesning kan være greit).

Skrevet

takk for svar, alle sammen :-)

det mest irriterende er at når jeg tenker tilbake, hadde jeg elendige lærere både på barneskole og ungdomsskolen - de klarte aldri å fange interessen min...

De sier jo at det er en kobling mellom fag generelt, noe som ikke stemmer i mitt tilfelle. Er veldig interessert i norsk, både dialekter og gammelnorsk, grammatikk og heile sulamitten, så er nok til en viss grad likevel språkkyndig

Skrevet

Engelsk er vakkert, og et fascinerende rikt språk, så interessen kommer sikkert bare du øker nivået litt. Hopp gjerne innom uio.no og plukk med deg ting fra pensumlistene til innføringskursa i britisk litteratur og amerikansk litteratur - mye lesverdig der, både romaner, dikt og annet.

Skrevet

hm, godt tips.. Har igrunn ikke tenkt over at pensumlistene ligger ute , engang. For meg er det vel mest interessant med norskfagsrelaterte pensumbøker, men man vet jo aldri...

Må bare lære meg å skynde meg langsomt..Har en lei tendens til å helst skulle oppnådd resultater igår...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...