Gjest Skrevet 24. februar 2008 #1 Skrevet 24. februar 2008 Jeg har de siste 3 syklusene mine hatt 32 dagers sykluser. Fått TR rundt den 15 hver mnd- og hatt eggløsning rundt den 5-6 i hver måned (testet med digital eggløsningstest). Når jeg ser på syklusene mine spotter jeg i ca 4 dager før mens, og i et par dager etter mens. Vet noen hva dette kan være? Vil veldig gjerne bli gravide med nummer to, og vi trodde at i denne perioden hadde det klaffet. Jeg hadde eggløsning 5 februar, og ventet mens 15 februar. Den 13 februar tok jeg en eggløsningstest (fikk en følelse) og denne var positiv- hadde så positiv eggløsningtest i de 3 påfølgende dagene, også på IKM. Tok en gravidtest, men denne var negativ (tatt et par til i løpet av uken- negtive). I dag er det 9 dager siden IKM, og jeg har hatt noen små brune blodflekker. Kan jo tenkes det er TR som kommer og jeg har begynt å spotte i gjen Men har ingen menssmerter (pleier å ha dett) eller noen følelse på graviditet. Har noen andre opplevd dette? Og hva er denne spottingen? Og kan man ha positiv eggløsningstest 2 ganger i en måned med flere dagers mellomrom? Kjempe glad for hjelp )
Babyønske �� Skrevet 24. februar 2008 #2 Skrevet 24. februar 2008 Jeg har også hatt spotting som problem de siste månedene. Og jeg har lest en del om det. Spotting er i de fleste tilfeller tegn på hormonforstyrrelse. Og spesielt ubalanse mellom østrogen og progrsteron. Spotting som oppstår i lutealfasen betyr som oftest progesteronmangel. Ømme bryster kan også være et tegn på det. Har du det? Jeg ser du har en lutealfase på 9-10 dager, og det er også et tegn på progesteronmangel. Har man lutealfase på under 10 dager, kan man ha lutealfasedefekt. Og da er det så godt som umulig å bli gravid. Min lutealfase har vært på 10 dager de siste månedene. Og jeg har vært meget frustrert. Men jeg sitter ikke bare å furter og venter på at det kanskje går over. Så i januar begynte jeg på store doser vitaminer. Bestilte Vitex Agnus Castus(kyskhetstre) kapsler fra Danmark.(det er ikke godkjent for fritt salg i Norge). Dette er kjent for å stabilisere hormoner, spesielt progesteron. Senere begynte jeg også på B6(pyridoksin), 120 mg for dag. I går skulle jeg normalt begynt å spotte, venter mensen i morgen, men spottingen har uteblitt. Ikke har jeg hatt de ømme brystene jeg bruker å ha fra eggløsning. Begynte litt i går, men det er greit, fordi jeg tar det som et tegn på at ting er begynt å rette på seg. Så nå håper jeg bare på at mensen ikke kommer før på onsdag/torsdag, sånn at jeg får 28-29 dagers syklus, og luteal fase på 12-13 dager. Jeg foreløpig valgt å ikke gå til lege, men det er fordi jeg har inntrykk av at legene kan veldig lite om akkurat dette. Og jeg orker ikke sitte igjen med følelsen av å ikke få hjelp. Så dette er mine tanker og tips, men er ingen garanti for at det hjelper alle. Det er ikke helt sikkert at jeg er på riktig vei heller, men det vet jeg innen onsdag/torsdag.
Gjest Skrevet 24. februar 2008 #3 Skrevet 24. februar 2008 Hei! Tusen takk for svar. Når regner du lutealfasen fra og til? Har vært hos utredning hos en spesialist pga uregemessige blødninger i høst. Tror jeg skal ta kontakt med han igjen. Liker ikke dette helt Når jeg ser på syklusen min kan jeg ha telt syklusen feil i og med at jeg spotter endel. Har begynt å telle dette som første dag mens- og det blir jo ikke riktig. Skal ringe legen min i morgen og høre. Har veldig lyst på et barn til om kort tid Du må gi tilbakemelding på hvordan det går med deg ) Lykke til!
Gjest Skrevet 24. februar 2008 #4 Skrevet 24. februar 2008 Ps: jeg har ikke ømme bryster- har bare blitt veldig trøtt i det siste. Er det også en sammenheng?
Babyønske �� Skrevet 24. februar 2008 #5 Skrevet 24. februar 2008 Lutealfasen regnes fra dagen etter eggløsning til og med dagen før mens. Spotting teller ikke med i mensen. Det hører til i "forrige" syklus. Så hvis du har gjort det kan lutealfasen din være lenger. Mensen skal regnes fra første dag med skikkelig blødning. Det kan være mange tegn på progesteronmangel, men spotting og ømme bryster er det mest vanlige. Og ellers kan vanlige pms-tegn være symptomer. Her er en god side som tar opp blant anna ubalanse mellom østrogen/progesteron: www.futhark.no Søk progesteronmangel eller low progesteron på nettet så får du opp mange treff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå