Alba44 Skrevet 24. februar 2008 #1 Skrevet 24. februar 2008 Min kjære og jeg er gift, og vi er nå en familie på 3. Jeg har ikke endret mitt etternavn, men føler at jeg ikke har tatt en endelig beslutning på det. Tenker endel på det, men klarer ikke bestemme meg. Ikke lett....hehe... Det har seg slik at mitt etternavn er svært sjeldent, men min manns er vanligere. Jeg liker begge navnene veldig godt, og fornavnet mitt passer med hans etternavn også. Å sette sammen navnene er uaktuelt. Sønnen vår har mitt navn som mellomnavn, og min manns navn som etternavn. Det er sistnevnte som kommer til å brukes i det daglige. Jeg liker så godt tanken på at vi som familie skal hete det samme, men det føles som jeg kan miste litt av min identitet ved å få nytt navn. Kanskje jeg som er litt rar? Vil gjerne ha innspill )
Hyacinth Bucket Skrevet 24. februar 2008 #2 Skrevet 24. februar 2008 Er i samme situasjon her bortsett fra at mitt navn er så der vanlig, mens gubben sitt er sjeldent. Får ikke bestemt meg. Vil hete det samme som sønnen og gubben så blir det litt mer familiært, men alikevel...
Sånn kan det gå Skrevet 24. februar 2008 #3 Skrevet 24. februar 2008 Ville latt alle ta det navnet som er mest sjeldent.
selfangerkjerringa Skrevet 24. februar 2008 #4 Skrevet 24. februar 2008 Hvorfor kan dere ikke bruke ditt etternavn som etternavn, og mannen din sitt som mellomnavn?
Mamma til verdens beste barn Skrevet 24. februar 2008 #5 Skrevet 24. februar 2008 Du er vel ikke rar akkurat, tror mange av oss har nøyaktig de samme tankene gitt:) Jeg har hatt mitt etternavn som kallenavn nesten hele livet så det er en sterk del av min identitet også. Dessuten er relativt sjeldent og fint navn også. Barna mine heter det samme som ditt, mitt navn som mellomnavn og min manns som etternavn. Og nå har jeg gjort det samme:) Hans etternavn er veldig vanlig, men sammen med mitt klinger det veldig fint, og det var viktig for meg å hete det samme som barna mine. Men gud så uvant liksom, presenterer meg i hytt og pine, ha-ha, det værste er når jeg skal ringe lege/ jordmor/ etc som kjente meg med det gamle navnet, da blir det nesten litt småflaut å si det nye:) Men liker å ha hans navn altså, føles veldig riktig:)
selfangerkjerringa Skrevet 24. februar 2008 #6 Skrevet 24. februar 2008 Vi tenkte forøvrig som så at vi ville at hele familien skulle ha det samme etternavnet. Både foreldre og barn. Jeg nekta å gi slipp på mitt navn, fordi så mye av identiteten min ligger der føler jeg. Mannen min sin følte han ikke kunne slippe sitt pga respekt for foreldrene. Så vi satte dem sammen med bindestrek, mitt først fordi det passer best slik. Men jeg skulle gjerne fått overtalt mannen til å droppe sitt så hele gjengen kunne hatt ETT enkelt etternavn istedet for det litt tyngre doble etternavnet... jaja. Taim vill sjåv
SusieQ Skrevet 24. februar 2008 #7 Skrevet 24. februar 2008 Mamma tok pappa sitt etternavn når de giftet seg, men skiftet tilbake til sitt eget. Grunnen er at når hun var i selskap o.l. så spurte jo folk hvor navnet hennes kommer fra (både mamma og pappa har spesielle etternavn) og da måtte hun fortelle om pappa sin familie og ikke sin egen.
Gjest Skrevet 24. februar 2008 #8 Skrevet 24. februar 2008 Mannen min heter noe så spenstig som Johnsen han... Men vi har da tatt i bruk mitt (som det er 11 som heter) sammen med hans etternavn og er nå de eneste xxxx-Johnsen i verden:) Og trives godt med det alle sammen:)
Gjest mphs Skrevet 24. februar 2008 #9 Skrevet 24. februar 2008 Jeg hadde moren min sitt pikenavn som mellomnavn og ett etternavn. Da jeg giftet meg beholdt jeg begge disse navnene som mellomnavn og tok hans etternavn. Jeg bruker kun forbokstaven på de to mellomavnene til vanlig. Jenta vår og neste baby har det ene navnet mitt som mellomnavn og hans etternavn. Jeg syns det er koselig at vi alle heter det samme til etternavn og siden han følte sterkest for å beholde sitt var det greit for meg.
dansejentes mamma Skrevet 24. februar 2008 #10 Skrevet 24. februar 2008 Jeg har beholdt mitt. Kunne ikke tenke meg å endre det. Noe med om en eller annen jeg kjente en gang ville se hvor jeg er i verden, så er det jo bare å søke i telefonkatalogen, og vips så kanskje .... Nei, jeg vil virkelig ikke si slipp på mitt etternavn, det er meg. Jeg er da også gift for andre gang, og var rimelig glad jeg ikke hadde bytta da jeg ble skilt. Nå har jeg ny mann og nytt barn, så når jeg skal bestille flybillett til meg og mine to barn er det tre ulike etternavn.....Får faktisk ingen spørsmål om det. Funker fint, men får jeg en unge til skal han ha mitt etternavn. Det som binder vår familie sammen er at alle navnene har bokstavrim mellom for og etternavn. ( for dei som ikkje hugsa kva det er så kjem eit nørrønt eksempel: Betre bør du berkje i bakken en mannevit mykje, meg låkare niste du legg´kje i veg enn ovdrykk med øl.)
meg & to små vampyrer Skrevet 24. februar 2008 #11 Skrevet 24. februar 2008 Jeg har jo to etternavn. Min mann har ett. Vår sønn har hans som mellomnavn og mitt som etternavn. Jeg kunne godt tatt min manns navn som midterste etternavn, men da måtte han tatt mitt som siste (dette høres desidert best ut nemlig, derfor sønnen vår har det slik). Min mann vil ikke ha mitt ene navn, så da tar ikke jeg hans heller. Jeg gidder ikke bytte bort begge mine navn mot noen som ikke ser verdien av at alle skal ha samme etternavn selv. He he:)
dansejentes mamma Skrevet 24. februar 2008 #12 Skrevet 24. februar 2008 må berre fortelle om tanta mi, Ho eitte Hansen før, så gifta ho seg til Hansen og så insisterte ho på å ta begge navna......
Verbena Skrevet 24. februar 2008 #13 Skrevet 24. februar 2008 Vi har sjeldene navn begge to. Hans er det ca 20 i norge som har, mitt litt flere. Guttene våre har mitt etternavn som mellomnavn og hans som etternavn. Vurderte i høst når vi giftet oss om vi skulle gjøre det samme, men kom frem til at vi trives med navnene våre slik som de er. Må vel å nevne at han byttet etternavn til det gamle familienavnet når eldstegutten vår var 3mnd gammel. Fra kjedelige og vanlige Johnsen, så var aldri noe alternativ å bytte til bare mitt for han.
Alba44 Skrevet 24. februar 2008 Forfatter #14 Skrevet 24. februar 2008 Kjempefint med mange svar!! Skjønner jo at jeg ikke er alene med dette valget her i livet ) Skulle ønske vi kunne sette sammen navnene, men det går ikke. Vil gjerne ha flere svar.
Vilja<3 Skrevet 24. februar 2008 #15 Skrevet 24. februar 2008 Jeg tok min manns etternavn da vi giftet oss i fjor sommer. Men jeg har også beholdt mitt eget som mellomnavn da. Men det er litt som du sier, at jeg er jeg med mitt gamle etternavn. Jeg har fortsatt ikke vent meg til å bruke så mye det nye etternavnet, følest litt som om det ikke er meg hehe. Jeg skriver det osv.men når jeg presenterer meg bruker jeg oftest mitt pikenavn. Men venner meg vel til det etterhvert:)
Gjest Skrevet 24. februar 2008 #16 Skrevet 24. februar 2008 Eg syns ikkje du er rar. Her er mannen min sitt navn sjeldent, mitt er veeeldig vanlig. Eg tok hans navn, og har mitt som melomnavn. Ungane har mitt som mellomnavn og hans(no vårt) som etternavn. Når dei blir større får dei velge sjølv om dei vil ha begge eller et. Må legge til at eg liker hans etternavn veldig godt då ;-) eg tok det faktisk før vi gifta oss, etter at første ungen vår vart fødd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå