Gå til innhold

saueskinn eller ikke?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

Hei alle!

 

Jeg sitter å ser på hva jeg mangler til babyen vår som kommer i april.

Har lest litt om bruken av saueskinn.

Har lest at det kan øke faren med krybbedød med 8 ganger!

 

Men jeg vet at de fleste som har fått baby som jeg vet om, har brukt disse skinna flittig.

 

Har dere kjøpt et sånt, eller skal dere bare bruke vanlige `` kosetepper`` som feks de som er av fleece?

 

Jeg ser og at de selger et saueskinn på ikea til 300 kr, mens de fleste andre steder koster de over 1000....

Har dere erfaring med de fra ikea?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

å.har aldri hørt noe om at det øker faren mht krybbedød. de fra ikea er jo ikke ekte saueskinn da. jeg kjøpte ett kaiser merinoull det kostet 500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saueskinn som fortsatt innheld lanolin er jo kjempebra. Har bruka det til to gutar. Ein treng ikkje vera redd for at dei blir kalde om dei har tissa gjennom. Så er det jo luftig og fint om sommaren. Eg har hatt eit i over 7 år som eg kjøpte på Nøstebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke saueskin sist...men nå har jeg kjøpt...tenkte først på nøstebarn sitt men så hørte jeg om andre som er fornøyd med sånne som selges på vanlig baby butikk...så jeg kjøpte mitt på Rudo barnevognhuset i oslo jeg da...andre jeg vet har kjøpt på Happy land på svinesund!! sikkert bra med sånne som er mer "naturlig" behandlet men,jeg syntes de er så grusomt dyre og det er mye som skal kjøpes inn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er aktiv ullbruker selv og håper også babyen vil sette pris på det. Har kjøpt to skinn jeg - ett til vogna og et til senga!

Uansett vil det jo gi bra isolasjon om ikke babyen skulle tåle å ligge rett på det. Vi lever et aktivt uteliv og det skal babyen gjøre også.

 

Kjøpte på vanlig barnebutikk - irriterende at de på død og liv skal behandle dem i stedet for å selge ubehandlede, men det får nå være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med "lille sprelle". Bruker også mye ull til gutten min på 4 år. Skal helt klart ha saueskinn denne gangen og. Har aldri hørt om at det kan øke faren for krybbedød, hvor får du den informasjonen fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

Her kan dere lese hva krybbedødforeingen selv sier. Sikkert veldig lav, men likevel en erkjent risiko for at det kanskje ikke er såååå lurt med sauefell i

sengen likevel. I vognen er det jo ofte kaldere, pluss at man har mye bedre

oversikt over barnet.

 

 

http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/0CD04FA53E99464EC1257367002FF6E6?OpenDocument

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der var jo konklusjonen at så lenge man ikke legger barnet med nesa ned i skinnet, så er det ikke noe problem. Når barnet begynner å snu seg, så er vel nurket såpass sterkt at faren for krybbedød minsker

 

Det er jo også beskrevet dette med lang og kort "pels" på skinnet.

 

Dette med skinn er ikke noe av de foreningen fremhever som viktig i sine "hovedråd" heller.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Konklusjonen i forskningsrapporten som lå der var at man ikke skal bruke saueskinn (barn kan ettehvert snu seg selv); Keep soft objects and loose bedding out of the crib: Soft objects such as pillows, quilts, comforters, sheepskins, stuffed toys, and other soft objects should be kept out of an infant's sleeping environment. If bumper pads are used in cribs, they should be thin, firm, well secured, and not "pillow-like." In addition, loose bedding such as blankets and sheets may be hazardous.

 

Men som de sier, dette er ikke et hovedråd, men uansett greit å vite at

saueskinn ikke nødvendigvis er anbefalt av alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skinnet de har på ikea er visst ikke anbefalt pga noe med behandligsmetoden,men det er ekte da...

det på barnas hus deriomot skal være ganske bra og til 199kr er ikke det akkurat ille...

legger man en tynn gas- eller bomullsklut under hodet til barnet skal vel alt gå bra...

hele greia med skinnet er at babyen liksom blir liggende på en "madrass" av luft,nesten som en sky kan jeg tenke meg...

så jeg skal på barnas hus og kjøpe det de har der,bare jeg får bestemt meg for om jeg vil ha kort- eller langhåret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte ikke saueskinn for vår første. Hovedgrunnen til det var at min mann har sterk allergi i forhold til dyr. Han sliter hvis det henger en pels på en hyttevegg ol.

Vet ikke fakta rundt dette, men tankten om at gutten vår også kunne ha arvet dette var selvsagt til stede. Derfor var det ikke ønske om å eksponere han for dette. Vår første ble født i januar. Nå som det skal fødes i april, er det enda mindre grunn synes jeg. Da går det jo mot varmere tilder, og det holder fint med andre tepper.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

d jeg har brukt på mine unger er et lite putetrekk på saueskinnet..sånn at de ikke får alt d håret i ansiktet..har vært kjempefornøyd m skinnet å de har sovet som noen steiner begge to:)definitivt skal jeg ha d denne gang og:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...