Gå til innhold

Vannkopper... noen som kan hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke hatt vannkopper og har en uke til termin. Var på besøk hos min svigerinne denne uken og det viser seg nå at hennes datter har fått vannkopper... Det er jo veldig smittefarlig og jeg har hørt at dersom en får det rett før fødsel eller rett etterpå kan det være skadelig for barnet. Jeg har ikke fått prikker på kroppen enda, men det kan også ta litt tid.

Er det noen som vet om en kan finne utav om en er smittet ved evt blodprøve? Og kan en ta medisiner for dette? Jeg skal til jordmor i morgen for vanlig sjekk, men kanskje jeg også burde tatt kontakt med lege...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går ca 14 dager fra du blir smittet til den slår ut iallefall. Krysser fingrene for deg at du ikke ble smittet! Lykke til!

Skrevet

Du kan få tatt en blodprøve for å sjekke om du har hatt vannkopper. I så fall har du antistoffer og kan ikke bli syk eller bringe smitten videre. Vannkopper er smittsomt fra én dag før utslettet bryter ut.

Dersom du føder rundt termin, og du ikke har antistoffer, vil du og babyen sannsynligvis bli isolert på avdelingen. Den nyfødte får tilført antistoff spesielt rettet mot vannkopper. Dersom du er smittet/syk, vil kroppen din utvikle antistoffer selv, og etterhvert finnes disse i melken din, og barnet får ytterligere doser med antistoffer.

Veldig viktig å ta dette opp med jordmor, og sikkert lurt å få en time hos legen i tillegg.

Skrevet

Takker for svar og link. Betryggende å lese at barnet får evt behandling på sykehuset dersom vi skulle væe så uheldige. Får ta det opp i morgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...