Gå til innhold

Hva er best for å forhindre strekkmerker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En vindunderkrem eller rett og slett bare å drikke mye vann?

Hva gjør dere for å forhindre/ redusere strekkmerker?

Jeg har fått Clarins tonic oil av min kjære til å smøre på magen etter dusj. Prøver også å være flink til å drikke vann, men er nok litt for glad i tab extra..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Strekkmerker kommer av at underhuden strekker. Dessverre er der ingen krem som trenger helt inn til underhuden så ingen av de kremene som reklamerer med å hindre strekkmerker virker.

Strekkmerker sies å være arvelig betinget, men der er noe du kan gjøre for å unngå/redusere mengden av strekkmerker. Jevn vektøkning gjør at underhuden gradvis strekker seg og ikke har så lett for å sprekke. Sier jo seg selv at om man går mye opp i vekt fort så blir huden strukket til maks.

Jeg smør selv magen, men mest for kosens skyld. Bruker bare en vanlig fett krem...

Lykke til

Skrevet

Hei! vil anbefale deg å bruke olje 2 x daglig massage ( til 2 uker før termin) på magen, bryst og legg. Olje fra WELEDA for eks. Litt usikker hvor du får kjøpt det i Norge. Spør på apothek eller VITA eller sjekk nettet. Jeg får det fra tyskland. Det har de også et merke som heter "Frei Öl" , veldig bra. Det kan kanskje ikke forhindre alle strekkmerker, men er med å hjelpe at huden blir elastisk! :) holde seg i form skal også hjelpe... lykke til

Skrevet

Ingen kremer forhindrer strkkmerker, er bare et salgstriks for å tjene masse penger!

Men det finnes en del kremer som gjør dem mindre synlig etterpå, kremer som bleker merkene...

Skrevet

Vet ikke hva som er faglig dokumentert men....

Forrige svangerskap smurte jeg ivrig med den dyre Clarins oljen (gul) fra Tax Free butikken hele svangerskapet, spiste mye frukt og groent og drakk mye vann, samt at jeg brukte body skrubb paa mage, laar og i det hele tatt, nesten hver dag. Ingen strekkmerker den gangen.

Denne gangen har jeg ikke smurt meg foer naa, og har ogsaa oekt body skrubb naa naar jeg er halvveis og frukt/groent/mye vann har jeg gjort hele svangerskapet.

Jeg tror vel egentlig at paavirkning innenfra (altsaa at kroppen har vaert godt "hydrert" over lang tid i forkant av svangerskapet og at man oppretthoder dette under svangerskapet) egentlig har mer effekt enn paavirkning utenfra, som kremer. Selv gjoer jeg begge deler, det foeles jo riktig aa smoere da. Men jeg tror nok at noen er genetisk/arvelig disponerte og vil faa noen merker uansett hva man gjoer.

Jeg har litt overvekt og gaar ned i svangerskapet (ca 10 kg) som jo gjoer at det er grenser for hvor mye huden paa magen skal strekkes (forrige svangerskap begynte jeg ikke med svangerskapbukser foer 7,5 mnd gravid, denne gangen er jeg saavidt i gang med det naa uke 20), men vet ikke om det er tilfeldig eller ikke.

Lykke til!

Skrevet

Hva med å drikke mye vann da, har hørt at det ofte er underhuden som sprekker og at vann kan forhindre/ redusere dette?

Siden jeg allerede har fåt en dyr olje så fortsetter jeg nok med denne, mulig jeg skal smøre to ganger daglig og ikke bare en som nå.

Skrevet

En venninne maserte inn magen med de dyreste kremer. Og ho fikk masse svarte brede strekkmerker.. Hun har fått mageplasikk nå siden det ble mye slapp hud av det. Jeg innbiler meg at tran kanskje hjelper.. Smurning fra innsiden:)

Skrevet

Tror eneste måte er å:

1. Ikke bli gravid

2. Ikke gå hurtig opp i vekt... ;)

Dvs at det finnes nok ingen dokumenterte metoder som reduserer strekkmerkedannelse. Hudens egenskaper er det avgjørende her; altså hudens evne til å tøye seg. Dette har sammenheng med sammensetning av feks kollagen i huden.

MEN; Å smøre seg, og å drive litt egenpleie både "innenfra" og "utenfra" er nok meget sunt allikevel ;)

Skrevet

Weleda selges hos Helios. De har gode produkter til barn og.

Men jeg tviler på at oljene/kremene derfra virker på strekkmerkene. Jeg tror bare strekkmerker er noe man må leve med og akseptere. Det er slik kroppen er laget, og det er faktisk en grunn til at vi får strekkmerker.

Hvis man snur på det, og slutter å tenke på det som "noe stygt", så er det jo utrolig at huden er skapt til å kunne tøyes og strekkes såpass mye som den gjør under ett svangerskap. Og strekkmerkene er jo et resultat av denne tøyingen. Er ikke det fint? Uten det hadde vi jo bare revnet;-)

Vær stolt over strekkmerkene istedet for å bruke MASSE unødvendig tid og penger på å bekjempe dem. De er ett resultat av at du har satt ett nytt liv til verden, og ingenting å skamme seg over:-)

Skrevet

Cocoa butter stic er bra for å forebygge strekkmerker. Denne får du kjøpt på body shop.

Skrevet

Tran tror jeg er lurt generelt for slimhinner er det ikke det? Omega 3 altsaa, kanskje bra for elastisitet i huden ogsaa....horers logisk ut. Jeg tar det forresten. Da faar vi fortestte med det, hehe...

Skrevet

Omega 3 er kjempeviktig for at huden skal bevare elastisiteten sin! Får vi for lite av det riktige fettet i oss, går dette utover cellene, for fett er en meget viktig bestanddel i de forskjellige celledelene. I tillegg bør du også drikke masse vann som du sier.

Noe er nok også arvelig, men dersom din mor fikk masse strekkmerker betyr ikke det at du vil få det - eller omvendt!!

Dette er hvertfall mine tips..

I TILLEGG smører jeg meg 2x daglig, bare sånn for at jeg skal kunne si til meg selv at jeg gjorde det jeg kunne for å forhindre det.. :):):)

Skrevet

Jeg vet ikke om det er noen som har nevnt det, men hvetekim olje, fungerer veeeeldig bra..... ;) Jeg bruker det nå.....

Det sa de på ullevål til meg at jeg kunne bruke i underlivet noen uker føre fødsel og, skulle være kjempe bra.. Må bestilles på apotek!!! Koster ikke mye, husker ikke nøyaktig hva... 100 kr kanskje.....

Skrevet

Smører først med olje, så med cocoa butter fra body shop. Gjorde dette sist å fikk ingen strekkmerker på magen, men litt på innsiden av lårene. Trur egentlig det er forutbestemt, men tar ingen sjanser:p Hun som jeg handla av på bodyshop sa at det var to venninner. Hun ene smørte hele magen, fikk ingen strekkmerker. Hun andre trodde ikke på det, men smørte halve magen og hun sprakk på halve magen...så viss hun ikke lyver fønker det jo;)

Skrevet

herregud, blir så oppgitt over alle som er så redde for strekkmerker...

ikke bli gravid om det er såå farlig med noen strekkmerker da... herrgud...

det er bare et tegn på at man har bært frem noe av det nydeligste og mest verdifulle et menneske kan tenke seg...

jeg er sikker på at de som aldri kunne fått barn, ville tatt på seg all verdens strekkmerker bare for å kunne bære frem et barn...

slutt å tenk på å se så perfekte ut!!!!

Skrevet

jada anonym!

Skrevet

Eller at du er veldig fet før du blir gravid :)

Skrevet

Jeg mener også at dette er forutbetemt. Jeg prøvde alt som kunne skaffes på den tiden av antistrekkmerkekremer(med førstemann). Men magen ser ikke ut. Sprakk til over navlen;( Har ikke fått nye merker i de andre svangerskapene men magen er ikke den lekreste delen på kroppen min, nei!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...