Gå til innhold

Et spm til dere som lager barnemat selv...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt "grønn" på dette, men kan jo begynne med å få avklart et par essentielle ting..

Lagrer dere maten på glass, typ glass det har vært kjøpe-barnemat på før?

Fryser dere maten? Må det i såfall tilsettes noe spes for at den skal fryses?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg har masse tupperware som jeg fryser ned i, veldig kjekt!

Ingenting skal tilsettes, bare lag og frys :-)

Skrevet

Har kjøpt bokser på Biltema som er perfekt til en porsjon :o)

Synes potetene blir veldig svampeaktige når jeg fryser det, så jeg har gått over til søtpotet.

Skrevet

Jeg fryser i barnematglassene som jeg har spart på, og bruker også Tommy Tepee bokser med lokk.

Jeg bruker også søtpotet, mye finere konsistens enn vanlig potet (og bedre smak), men skal begynne å tilsette mer vanlig potet etter hvert nå.

Skrevet

Eg har kjøpt bokser på en lekebutikk...yes leker tror eg det var....har brukt litt glass også, men det anbefaler eg ikke til å fryse i! De blir (noen ganger) så veeeeldig vanskelig å opne etterpå....skikkelig vanskelig altså;) Eg irriterer meg iallefall grønn når snuppa sutrer og er sulten og er bruker 10 min på å opne glasset....Du trenger ikke tilsette noe egentlig....litt olje eller margarin kan vere lurt for fettet sin del (olivenolje smaker ikke godt da....eller...det smaker veldig sterkt...). Elles har eg brukt kokevannet fra kjøtt/grønnsaker dersom massen blir for tørr.

Skrevet

jeg bruker avent sine kar som hører til pumpa.kan og fryse i brødpose..ha det i posen når maten er kald.ikke tilsett noen ting er det som er så fint.....her lages alt selv middag fruktmos og sviskemos....

Skrevet

bokser som tåler lave og høye temperaturer, fåes på bla obs, biltema osv. glass fungerer også men tør ikke fryse dem.

lager mat for inneværende +2 dager(kan oppbevares 2døgn i kjøleskap) som jeg putter i glass(ikke babymatglassene for lokkene er så dårlig, men har div andre glass i ca samme dimensjonen), og setter i kjøleskapet. event lager jeg ekstra i plastbokser(med lapp på om innhold, mengde og dato) som jeg legger i fryseren. potet er ikk like 100% godt etter frysing nei, men godt nok for gutten min i hvert fall.

jeg har i litt olje(økologisk kldpresset solsikke- eller rapsolje), ca 1 liten teskje per porsjon, og malt for guttens harde mage, ca 1 liten halv teskje per porsjon. samt kokekraft da. bruk så lite vann som mulig så du kan kaste minst mulig av kokekrafta, da myye av næringsstoffene havner der. skrell gjerne potetene etter koking.

jeg bruker av og til litt soft(spes om litt tørr mat) for smakens skyld. bruker også noe urter.

jeg har søkt opp oppskrifter på nett og prøvd meg fram. gutten her er glad i torsk(frosne i stykker)/potet/brokkoli/gulrot/kålrabi, og kyllingfilet/potet/gulrot/eple(litt søtsmak)/kardemomme. storfe er ikke veldig popp..

jeg skjærer gjerne i terninger, da koker alt(også kylling) på 10min og lett å mose med satvmikseren etterpå. passer på å ikke finhakke for mye. storfe bør koke 20min da det ofte er ganske seigt og vanskelig å mose.

bruker mye kjøkkenvekta til barmematlaggning(både for fordeling i glass/bokser, og for beregning av mengde av forskjellige ingredienser, tar litt etter magefølelsen og hva jeg ser han liker).

nå skal vi begynne med å gi han litt godt kokte grønnsaker(i nevestore biter) som han kan kose seg med når vi spiser(først og fremst brokkoli og gulrot)

jeg syns det er kjempestas og lage og prøve fram mat for gutten, og han elsker det :)

kos dere!

Skrevet

så bra skrevet moi 31...det jeg lurer på er hvilke urter du bruker i maten??..

Skrevet

oregano, timian og basilikum er milde fine urter. også bruker jeg kardemomme sammen med eple som sagt. han som alle andre må vende seg litt til nye smaker. derfor passer det også bra å lage mat for tre dager av gangen syns jeg. det ser jeg senest innen 3.dagen om han liker det..

her er mange spennende oppskrifter http://www.ammetaka.no/ammingogbarnemat/oppskrifter.php#middag

vær så god! :)

Skrevet

Ettersom jeg måtte pumpe meg en del de første mnd. hadde jeg ganske mange Avent begere til å oppbevare melk i og de var perfekte til å fryse den hjemmelagede maten i. jeg lagde gjerne ne 8-10 porsjoner når jeg først holdt på.

Skrevet

Jeg er veganer og derfor tvunget til å lage all middagsmaten selv. Det finnes nemlig ikke ferdig middagsmat for babyer med riktig næringsinnhold som ikke inneholder dyr i en eller annen form. Synes det var pes i starten, men det går greit nå så lenge dessert og grøtpulver uten kumelk i kan kjøpes ferdig i butikk (helsekost).

Bruker plastbokser fra IKEA som tåler frysing, koking og microbølgevarme.

Lager mat en dag i uken og fryser alt som ikke skal spises samme dag.

Til baby på 6 mnd lager jeg foreløpig:

rød linsepuré

grønn linsepuré

puré av friske hermetiserte erter

spinatpuré

brokkolipuré

løkpuré

..og blander disse med butikkjøpt gulrot-/potetpuré, gulrot-/maispuré fra glass, etter hva småen trenger av næring til enhver tid. Spinat skal bare gis et par ganger i uken grunnet høyt innhold av oxalsyre. Løkpuréene (flere typer) gis selvfølgelig ikke som en rett, men tilsettes måltidet i svært små mengder. Tilsetter også en liten teskje solsikkeolje og litt linfrøolje.

Etterhvert vil grabben spise nøtter, soja og sesam. SETTER PRIS PÅ TIPS OM KJØKKENUTSTYR SOM ER EGNET TIL Å LAGE SMØR/PURÉ AV FRØ OG NØTTER da det er utrolig stor prisforskjell på f.eks. "solsikkefrøsmør" på glass og hjemmelagd sådan.

Skrevet

Jeg bruker også avent sine bokser. Fruktmos og sånn fryser jeg ned som isbiter, det er veldig kjekt. Har hørt om noen som lager middag med isbitmetoden også. Da har de fryst ned hver ingrediens hver for seg og så kan man komponere retten når man tar bitene ut av fryseren, feks ta opp noen biter potet, erter osv.

Vegetarianer - jeg vil tro at en mandelkvern vil gjøre jobben! Men hva bruker du nøttepure til? Så at det finnes mandelmos på Helios og det så skikkelig godt ut! Men hva brukes det til? Ha på brødskiva? (Uansett for tidlig å gi pjokken min nøtter, da. Men lurer på det med tanke på senere.)

Skrevet

På brødskiva, i sauser (pasta med peanøtt- og sesamsaus er bare nydehli!), på kjeks, og eh.. pannekaker? Jeg har lagd nydelige småkaker med hasselnøttsmør. Dette koster 80kr for et lite glass(!). Det går an å lage "kjøttkaker" med finhakkede hasselnøtter. Solsikkefrøpuré med krydder er verdens deiligste pålegg. Hampefrøsmør er utrolig næringsrikt, men det er utrolig dyrt, spesielt siden en må betale så høy toll.

Sparer kanskje ikke så mye pr skive, men i et perspektiv (nøtter og frø er ganske høyfrekventerte ingredienser i en veganers hverdagskost) kan en spare endel på å lage mos/smør selv istedet for å kjøpe ferdig.

Ulempen er at nøtter og frø er veldig tungt for kjøkkenutstyr som ikke er beregnet til slikt. En mandelkvern kan kanskje være løsningen ja.

Skrevet

Bare lurer på en ting til deg som er veganer.

Jeg vet jo litt om hav det innebærer og regner med at du vil videreføre din overbevisning til barnet ditt... Men bør ikke små barn ha såpass variert kosthold at de får fisk, kjøtt og kylling?

Er det ikke mye jobb med barnematen når den skal være vegansk?

Og til slutt et nyskjerrighets-spørsmål... ammer du? Regnes morsmelk som lov innen dietten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...