Gå til innhold

Baby dyne

BergensBerta*gullgutt*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sviger mor tilbydde oss i dag en babydyne, som min kjæreste brukte som liten.. ville dere tatt i mot det?? han har ikke yngre søsken som har brukt den i etter tid, men mener å ha lest gode grunner for å ikke bruke så gammelt!

noen motsigelser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om den er like fin etter vask på 60 grader og tromling så kan den brukes. Se etter at den ikke er muggen og tåler å herjes med. Men jeg hadde nok kjøpt en ny uansett, koster ikke all verden, og ikke noe spesielt minneverdig med en dyne spør du meg. Hadde vel heller vurdert det om det var et koselig dynetrekk.

Skrevet

Her tolker jeg det som at det ikke er helt trygt med en gammel dyne selv om den er vasket på 60 grader.

Dun eller syntetisk dyne til baby?

Vi skal kjøpe dyne til babyen vi venter, og lurer på om vi skal skal kjøpe syntetisk eller dundyne.

Lurer på hva du anbefaler i forhold til astma og allergi?

Legen svarer:

Dundyner begynner først og bli "tvilsomme" etter noen år og spesielt hvis de blir utsatt for mye fukt. Når dun eldes, nedbrytes noe av det organiske materialet og dette kan virke som irritant på luftveiene. Ved vedvarende fukt kan det bli uheldig muggvekst. Men som sagt, nye dyner som tas godt vare på fungerer fint og er

varme.

Velger du kunstfiber, ikke kjøp de billigste. Vær sikker på at den ikke har irriterende lukt. De beste virker også lette samtidig som de er "fyldige".

Les varedeklarasjonen, noen sier at de er spesielt bra for oss med

ømfintlige luftveier. En fordel med mange kunstfiber dyner er at de er enkle å vaske eller rense.

Lykke til fra barnelege Thor-Øistein Endsjø

http://www.naaf.no/no/Grupper/Foreldre_og_barn/Spor-legen2/Sporsmal-til-Barnelegen/Dun-eller-syntetisk-dyne-til-baby/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...