Gå til innhold

Noen som vet hva gomme er?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gomme er myse. Altså et avfallsprodukt fra melka. Men utrulig godt daa:)

Skrevet

om det er anatomisk, så er det der tennene er festa:)

om det er mat (gomme, gombe) så er det eit tilbehør til lefse, laga av melk. litt sånn klumpete, brun og søt. det er veldig godt:)

Skrevet

Noe med kardemomme i.

Brukes til pålegg tror jeg.

Skrevet

NB! det er ikkje det samme som MYSE, myse er meir ei suppe som er søt.

Skrevet

Oppskrift:

frå Jølster

15 l melk

1 ts osteløype

skal kokast veldig lenge:) først varme melka lunken, ha i osteløypa. la dette stå i 1-2 timar. skjer opp osten du då får. så lar du den koke forsiktig opp og la det stå på 1 på plata i ca 8-9 timar. Må ikkje fosskoke, for då blir osten hard.

Skrevet

Er ikke det vanlig pålegg da? Trodde det var sånn "alle" småbarn spiste jeg. Og som gamle damer serverer på vafler.

Liker det ikke selv da..

Skrevet

Du forvekslar det kanskje med prim?:)

Skrevet

Jeg lager grøt-gomme, det er til å ha på lefsa. Finnes brun og hvit gomme. Ostegomme.

Skrevet

Jeg innrømmer feil, men den gommen jeg spiser er tilsatt myse, men mulig det er brukt til å spe med at melk er hovedingrediensen:

Ingredienser

Melk, myse, sukker, eggpulver, kardemomme, konserveringsmiddel (E 202) og kanel

Skrevet

makken: nei, jeg tenker på gomme. Sånn brun (eller hvit) med rosiner i. Kanskje det har noe med hvor man bor i landet? Nordpå er det i alle fall et vanlig pålegg i barnehager (prim også), hvis de ikke har "reservert" seg fra sukker.

Skrevet

ja, det kan vere. Her er jo mange ulike oppskrifter berre i nærdistriktet rundt her:) Eg er vant til den frå jølster og det området:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...