Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #1 Skrevet 24. februar 2008 Er ikke dette noe foreldra skal bestemme? vi er ikke kristne,og har valgt å ikke døpe ungen vår når den kommer,dette har jeg fortalt til familien min,og alle synes selfølgelig at dette er greit,og at det er noe vi som foreldre skal bestemme (valget ble egentlig tatt før jeg ble gravid)..men nå har svigermor fått vite dette,og det er selfølgelig ikke like "greit" i den familien...det har ikke blitt noe styr ennå,men vet det kommer til å bli reaksjoner. Dette irriterer meg veldig siden jeg merker at samb. blir usikker og lei seg når det valget vi tar liksom ikke er "greit". Svigermor spurte han f.eks om hvorfor vi hadde sagt ja til å vere faddere i fjord sommer på ungen til søsteren hans...hallo?er alle som blir faddere superkristne da?MÅ man vere det?for oss betyr ikke det å vere fadder at du bare skal lære barnet opp i den kristne tro,du skal jo ta deg av det,fungere som en støtteperson...i tilfelle det skulle skje noe med barnet eller foreldra til barnet blablablabla.....forstår dere hva jeg mener?det er jo en "ære" å bli spurt om å vere faddere,så derfor sa vi ja til det i sommer. En annen ting som irriterer meg veldig er at vist vi skulle døpe ungen,så hadde samb. eneste søster måttet vere gudmor til den,siden samb.er gudfar og fadder osv. på ungene hennes. Så det blir sett på som en selfølge at vi skal døype,og at hun skal vere gudmor og fadder,å velge noe annet er liksomt uaktuelt...men hallo? men hva med f.eks mine fem søsken da?hva om vi hadde valgt en av dem?..men dåp er uansett uaktuelt for oss...bare provoserende å vite at vi hadde blitt fastlåst i den situasjonen også,(ikke det at jeg har noe imot søsteren hans,virkelig ikke..men vil jo at vi skal kunne ta et fritt valg..ikke bare velge noe som uansett er bestemt på forhånd liksom)..dette ble langt,og kanskje litt usammenhengende..men håper noen fårtår hva jeg mener og gidder å svare,trenger virkelig noen synspunkt utenifra..
Gjest Skrevet 24. februar 2008 #2 Skrevet 24. februar 2008 Ser virkelig ikke problemet, beklager. Dere vil ikke døpe, da døper dere ikke. Man lar ikke en så utrolig viktig avgjørelse bestemmes av andre.
Hvitkløver2020 Skrevet 24. februar 2008 #3 Skrevet 24. februar 2008 Enig med deg! Dette er et valg dere gjør nå, som barnet kan gjøre om når hun/han blir stor nok til å bestemme selv. eller i forbindelse med konfirmasjon=) Stå på deres valg dere!!! Min sønn er døpt og vi kommer til å døpe neste oxo, men vi er ikke super kristne asså!!! Syntes ikke det gjorde noe at dere er faddere for den lille=) Her er det svigermor som ikke liker navnet vi har valgt........kjedelig, men vi står på vårt valg! Lykke til=)
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #5 Skrevet 24. februar 2008 Dette var kjipt gjort av svigermor. Håper dere holder fast ved valget dere har tatt!! Skjønner at samboeren din bli lei seg også, men dette er det dere som bestemmer. Ikke la henne lage dårlig stemning. Vis meg alle de fadderene som tar "oppgaven" med å følge opp gudstro og religiøs veiledning for barnet seriøst! Tror det er et fåtalll... Jeg har vært vitne på mine tantebarn på navnefester. Synes det var like mye stas jeg:-) Min søster var førstemann ut i familien som ikke døpte sine barn. Mamma syntes nok det var "rart" men hun sa ikke noe tror jeg, og hun blei nok veldig overraska over seremonien som blei holdt i Bergen. Mer høytidelig og 45 minutter fokus KUN på barna, ikke 5 minutter døping og resten vanlig gudstjeneste som i kirka. Kan være din svigermor vil oppleve det samme hvis dere er heldige:-) Jeg gleder meg skikkelig til vi skal ha vår navnefest:-)
mor.monsen Skrevet 24. februar 2008 #6 Skrevet 24. februar 2008 Vi er førstemann ut i familen som ikke skal døpe, og det er blandede reaksjoner. Men felles er at ALLE respekterer det. Det er tross alt vårt valg. Slik syns jeg alle skal ha det. Folk må kunne mane hva de vil, å man må kunne diskutere, men til syvende og sist så er det deres valg, deres utne og deres liv.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #7 Skrevet 24. februar 2008 takk for svar!..vi kommer til å velge det vi synes er best for ungen vår:),og valget er jo allerede tatt:),men va om vi hadde valgt dåp?..va mener dere om dette at fadder/gudmor allerede er bestemt på en måte?at det jo er vi som må "velge" søsteren hans som gudmor,men om valget hadde blitt noen andre enn henne så hadde det blitt styr,(eller i hvertfall reaksjoner),og at det liksom blir forventet av oss...det er ingen i min familie som forventer å bli valgt som faddere,synes liksom jeg blir litt overkjørt siden det først og fremst skal vere henne(søstera t samb.)..vi kommer uansett til å gi faen i hva andre mener når vi velger for barnet vårt,men synes det er litt ekkelt at jeg liksom skal vere den som protesterer på det andre ønsker,og vere den som er vanskelig på en måte..skjønner dere?jeg er ganske sta,og liker ikke å bli bestemt over,derfor reagerer jeg kanskje litt kraftig. Samb. hadde nokk valgt kirkedåp,og søstera som gudmor vist han måtte ta valget alene,fordi han ikke vil lage noe styr,han vil bare at alle skal vere glade og happy han,kanskje det er typisk mannfolk,ikke vet jeg....men han er uansett enig med meg,innerst inne ønsker han jo at vi skal holde navnefest for babyen:)..
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #8 Skrevet 24. februar 2008 Dette er vanlig i familier som velger å døpe:) Familiens rangorden kommer til syne så og si. Massevis av eksempler på folk som gjerne vil ha den og den til fadder, men kan ikke forbigå eldre søsken, må ta en gammel tante etc. Vi er stor familie, og det er et sammensurium av hvem som er fadder her og der. Når vi fikk barn valgte jeg å bryte mønsteret, den ene jeg kunne tenkt meg å ha er "reservert" for min søsters barn:) Vi valgte derfor 3 venner hver som er faddere, så vår jente har 6 faddere. Kunne tenkt meg kun 2 fra mine venner, men vi er liksom en gjeng på 4 så da måtte jeg ta nr 3 også. Skjønner? Her er mange hensyn å ta:)
Bittelillebøllen Skrevet 24. februar 2008 #9 Skrevet 24. februar 2008 Det er dere som bestemmer. Punktum. Når det er sagt er det litt inkonsekvent å være fadder i dåp når man velger å ikke døpe barna sine selv. Selv om ikke dere ser på fadderoppgaven som en oppdragelsesfunksjon for den kristne tro, så er det det det egentlig er ment å være. De som er veldig troende tar oppgaven som faddere seriøst og gjør så godt de kan for å gi barnet "et bedre liv i den kristne tro". Jeg har vokst opp i en kristen slekt, men er ikke kristen selv. Men jeg vet at det betyr så UTROLIG MYE for slekta mi at ungene blir døpt at vi har valgt å beholde dåpen som en tradisjon og legger ikke noe mer i det. Noen mener det er hyklerisk eller umodig. Jeg mener vi bevarer en tradisjon i familien, samtidig som de eldre generasjoner får "fred i sjelen". De ser nemlig dåpen som "å bli født på ny", og er den aller viktigste dagen i livet. Men jeg støtter deg i at det er fullt og helt deres valg å ikke døpe. Ville bare kommentere, siden du spurte.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #10 Skrevet 24. februar 2008 Hvorfor spekulere i "hva om" når dere allerede har bestemt dere for å ikke ha dåp? Høres bare smålig ut.
Mamma05&08 Skrevet 24. februar 2008 #11 Skrevet 24. februar 2008 Vi hadde navnefest til jenta vår og kommer til å gjøre det på samme måte denne gangen. Hun har fremdeles faddere ( 5 stk) og kaller di gummo/ guffa. Valgte å gjøre det slik at vi synes det er flott at barnet har relasjoner til andre voksne og har ett "bånd" til andre enn oss og tanter/ onkler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå