Dailis Skrevet 24. februar 2008 #1 Skrevet 24. februar 2008 Det føles i alle fall slik akkurat nå. Grrrrrrrrr, er det mulig. Eldstegutten tok med seg yngstegutten i annen etage og lekte. Vi hørte jo at de lo og hadde det gøy. Den digre bæsjen hadde sniki seg inn i kljøleskapet (heller ikke uvanlig at han vil ha frukt eller drikke så det tenkte vi ikke over) og tatt med seg et brett med egg! Og hatt eggkrig med yngstebroren. Hele annen etage, inn i garderobeskapene, tapeter, vegger, tepper, ALT!!!! Det er mange egg på et brett. Jeg er såååååååååååå sint!!!! Nå synes han jeg er kjempeslem for han ble sendt opp med skje, plastpose og klut. Like greit å sende ham rett opp, for jeg kunne fort sagt noe jeg angret på nå kjenner jeg. Vi får gå å hjelpe ham med vaskingen, og det får lillegutt være med på og faktisk......
Attpåklatten :-)™ Skrevet 24. februar 2008 #2 Skrevet 24. februar 2008 Å fy søren, da hadde jeg også klikket i vinkel!!!! Han er da for stor til å finne på slikt noe.........hmmm..........kanskje på tide med timeout og husarrest;-)) Det kommer til en dag hvor grenseprøvingen overgår alt de har gjort tidligere og da må vi voksne rett og slett vise hvor skapet skal stå! Det er ikke noe moro, men høyst nødvendig.... LYKKE TIL - det kan dere trenge!!! Lukter jeg starten til tenårene mon tro;-))) Lille rosa var forresten superfornøyd igår etter karnevalet og prøvde å fortelle alt hun hadde gjort, selv om jeg ikke forsto halvparten:-)
♥Snulder Skrevet 24. februar 2008 #3 Skrevet 24. februar 2008 Oi sann... det var ikke bare litt heller! Da tror jeg at jeg hadde sprukket gitt!
Gjest Skrevet 24. februar 2008 #4 Skrevet 24. februar 2008 Kjære vene.......Ikke rart du er sint... Har bare en ting å si.Lykke til med vaskinga !!! ps..om 10 år kan dere le av det ;0)
Dailis Skrevet 24. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 24. februar 2008 Ja, vi synes dette er for drøyt. Trygve sa vel noe slikt som at han fikk være inne hvis han ikke vasket opp. Sitter og lurer på om han skal få vaske klærne, eller en maskin i alle fall. Plukke opp griset, hive i maskinen, henge opp og brette og legge på plass etterpå. Bare så han ser hvor mye jobb det er med å vaske en maskin. Saken er jo at det er langt mer enn en maskin der..... Han rydder jo opp etter seg da. Men føler at jeg ikke er helt sikker på hvordan man tar dette.Så noen tendenser i går også..... Starten på tenårene kan vel ikke merkes enda vel....? for å være ærlig er han født med et temprament uten sidestykke;) God gutt, men hissig ja. Tror vi har fått uttelling for en ekstra tier vi og =P Var så herlig å se lille rosa igjen i går. Nydelige jenta... så stor hun er blitt, ble helt paff jeg når jeg så henne. Sjarmerte alle gjorde hun og. Alle fikk hadetkos og, herlig. Spilte masse piano, samme "stykke" som tidligere;)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 24. februar 2008 #6 Skrevet 24. februar 2008 Ja hun har blitt stor....og en ordentlig kosejente:-) Koselig at hun kan ha kontakt med dere og høre på vakker pianospilling i ny og ne:-) Tenårene er nok litt tidlig ennå, men det er kropper i forandringer og noen mener at man kan merke det allerede i 9-10 års alderen at det skjer ting... La ham ta vasken og jobben som følger med. Prøv også å finne en konsekvens som faktisk svir litt......hva er det morsomste han vet....ta fra ham det i noen dager og fortell at dette er faktisk en konsekvens av din handling. Jeg tror ikke på det å bare snakke med dem....har dessverre sett for mange dårlige resultater av den varianten oppigjennom årene og synes rett og slett det er for lettvint for både liten og stor.... Barn trenger tydelige grenser, det gjør dem trygge til syvende og sist. Ikke lett når de beveger seg fra små til litt større nei;-) Prinsipper ryker raskere enn man aner;-))
Dailis Skrevet 24. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 24. februar 2008 Takk for råd, jeg mener og han bør få en konsekvens utover å vaske etter seg. Mannesaken synes det er nok.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 24. februar 2008 #8 Skrevet 24. februar 2008 Hehe, hilse mannesaken og si at det kan hende han angrer på snillismen sin om noen år:-)))
Dailis Skrevet 24. februar 2008 Forfatter #9 Skrevet 24. februar 2008 Han var visst enig nå da. Så nå blir det nok noen dager uten tv-spill. Egentlig tror jeg vaskingen er verste konsekvensen, han er litt bedagelig anlagt min lille sønn;) Igjen, takk for råd:)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 24. februar 2008 #10 Skrevet 24. februar 2008 Noen dager uten tv-spill er nok smart ja:-) Noen ganger er det faktisk nødvendig å få støtte på det man velger som konsekvens........det er ikke lett.....jeg synes det er fryktelig vanskelig når man ser at barna angrer, men anger holder liksom ikke helt i lengden, når de skjønner at de slipper unna med det:-) De er jo smarte også så vi skal ikke undervurdere dem:-)
Dailis Skrevet 24. februar 2008 Forfatter #11 Skrevet 24. februar 2008 Ikke moro når de angrer nei. Nå er han bare såååå blid og positiv da. Rydder og vasker etter seg og er bare så blid og forståelsesfull. Skjønner at vi må snakke sammen og at han gjorde noe galt sier han. Og skjønner at han må ordne opp etter seg. Da er det enda mindre moro....... Håper han skjønner det nok til at det ikke gjentar seg da.
annaka Skrevet 24. februar 2008 #12 Skrevet 24. februar 2008 Stakkar dere!!!! Jeg hadde nok reagert som deg. Fint at dere har tatt fra han noen privelegier. Det må svi litt slik at det ikke gjentar seg. Lykke til og en trøsteklem til deg.
frøydis m/ 4 Skrevet 24. februar 2008 #13 Skrevet 24. februar 2008 Uffa meg, da hadde jeg blitt rasende vet jeg. Godt at han må vaske og rydde etter seg. Det hjelper til å skjønne at dette neimen ikke var noe morro lell. Håper han klarer å få det skikkelig så dere slipper å vaske om igjen etterpå! Er vel ikke så lett å få vekk alt sølet etter ett brett med egg. Fy søren!
Maud Skrevet 24. februar 2008 #14 Skrevet 24. februar 2008 Jeg skjønner at du blir rasende. Sånn oppførsel er ikke greit! Jeg tror den viktigste lærdommen ligger i at han må rydde opp etter seg. Vaske, vaske klær osv. Generelt tenker jeg at konsekvensen må ha logisk sammenheng med det som skal "straffes". Vi har hatt diskusjoner her også, der storebrors pappa og Maud-mannen har ønsket inndragning av spill og TV. Det er viktig at man ikke bruker opp alle sanksjonsmulighetene da, hvis man tror det kan komme mere. Hva skal da holde ungen på plass? I min jobb forholder vi oss til familier der ungdommene (de er større enn din gutt) bryter alle regler, der alle goder er trukket inn og foreldrene ikke har noen sanksjoner igjen. Dere er selvfølgelig langt unna dette og det er kanskje riktig å gi ham en konsekvens utover det å rydde i dag, men allikevel tenkte jeg altså på at man kan risikere å komme i en situasjon der de ikke har mer å tape på å gjøre enda mer dumt. Stakkars deg og mannen som må takle et sånt regelbrudd. Man får jo mest lyst til å slå den ene med den andre. Så flink du var som sendte ham opp for å rydde når du kjente at du sto i fare for å si noe dumt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå