Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #1 Skrevet 24. februar 2008 Vi satt ved kjøkkenbordet i dag og begynte å diskutere lover og rettigheter nå når vi venter barn. Vi ønsker jo å sikre hverandre dersom en av oss skulle falle i fra. Noe stort bryllup med mange gjester er ikke aktuelt for oss, økonomisk kan vi ikke, ei ønsker vi ikke å prioritere. Egentlig har vi bare lyst å gå til byfogden og skrive under på papirene og kanskje markere det sammen med nærmeste familie samt forlovere. Er det noen andre som har tenkt samme tanken? Hvordan tenker dere å ordne dette? Trenger litt innslag her..
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #2 Skrevet 24. februar 2008 Vi gjorde det enkelt, vi reiste til Roma. Der er det litt vente tid på bryllup. Det går an å gifte seg på borgerlig, på ambassader og sjømannskirker. Dere må gå til folkeregistret å få prøvelse av ekteskapspapierer. Da får du også om du vil bytte navn og forlovelseserklæringer. Uten om sesongen kan det ta fra 1-2 uker å få svar på papirene og fra da er det gyldig i 4 månder. Noen steder spør dere om dere trenger å ha med vitner (2 personer som skriver under papiret dere signerer) noen kan steder kan stille med vitner ellers må du ha med og det trenger ikke å være forloverene, selv om det er mest vanlig kanskje. Her kan dere gjøre det slik dere ønsker billig, på koste litt eller mye. Jeg valgte brudekjle og kjøpte brukt. Noen velger bare vanlig kjole. Så gikk vi ut å spiste på en restaurant etter på. Hovedsaken var at vi ble gift, det pga rettigheter osv som dere har vært inne på.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #3 Skrevet 24. februar 2008 Vi skal som innlegger over reise til utlandet, nettopp for at vi skal kunne arve hverandre, også med tanke på at vi også går med babyplaner. Vi har valgt å reise til Madrid, og dette er det bare vi og forloverene som vet om. Gleder meg STORT til å sende kortet (som vi selvfølgelig lager på forhånd) til folket for å informere *hihi*. Jeg vil gjerne ha en enkel kjole jeg da, siden jeg er forferdelig glad i kjoler ;-) Utover det blir det bare å spise en resturant og så reise til kysten og ta noen late dager. Blir egentlig en ferie med en vri. Dersom dere også kunne tenkt til å gifte dere i utlandet kan jeg bekrefte at det er lang ventetid på de fleste ambassader. Særlig Paris, Roma, Madrid osv er vanskelige slik sett. Vi var litt heldige der, siden vi var litt sent ute og fikk i sommer fordi noen hadde avbestilt.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #4 Skrevet 24. februar 2008 Jeg bestillte kort fra dette stedet www.vistaprint.no "just married".
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #5 Skrevet 24. februar 2008 Smart! Det vi vil ha er et brettet kort der vi har skrevet ferdig at vi giftet oss i Madrid da og da, med bryllupsbildet (som også tas på forhånd) enten på forsiden, eller som et bilde lagt inne i kortet (som på et vanlig takkekort). Noen som vet om det er mulig å få til? Kanskje lage en egen tråd på det;-)
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #6 Skrevet 24. februar 2008 Takk for tips. Vi kommer nok ikke til å reise til utlandet pga en nær forestående fødsel, men liker tanken på det Noe vi kanskje har tenkt på er å skrive under på papirene for å så senere invitere de nærmeste med ut på en fin middag uten å si hvorfor, for å heller slippe "bomben" da Vel vi får tenke på det, det viktigste som nevnt tidligere , er rettighetene og å sikre hverandre, ellers er jeg vel en av de jentene som aldri har drømt om å stå hvit brud, dessverre. HI
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #7 Skrevet 24. februar 2008 Vil bare nevne at selv om dere er gift, så er det viktig at dere livsforsikrer hverandre! Da kan den andre beholde eiendom osv dersom den ene skulle falle fra. Det er ikke slik at du nødvendigvis klarer å beholde huset dersom han skulle dø. Å måtte flytte fra hjemmet sitt når man akkurat har mistet sin kjøre, og i tillegg har barn, kan vi vel alle skjønne er grusomt tøft!
junijente fikk julijente Skrevet 25. februar 2008 #8 Skrevet 25. februar 2008 Vi har tenkt på samme måte angående rettigheter osv i forhold til barnet vi venter. Særlig synes jeg det er viktig at sambo får alle rettigheter til barnet, jeg vil ikke lure ham for noe :-) Så i stedet for å fylle ut samboerkontrakt, farskapserklæring osv skal vi gifte oss, på fredag. Vi hadde tenkt på å gjøre det uansett, men kanskje ikke så raskt. Men så var det så liten vits å bruke tid på alle de papirene nå om vi likevel skulle gifte oss om et år. Derfor framskyndet vi bryllupet. Skal i Tinghuset på fredag, middag med forloverne og deres partnere etterpå. Vi vil jo ha en fest og vi da, så da blir det kirkeseremoni og fest til høsten igjen. Det vi ikke tenkte på var at man må "søke" om å få gifte seg, altså sende inn erklæring fra hver av brudefolkene + forlovere til folkeregisteret. Der har de litt saksbehandlingstid, så det holdt på å skjære seg for oss. Heldigvis godtok de at jeg sa at jeg ikke hadde tid til å vente tre uker, for datoen var allerede satt, så jeg fikk papirene ganske fort. Rent bortsett fra saksbehandlingstida hos folkeregisteret er jo dette nesten enklere enn å fylle ut alle de berømte skjemaene, som likevel ikke sikrer dere like mye i forhold til hverandre og barnet som et ekteskap gjør. Jeg sier ikke at alle må gifte seg, det er opp til hvert enkelt par hva de vil, men rettighetene til ektefeller er fortsatt sterkest. Samboere kan f.eks ikke sitte i uskiftet bo om den ene dør, da må barna kjøpes ut osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå