Blå-Rosa+spire! Skrevet 24. februar 2008 #1 Skrevet 24. februar 2008 Jeg er 14 dager i morgen, og skal da på ovetidskontroll. Noen sa jeg kan risikere å bli sendt hjem igjen til det er gått 16 dager. er det mulig? I såfall totalt uansvarlig spør dere meg.....
mrogvs Skrevet 24. februar 2008 #2 Skrevet 24. februar 2008 Jeg har termin 25.juni, 9.juli er det max overtid til meg.. Altså 14 dager.. Men det kan være at det praktiseres forskjellig fra sykehus til sykehus...
Gjest Skrevet 24. februar 2008 #3 Skrevet 24. februar 2008 varierer fra sykehus til sykehus. Jeg skal på riksen og de har overtidsvurdering etter 14 dager og setter igang senest 16 dager over. Litt vel sent, ja ...
Gjest Skrevet 24. februar 2008 #4 Skrevet 24. februar 2008 Husk på jenter at dere har faktisk et ord med i den saken. Flere av legene på jobben forlangte å bli satt igang når de var på overtid. 14 dager er maks. Går jeg 14 dager over kommer jeg til å skrike til de setter meg i gang. Lykke til:)
babypåvegerdritalei Skrevet 24. februar 2008 #5 Skrevet 24. februar 2008 Som andre skriver varierer det veldig - Lillehammer er vel eneste sykehus i landet som setter igang ei uke over termin, mens Haukeland i Bergen desverre peker seg ut i motsatt retning. Der kan man på overtidskontroll møte damer som er 17 dager over og som blir sendt hjem...på det sykehuset kan man ikke gråte eller kjefte seg til noe som helst, verken ks ved seteleie (selv etter vanskelige fødsler fra før) elelr igangsetting.
Athene75 Skrevet 24. februar 2008 #6 Skrevet 24. februar 2008 På sykehuset her tar de overtidsvurdering etter 12 dager iallefall:-)
NormaJean Skrevet 24. februar 2008 #7 Skrevet 24. februar 2008 dr. Nakling på Lillehammer sykehus er jo en overlege som mener at det ikke er forsvarlig å vente så mye lenger enn 7-10 dager. Jeg er veldig enig med han i den debatten der. Mens andre sykehus ser ut til å vente så veeeeldig lenge. Det forskes jo nå på risikoen ved å gå for langt over termin og forløpige resultater indikerer at man ikke bør gå mer enn 10 dager over. derfor har Lillehammer bestemt at inntil motsatt er bevist ønsker de ikke å utsette noen babyer for unødig risiko. Dette er jo omdiskutert da det ikke er samlet inn god nok data til å bestemme hva som er best. Bærum sykehus er og et sykehus som er kjent for å vente litt vel lenge. Senest i september førte det til at en baby døde etter å ha blitt født 19!!!! dager over termin.
Mammahjertet Skrevet 24. februar 2008 #8 Skrevet 24. februar 2008 Jeg fødte høsten 2005. Ble da satt igang 16 dager over termin, og siden dette tok tre dager fødte jeg 18 dager over. Det vil si 20 min til og det hadde vært 19 dager over UL termin..... menstermin var 2 dager før. Det ble dramatisk (VET jo ikke at overtiden var grunnen da), men har fått beskjed denne gangen at ingen vil la meg gå så lenge en gang til...
Trultemora er presseklar!! Skrevet 24. februar 2008 #9 Skrevet 24. februar 2008 Bærum sykehus og sykehuset oppi Tromsø har en grense på 21 dager!!!!!! Heeeelt utrolig!!!!!! De fleste har ca 14 dager +- et par dager!
<3 lykkeliten <3 Skrevet 24. februar 2008 #10 Skrevet 24. februar 2008 Helt enig at det er uforsvarlig å vente for lenge. Min mellomste ble satt igang 16 dager på overtid fordi det var nesten helt tomt for fostervann. Jeg fikk vite at babyen ikke fikk nok næring gjennom morkaka lengre og derfor drakk opp fostervannet. Det ble selvfølgelig ikke tisset ut igjen fordi han sårt trengte det. Huff. Synes det er tragisk at sykehusene skal leke med livet til babyene. 14 dager max skulle det ha vært. Tror jeg skal føde på Lillehammer denne gangen jeg, he he he.
Gjest Skrevet 24. februar 2008 #11 Skrevet 24. februar 2008 En god venninne av meg fødte 19 dager over termin i høst, og det var en helt vanlig igangsatt fødsel. Gutten var helt fin. Hun fikk termin satt på ul i uke 21, og det er ikke like bra som å få den i uke 16-18. Hun visste derfor at termin var alt for tidlig, og ønsket selv å vente til fødselen kom i gang av seg selv, siden hun hadde hatt en veldig god fødsel forrige gang. På ahus fikk hun beskjed på overtidskontroll den 18. dagen at nå gikk hun på overtid på eget ansvar, og det synes hun ikke var så stas. Derfor gikk hun med på å bli satt i gang. Det er mange hensyn å ta i en overtidskontroll, og om legene tror at fødselen kommer i gang av seg selv på dag 15 setter de jo ikke i gang på dag 14. Og av og til tar de hensyn til hvor god kapasitet de har på føden den dagen, om det ikke er medisinske grunner til at man ikke kan vente en dag til. Frustrerende for oss, men likevel tryggest.
Gjest Skrevet 24. februar 2008 #12 Skrevet 24. februar 2008 Det har jo vært mye diskusjon om det skulle bli felles rettningslinjer for det å sette i gang før 14 dager over. Sesiellt etter det som skjedde å Bærum. Jeg skal selv føde der, og skal være klar og tydelig når jeg skal journal skrives at det ikke er aktuellt å gå mer enn max 14 dager over. Alle lege vennene mine og kollegaene mine nekter å gå mye over, og de sier at jeg ikke må finne meg i det selv. Statestikken er veldig klar, og viser at komplikasjoner og dødfødsler stiger når man går lenge over. Nå var det ingen variasjon på min ul termin og beregnede termin da. Viktig å tenke på det også. Jeg mener at det skal ikke gambles med at det går bra. Det er din kropp og din unge, DU bestemmer.
Caroline81 Skrevet 24. februar 2008 #13 Skrevet 24. februar 2008 Hei! Dette varierer nok noe. Jeg var på overtidskontroll 12 dager over tiden fordi 14 dager over var en søndag. De sendte meg hjem igjen med beskjed om å komme tilbake på mandag (altså 15 dager over). Etter kontrollen mente de barnet hadde det bra og de hadde liten plass på barsel, derfor sendte de meg hjem igjen- med løfte om igemsetting på onsdag (altså 17 dager over tiden) Selv om jeg nekta å dra ville de ikke gjøre noe som helst. Gutten vår kom 17 dager over tiden- da tok de vannet mitt og satt meg på drypp. De ville ikke gjøre noe da heller fordi de hadde så mye å gjøre der. men da satt jeg meg ned på utsiden med bagen å nektet å flytte meg. Dette var barn nr to, nr en kom akkurat på termin. Mitt råd er at du ikke må gi deg så lett som jeg gjorde første gangen. Det er ikke bra for barnet å være der for lenge, gutten min var stor, men gråt ikke før ti min etter han ble født. de tok han med seg ut uten å si noe om noen ting til oss. det var en veldig ubehagelig opplevelse. Heldigvis gikk alt bra.
Tungt med to Skrevet 24. februar 2008 #14 Skrevet 24. februar 2008 Jeg fødte på UNN i Tromsø og fikk time til igangsetting den 14. dagen etter termin. Jeg fikk tett oppfølging med kontroll hver dag siste uka pga hvite i urinen og forhøyet blodtrykk.
mamma til twins Skrevet 24. februar 2008 #15 Skrevet 24. februar 2008 Jeg fødte 16 dager over tiden, normal fødsel, ikke igangsatt. Jeg ville blitt sendt på overtidskontroll samme dag faktisk. Dette var gamle riksen.
NormaJean Skrevet 24. februar 2008 #16 Skrevet 24. februar 2008 les denne artikkelen: http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.1668586
snart mor til 3 Skrevet 25. februar 2008 #17 Skrevet 25. februar 2008 huff.. er jo lov å håpe at ungen vil komme til rett tid,er det ikke??? er vel heller få som ønsker å gå over tiden....
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 25. februar 2008 #18 Skrevet 25. februar 2008 Å det har nå skjedd at folk har gått over tiden på SIL også. Jeg skal føde der selv i april å håper babyen kommer litt før.
viertre + spire Skrevet 25. februar 2008 #19 Skrevet 25. februar 2008 Jeg er i uke 38 nå, og har allerede snakket med jordmor om overtidskontroll. Jeg har time hos henne 1. dag etter termin. Hvis jeg ikke har født til da skal hun sende henvisning til overtidskontroll 1 uke etter termin. Jeg kommer til og nekte å gå over 10 dager. Vet i forhold til jobben min de store konsekvensene med å gå på overtid. man vet aldri når morkaken svikter og barnet derfor ikke får næring eller oksygen. Hvis dere ønsker igangsetting. Les dere opp på alt som har med overtid å gjøre og slå i bordet med. Kan dere gjør dette skal det mye til for at legene ikke hører på deg, for tenk hva som da skjer hvis noe går galt med barnet ditt. Det kan de ikke ta sjansen på. Vi har rett til å si noe i denne saken, bare man kan vise til hvorfor man sier det!
Gjest Skrevet 25. februar 2008 #20 Skrevet 25. februar 2008 jeg gikk 3 uker over med min første, å først da ble det snakk om å sette meg i gang, men samme morgenen kom gutten min...21 dager etter termin...sykt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå