Gjest Skrevet 24. februar 2008 #1 Skrevet 24. februar 2008 Har forsøkt å lese boken flere ganger, men faller som regel litt av. Føler ikke at jeg helt får med meg alt. Så forsøker igjen nå... Noen som har lest den? Hva tenker dere/synes dere om boken?
Gjest -<<- Skrevet 24. februar 2008 #2 Skrevet 24. februar 2008 Ja, men jeg var tolv. Da skjønte jeg ingenting, nå gidder jeg ikke. Skal du lese Joyce, så gå for Finnegan's Wake - den er i det minste underholdende, selv om man heller ikke der skjønner noe særlig.
Gjest Skrevet 24. februar 2008 #3 Skrevet 24. februar 2008 Stykkevis og delt, aldri hele i en jafs, men hele til sammen - og kun av plikt, ingen lyst involvert.
Darth Vader Skrevet 24. februar 2008 #4 Skrevet 24. februar 2008 Har gjort et forsøk for mange år siden. Har aldri brydd meg med å prøve igjen.
Gjest Skrevet 24. februar 2008 #5 Skrevet 24. februar 2008 Jo'a, men du skjønner - læreren jeg hadde på ungdomsskolen utfordret oss til å lese boken - for hun hadde ikke sjangs til å forstå. Derfor bare MÅ jeg lese den, og samtidig forstå helt hva jeg leser. Men, det er ikke så veldig lett. Så Finnegan's Wake er å anbefale? Skjønner meg generelt ikke helt på det han skriver, men.
Gjest -<<- Skrevet 24. februar 2008 #7 Skrevet 24. februar 2008 Kjenner en dude som er Joyce-ekspert, tror han sa en gang at man burde begynne med Portrait of the Artist as a Young Man om man skulle forstå Joyce. Den var også kjedelig. Og Vladimir Nabokov har visst skrevet noen Joyce-tolkninger som kan være nyttige.
Gjest Skrevet 24. februar 2008 #8 Skrevet 24. februar 2008 Joyce-ekspert? Jaha, noen må vel være det og.... Jaujau, takk - skal jeg sekke into det... Se om jeg i det hele tatt forstår mer av den grunn.
Gjest -<<- Skrevet 24. februar 2008 #9 Skrevet 24. februar 2008 Ja, altså, han drev med filosofi og litteratur og den allmenne moral og slikt. Joyce, Nabokov og Derrida hang i følge ham tett sammen - Nabokov som fortolker og Derrida for den litterære dekonstruksjon man måtte bruke for å få noe fornuftig ut av Joyce ellerno'. Jeg skjønte lite av Joyce og lite av Derrida, men gav dem vel aldri den helt store sjansen. Finnegan's Wake er morsom litt på samme måten som Dr Seuss - rim og rytme og tjofallera.
Gjest Skrevet 24. februar 2008 #10 Skrevet 24. februar 2008 Så her kan man jo nesten sammenligne Joyce og Dr. Seuss? Heheh. Denne fyren virker jo en smule mer - ja hva skal man si - inni slike ting enn meg, så jeg vet vel ikke hvor me jeg får ut av denne Nabokov eller Derrida, men det er vel bare vært et forsøk... Nå har jeg jo uansett planer om å virkelig gi det sjangsen da, så kanskje, kanskje skjønner jeg, da.
Gjest -<<- Skrevet 24. februar 2008 #11 Skrevet 24. februar 2008 Ja, det vil jeg påstå. Er visst forresten Finnegans uten apostrof; den er oppkalt etter Finnegan's med. Språket er av typen: "O here here how hoth sprowled met the duskt the father of fornicationists but, (O my shining stars and body!) how hath fanespanned most high heaven the skysign of soft advertisement!" (det er et av sitatene Wikipedia har trukket frem - hele boka går i den stilen der). Det han anbefalte meg av Nabokov var noen essays, jeg kom aldri så langt med dem - men de var helt ok å lese. Derrida og dekonstruksjon er fordømt innviklet.
Gjest Skrevet 24. februar 2008 #12 Skrevet 24. februar 2008 Øh, boken virker vel ikke akkurat som et enkelt stykke litteratur å komme seg igjennom. Vil du si at du enkelt forstod alt? Men klart, sikkert en fin bok når man først er igjennom den, og forstår hele greien i helhet - eller noe. Nabokov, ok, akkurat. Da tror jeg ikke jeg drar den så langt som til Derrida - jeg studerer trossalt ikke filosofi osv.
Gjest -<<- Skrevet 24. februar 2008 #13 Skrevet 24. februar 2008 Forstod vel noe av Ulysses, den bare kjedet meg. Tror ikke jeg forstod totalen, til det var jeg nok for ung. Finnegans Wake forstår jeg ikke bæret av, men den er skrekkelig festlig å lese i.
Gjest Skrevet 24. februar 2008 #14 Skrevet 24. februar 2008 Tatt i betraktning at du var 12 - vel og merke. Jeg vet ikke om den er kjedelig, bare en smule uforståelig. Ikke tror jeg FW blir noe bedre av den grunn. Men jeg skal forsøke - virkelig forsøke. Thanks!
Gjest Skrevet 24. februar 2008 #15 Skrevet 24. februar 2008 Jeg har begynt på den flere ganger. Kommer ikke særlig lenger enn en tredve-sider før jeg gir opp hver gang. ;o) Dostoevsky er peanuts i sammenligning...
Gjest Skrevet 24. februar 2008 #16 Skrevet 24. februar 2008 Har begynt på Ulysses noen ganger, men orker ikke... Har lest " Portrait of the Artist as a Young Man". Syns den var ok.
Tokatter_USA Skrevet 25. februar 2008 #17 Skrevet 25. februar 2008 Jeg husker en venn av meg hadde lest Ulysses. Ikke bare lest, men notert, understreket, fylt den med lapper, brettet eselører, båret den rundt, slitt den i filler - og så mistet han den. En tragedie! Heldigvis kom den til rette igjen. Har aldri sett noen så glad i en bok før. Men så var han litt egen og. Jeg har aldri prøvd meg på den selv.
Gjest Skrevet 25. februar 2008 #18 Skrevet 25. februar 2008 Nja, fikk ut det jeg skulle, nemlig å se med egne lesebriller hvordan de intertekstuelle greiene til Homer var gjort. Men det er ikke min litteratur for hyggens skyld, selv om den er morsom nok for nytte.
La Perla Skrevet 25. februar 2008 #19 Skrevet 25. februar 2008 Ja, jeg har også lest den. Den ble jo som dere sikkert vet kåret til verdens beste bok for noen år siden, men det er altså helt utenfor min fatteevne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå