Gå til innhold

Bekkenløsning???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 12 av svangerskapet, og har de siste 2 ukene hatt fryktelig vondt i den høyre rompeballen. Stråler ut fra nedre delen av korsryggen. Har et punkt inne i rompeballen (omtrent midt i) som gjør skikkelig vondt... og kan hugge i skikkelig hvis jeg endrer stilling etter å ha sittet lenge. Det blir også mye verre når jeg går lenge (var på handletur i går, og det var helt håpløst). Har problemer med å gå normalt. I tillegg føles det som jeg er skikkelig støl i lysken og litt nedover på innsiden av lårene - omtrent som når du har gått på ski og blir ordentlig støl etterpå...

Men jeg er bare i uke 12! Er ikke dette alt for tidlig for bekkenløsning??? Noen som har erfaringer å dele med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg hadde en diskusjon med en lege om det der forrige gang jeg var gravid. Jeg har hatt bekkenløsning ved begge mine sv.skap, og kjente at det kom igjen da jeg var gravid sist. Da var jeg i uke 8. Men denne lege sa at det ikke gikk an, fordi kroppen ikke avgir de hormonene som kan gi bekkenløsning før i 3.trimester.

Dette nektet jeg å tro, så jeg kontaktet en spesialist i kvinnesykdommer, svangerskap og fødsel. (det er jo så vondt å ikke bli trodd) Han lo da jeg fortalte det legen hadde sagt, for det er ikke sant. Mange oppdager faktisk at de er gravide fordi de har vondt i bekkenet. Så det kan komme fra første stund hvis man er riktig uheldig. Og man kan lett få det igjen dersom man har vært gravid før. Han kjente på bekkenet mitt, og konstanterte bekkenløsning med en gang, fordi det sviktet og var mykt da han trigget visse punkter.

Jeg syns du skal snakke med en lege om dette. Hvis du jobber eller er i aktivitet kan du få råd og tips til hvordan du kan gjøre hverdagen bedre. Eventuelt bli henvist til fysioterapeut som kan dette. Det er lenge å gå med bekkenløsning et halvt år til. Og det kan bli ganske ille hvis ikke du tar dine forhåndsregler. Du kan også risikere å ikke bli kvitt det etter fødsel.

Du kan også lese om dette på en nettside for kvinner med bekkenløsningsplager. Det er en forening for de som er plaget. (husker ikke nettadressen, men du finner det hvis du søker etter disse ordene:)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...