Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg stille deg et par spørsmål om arbeids- og oppholdstillatelse (for amerikansk statsborger)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan du jo alltids, men jeg er ingen ekspert. Kona har sluppet unna med dobbelt statsborgerskap. Det er stort sett de vanlige reglene; gift deg, studer, ha spesialkompetanse etc.

Skrevet

Har en god venn som har tenkt å flytte til Norge. Han har kun amerikansk statsborgerskap, men har norsk kjæreste.

Han har lang utdannelse, og det skal være veldig mulig for ham å få jobb her.

Så det letteste er å gifte seg? Da går det automatisk? Må de da gifte seg før han i det hele tatt kommer til Norge? Hvordan gjøre det i mellomtiden?

Jeg er snart ferdig jurist, og burde vel egentlig vite alt dette, men det er ikke helt mitt område:-) Spør vel deg av ren latskap egentlig, siden jeg tenkte du sikkert hadde peiling da du er gift med en amerikaner. Visste ikke at kona di hadde dobbelt statsborgerskap da;-)

Hva skal de egentlig gjøre sånn praktisk for å fikse dette da? Jeg lovet å hjelpe til, så jeg får vel starte å navigere meg frem i jungelen av regelverk.

Skrevet

Ja, det absolutt enkleste er å gifte seg. Alternativet er at han skaffer seg jobb hos en bedrift som kan attestere overfor UDI at han har spesialistkompetanse som de ikke klarer å finne hos norske borgere, og at han får visa på det grunnlaget - skal en del til med mindre han er lege eller IT-ekspert e.l.

Dersom de har vært samboere i to år og kan dokumentere det, kan dette funke som grunnlag for familiegjenforening også. De må ha et bosted, og hun må ha en inntekt som anses stor nok til å forsørge dem begge - tror dette ligger på litt over 180,000 i året nå, slik at han ikke skal belaste sosialsystemet om han ikke får seg jobb.

Litt usikker på det med opphold i Norge. Tror han kan søke fra Norge siden han lovlig kan komme hit visumfritt for opp til tre måneder, men gjetter at saksbehandlingstiden er lengre enn tre måneder og er litt usikker på hva som da skjer. De jeg kjenner som har gjort dette har søkt fra hjemlandet. Detaljene står på www.udi.no, men jeg gidder ikke ta den juridiske finlesinga. =)

Skrevet

Tusen tusen takk, pila:-)

Skal sjekke udi's nettsider:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...