Gå til innhold

Jeg går ikke ned i vekt - hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er hva jeg spiser i løpet av en dag.

Frokost: 2 knekkebrød med gulost.

Lunsj: 3 knekkebrød eller 2 skiver brød med brunost/gulost

Mellom: 1 tørt knekkebrød

Middag: Ca 2 poteter, kjøtt og grønnsaker - en tallerken

Drikke er kun vann, pepsi max og te med sukketter....

Jeg går 5 km 3 dager i uken

Hvorfor går jeg ikke ned?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du spiser for lite. Kroppen går på sparebluss.

Skrevet

Jeg syns kanskje det var litt lite variert jeg? Spiser du nok fet fisk/tran vd siden av? (det kan hjelpe forbrenningen + kroppen trenger riktig type fett). Spiser du frukt og grønt og nok proteiner? Og hva med noe mer fett?

Skrevet

Mulig du har for lav intensitet på gåturene, Pepsi Max.... Hvorfor?? Drikk 2 liter vann om dagen. Drikk teen bar om du absolutt må ha te.

Du bør heller ikke spise knekkebrød, det er fryktelig usunt iflg min kostholdsveileder på Elixia. Full av kunstige tilsetningsstoffer for at det skal holde seg sprøtt. Variasjon i kosten er også viktig. Frukt, grønnsaker, lite poteter og ris. Kjøtt uten saus, sjy fra stekinga er fint... Mulig du har for lav forbrenning? Den får du opp ved å spise 5 ganger om dagen, og ikke spise om kvelden (for forbrenningen stopper når du legger deg). Du må også ha et par gode turer med HØY intensitet et par ganger i uka, løpe er et krav syns jeg for å forbrenne nok.

Det er også bevist at man ofte får høyere forbrenning ved å spise lite og ofte. Syns du kan spise et måltid til jeg. Frokost, frukt, lunch, mellommåltid, middag. Og til nød et lite mellommåltid i 7-8-tiden.

Skrevet

Du spiser ALTFOR lilte, en veldig vanlig "feil" når man vil gå ned i vekt. Du trener også en del ser jeg, og energien du bruker her er større enn inntaket, så kroppen går på sparebluss og "holder igjen" så godt den kan.

Selv har jeg gått ned 20 kilo i løpet av det siste halvåret, og her er en eks på min dagsmeny:

Frokost: 1 porsjon havregrøt, evt. 2 brødskrive med pålegg

Lunch: 3 brødskriver, eller en god salat, eller rett i koppen feks.

Mellommåltid: 1 knekkebrød, evt. en brødskrive eller en "sunn" muffin

Middag: En god tallerken med grønnsaker, kjøtt og poteter/ris/pasta

Kvelds: 2 brødskriver, evt. knekkebrød, havregrøt e.l.

I hovedsak skal du spise mye mer enn hva man tror. Det viktigste er å holde forbrenningen i gang ved å spise regelmessig, og variert!

Lykke til :-)!

Og jeg kan legge til at jeg er avhengig av Pepsi Max, så det har gått helt fint for min del. Sikkert ikke heldig, men er dette inspirasjonen du trenger så drikker du med god samvittighet. Men: vær obs på at noen kan stagnere vekten ved å drikke Pepsi Max, det kan ikke forklares vitenskapelig, men for noen er det sånn. Men dette finner du nok ut! Dersom du ikke føler noe nedgang i vekt, kan du kanskje heller vurdere å kutte ut brusen en periode for å se om det hjelper :-)!

Skrevet

Takk for mange gode tips!:).

Det virker jo så rart på meg å skulle spise mere....Har noen en god plan over hvor lenge mellom hvert måltid og hvor mye man spsier da?

Skrevet

Spiser lite fisk, men tar tran hver dag. Spiser lite frukt og - skal man ikke bare ha en om dagen?

Skrevet

Du må spise mer, minst 5 måltider til dagen.

Bytt ut osten med lett ost, kutt ut brunost (sukker) og erstatt med proteinrikt pålegg (kylling, kalkun, hamburgerrygg) og grønnsaker.

Tren styrketrening, dette alfa omega for å gå ned i vekt, bruk gjerne proteinpulver (uten karbohydrater i) i kombinasjon med dette.

Husk alt tallerkenmetoden også gjelder skivemat, 50% av tallerken med grønnsaker, 25% med kjøtt (knyttnevestor) og 25% med poteter, fullkornsrins, fullkornspasta, brød, ect.

Skrevet

Sånn "kalorimessig" følger jeg denne planen (sånn i ca. tidspunkter):

07.30: 220 kcal

11.00: 330 kcal

14.00: 110 kcal

17.00: 600 kcal

20.00: 220 kcal

I tillegg skal jeg spise minst 3 frukter/grønnsaker hver dag samt 3 melkeprodukter (feks et glass melk, yoghurt, biola etc.) Dette er Grete Roedekonseptet, og det har fungert veldig fint for meg.

I tillegg skal du kunne kose deg litt innimellom, er du feks glad i sjokolade (som meg!) så unner jeg meg en sjokolade hver lørdag.

Bare et tips :-)!

Skrevet

Takk, Mø!:) Jeg har jo ikke peiling på hva disse kaloriinntakene ca inneholder.....220 kcal feks hva kan det tilsvare?

Skrevet

Et øyeblikk, så skal jeg sjekke *løpe for å sjekke kursboka*

220 kcal:

2 tynne brødskriver med pålegg

4 knekkebrød med pålegg

Havregrøt

4 ss kornblanding med 1,5 dl ekstra lettmelk + 2 valnøtter

4 ss kornblanding med 2 halve frukter i biter + 1 beger youhurt naturell

Drikke til frokost: 1 glass melk eller 1 glass juice feks

330 kcal:

3 tynne brødskriver med pålegg

6 knekkebrød med pålegg

6 ss kornblanding med melk, 1 beger youhurt + 1 frukt

1 stor porsjon salat + 60 gram skinke, tunfisk eller reker + 3 skriver grovt brød

Omelett av 2 egg + 2 skriver grovt brød

600 kcal:

225 gram kjøtt + 150 gram potet/ris/pasta + litt saus + grønnsaker/salat

110 kcal:

2 knekkebrød med pålegg

1 tynn brødskrive med pålegg

I "sandwichknekkebrød" (fås kjøpt vanlig butikk, med ostefyll, paprikafyll og urtefyll, tror jeg det er)

"Cluet" er å variere litt mellom disse forslagene (+ at det selvsagt finnes mange flere altså!!) men her har du iallfall en liten pekepinn :-)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...