Gå til innhold

Litt utenom angående vekt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er snart 23 uker, og har gått opp ca 6 kilo.Var ca 50 i utgangspunktet (166 cm). Det er forsåvidt greit det, men vansklighetene ligger bare i å godta det. Jeg har en lang historie med spiseforstyrrelser(28 år nå, hatt siden 12 år), og går i en ganske intensiv behandling nå. Har ikke spist normalt på flere år, og har nå de 2 siste ukene begynt å prøve å spise mer normalt. Har gått opp 2,5 kg på disse ukene. Dette er vanskelig fordi jeg føler likevel ikke at jeg spiser mye.. Spiser som regel 2 knekkebrød og 1 glass cultura til frokost, yougert og grønt til lunsj, middag (ikke så kjempe diger porsjon) og frukt på kvelden. Synes selv ikke at dette er mye. Innimellom spiser jeg nok litt mer enn normalt med sukkerfritt, da jeg har slitt med bulimi tidligere, og trenger noe innimellom for å ikke småspise som lett fører til overspising. Likevel så er jeg ikke oppi 2000 kcal per dag. Synes selv at jeg burde spise mer, men med den historien på vekta, så er dette veldig vanskelig når jeg ser hvor fort det går opp, selv på så lite. Er redd for å sitte igjen med altfor mange kilo etter fullgått svangerskap.. Noen gode råd? Noen andre som føler de spiser lite, men at kiloene kommer likevel? Ikke så lett for andre å fosrstå dette, men situasjonen er ikke enkel.. Vil så gjerne spise..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk på at det ikke bare er mat og godteri som får en til å gå opp i vekt - du er gravid - barnet veier noe, ekstra vann og blod i kroppen, morkake ++. Kroppen forberederer seg på å føde og produsere mat til den lille etter fødsel.

Med det kostholdet du har burde du ikke være redd for at du skal gå unødvendig opp i vekt. Vet det er lettere sagt enn gjort, men syns du skal prøve å slappe av. Snakk med jordmoren din om tankene dine hvis du ikke allerede gjør det?

Ønsker deg lykke til :)

Skrevet

I den uken du nå befinner deg i, og de neste ukene, er jo de ukene i svangerskapet man legger mest på seg. Om du kan tenke på det og da få fokusen vekk fra din kropp og heller mot den lille der inne som drar nytte av de ekstra kiloene, er jo det kanskje til hjelp?

Et vikitg poeng er jo også at du trenger noen kilo ekstra på kroppen til ammingen. Som i seg selv er slankende. Jeg regner med du vil amme den lille så lenge som mulig. Og da er det viktig med kosthold som gir deg ekstra kalorier å gå på!

Ellers så tar jo den lille det den skal ha, og forhåpentligvis er det nok å ta av på kroppen din. Også regner jeg med at iom du får oppfølging av leger og hjelp så tar du også tilskudd slik at du får i deg de næringsstoffene den lille trenger!

Håper det går bra med deg, og det er jo utrolig bra du er klar over ditt problem, det hadde nok vært verre om du ikke ville innse det!

Dette er jo en sykdom og det er jo vanskelig å styre sine egne tanker og handlinger, men prøv å virkeliggjøre for deg selv hva du har inni deg å ta vare på! Evt dra på 3DUL for å se det på en mere virkelig måte! Det kan kanskje være til hjelp! Regner med du får rekvirert dette fra legen din om du spør.

Lykke til videre! Håper du klarer dette!

Skrevet

synes d er flott jeg at du spiser normalt å at du klarer å ha kontroll på spisevanene dine ,å spess nå når du har et lite barn å tenke pp og..

d du spiser er jo sunt..å som hu over her sa så er d ikke bare mat som veger..men barnet morkake osv,,å når barnet blir født så kommer de kg du har lagt på deg ,renne av deg..d er jeg ganske sikker på,.de som ammer pleier å ta av ganske fort..ikke d at jeg oppfordrer deg til å ta så veldig mye av heller da siden du har hatt problemer før,..

men ikke bekymre deg for de kg som kommer på nå i svangerskapet..:)

Skrevet

Synes du er flink jeg! Det hoeres balansert, normalt og bra ut for barnet du baerer - det kostholdet du har, og det er jo et kosthold man IKKE ville lagt paa seg av i det hele tatt, saa dine ekstra (nye) kilo er rett og slett bare sunne gravidkilo, som helt garantert forsvinner med amming ja. Det kan sikkert vaere fint for deg aa holde tett kontakt med lege ogsaa under amming, saa du ikke gaar for mye ned faktisk. Noe du helt sikkert ikke oensker, grunnet din syddomshistorie (altsaa den rasjonelle delen av deg, som forstaar at undervekt ikke er bra).

Du gjoer det veldig godt synes jeg, og helt enig i hun som sier at bevisstheten din rundt egne utfordringer er veldig imponerende.

Staa paa, er veldig glad for at du er gravid, saa fantastisk!! Lykke til videre, og du er GODT innenfor normalen av hva man skal/boer legge paa seg i et svangerskap, du kan enda gaa opp mange kilo uten aa vaere utenfor normalen.

Skrevet

Kjære deg, siden du er såpass slank så må du nok regne med at du kommer til å gå opp et par kilo, 15-20kg kanskje........men det er fordi kroppen trenger det til svangerskapet og til ammingen etterpå. Jeg er sikkert på at kilone kommer til å renne av deg i løpet av et par uker etter fødeselen, den første tiden som mor kan være veldig utmattende.

Jenter som har et par kilo å gå på legger ikke på seg fullt så mye, men det er fordi kroppen har mere å tære på.

Fortsett å spise fornuftig, og lær barnet ditt sunne mat-vaner.

Lykke til!

Skrevet

Hei. Først og fremst: Du er kjempeflink som klarer å spise som du nå gjør. Babyen din trenger næring, og du trenger overskudd både nå mens du går gravid og til tiden etterpå. Du har hatt en helt normalt og flott vektoppgang til nå, ser for meg at du er kjempefin jeg!

Jeg skal ikke si at jeg skjønner tankene dine, for jeg har ikke opplevd slike spiseforstyrrelser selv. Men allikevel skjønner jeg dem litt... Råd nr 1: Kiloene du legger på deg i svangerskapet er ikke bare kilo du kommer til å sitte igjen med! Husk at barnet veier sitt, i tillegg kommer en anseelig mengde fostervann, morkake, i tillegg til den ekstra blodmengden du har i kroppen nå mens du er gravid. Disse kiloene er jo borte så fort barnet er ute! Sannsynligvis mellom 5 og 7 kg bare her! Råd nr 2: Ikke se for deg fødselen som den avgjørende dagen for hvor mange kg du "sitter igjen med" etter vektoppgangen i svangerskapet. Det er fra denne dagen du trenger dem! Kroppen skal produsere melk til den lille, og du SKAL ha litt å tære på. For mange tar det fryktelig på for kroppen med både melkeproduksjon, våkenetter, eller rett og slett (bare) det å ha blitt foreldre.

Og husk for all del at kroppen ikke nødvendigvis er seg selv igjen etter en uke etter fødsel. Et fint perspektiv kan være den tiden du skal være i permisjon - evt. enda lengre. Da tenker jeg ikke egentlig primært vektmessig, men ellers også; der mange forandringer i løpet av et svangerskap som skal tilbake på plass. Både de synlig og de ikke synlige (hormonbalanse osv). La kroppen få tid på seg til å hanskes med disse forandringene i sitt tempo, så kan du selvfølgelig f.eks starte med gåturer/evt. annen trening hvis du føler for det - når du selv vil.

Du spiser helt fint. 2000 kcal når man er gravid er heeelt fint! Jeg vet det er vanskelig å se på at vekten "bare går opp", men husk at kroppen er inne i det moduset: Den VIL opp. For at du og babyen skal få nok, du lager et helt barn! Helt selv! Du skal gjerne ha litt til overs så du har litt overskudd til deg selv også :o)

Lykke til med svangerskapet.

Skrevet

Jeg syns du er flink som har kommet deg ut av spiseforstyrrelsen. Det hjelper nok også at du er åpen om det. Flott at du spiser sunt. Fortsett med det.

Det som slo meg først var at du kanskje burde legge bort vekten din en periode. Ikke tenkt så mye på hvor mye du veier, men heller konsentrere deg om kulen på magen og glede deg over den. (jeg har stor forsåelse for at det kanskje ikke er lett med din forhistorie, men greier du det så hjelper det nok) Du blir jo uansett veid på kontroller.

Jeg er litt i din situasjon vektmessig, jeg var 53 kg/ 165cm før graviditet og IVF medisiner. Jeg er også redd for å legge på meg for mye, prøver å spise sunt (greier det ikke alle dager) og gå turer og være i aktivitet. har gått opp 5 kg til nå og er snart halvveis..

Lykke til videre.

Skrevet

hei hei...

flott at klarer å spise normalt!!! synes du er flink=) de andre som har svart kommer med gode råd, følg dem hvis du kan. jeg tror det beste du kan gjøre er å prøve å slappe av. ikke tenk så mye på hva du spiser og ikke spiser. dette er en spesiell tid der du er litt unnskyldt og kan, og bør spise det du har lyst på, når du har lyst på det...

selvfølgelig går det an å tenke over hva man spiser, men med det utgangspunktet at det er riktig type næring, og ikke for at man legger på seg eller ikke... skjønner?

anbefaler deg også å snakke med jordmora di=)

lykke til videre!!!

Skrevet

flott at du klarer deg så bra nå...

vet ikke om dette er noen trøst, men jeg la på meg 38kg i første svangerskap.. var 55kg fra før.. er172cm høy.

4mnd etter var jeg like tynn.. mye kommer av vann.. spesielt på slutten... etter 8 mnd var jeg tynnere enn før... gjorde ingenting for å hindre vektøkning, eller for å gå ned... levde som normalt...

noen so kan legge ut listen over vekt på baby, morkake osv, og når i svangerskapet det er normalt å legge på seg div kg.....?

jeg er 22+6 i dag. har lagt på meg 10kilo. buksene passer ennå, så jeg vet ikke hvor kiloene er utenom mage og pupper...

prøv å lev som normalt.. mye frukt er jo bra uansett da.. tenk på den lille

Skrevet

så flott at du spiser normalt:) du kan jo spise sundt og trene moderat (ikke slanke deg,men leve en svært sunn graviditet) du trenger jo ikke spise for to,men spise litt ekstra. du trenger virkelig ikke gå opp 12 kg...men vil annbefale deg å være glad for noen kilo ekstra etter ungen er ute,tru meg, etter noen mnd med amming blir du tynn som en strek igjen:) la bare på meg 6 kg i graviditeten min sist( hypermiessig) og etter noen med med amming var eg skinn og bein...hadde vert glad viss eg la på meg 10 kg:) forstår at dette er vanskelig for deg...men du må bare prøve å se fremmover,med en gang ungen er ute forsvinner mangen kilo og de neste mnd etter det forsvinner resten...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...