Gå til innhold

Hund og allergi.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har vi abstinenser her. Vi savner å ha dyr! Dattern på snart 4 er ganske så allergisk mot alt av pelsdyr. Vi hadde katter nesten hele hennes første leveår, og har omplassert de hos bestefar. Så vi møter de ofte da, men savner dyr i huset. Vi passet en hund en gang, som hun ikke reagerte på. Men hun reagerer på samtlige hunder/ katter som vi har i omgangskretsen, i varierende grad. Noen som har noen tips til allergi vennlige raser (ikke bishon frise (usikker på srivemåte her))...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hunder som ikke røyter er jo som regel mer allergivennlige enn de som røyter. Eller nakenhund, da. (Selv om de er rett og slett stygge!)

Skrevet

Hadde ikkje tatt sjangsen på å tatt inn ein hund/katt når ho reagerer på samtlige i omgangkretsen. Det er for stor risk.

Mange som trur at det er sjølve hårene ein reagerer på, men det er det ikkje. Det er hudflassen frå dyret ein reagerer på. Så sjølv om dyret er hårlaust, kan ein reagere på det. Men dess meir hår eit dyr har, dess meir røyting som fører med seg meir hudavfall.

Skrevet

Hmm.. ja.. det er nok sant. Nakenhunder er noe spesielle. Mente de var direkte stygge før, men nå bor det noen i nabolaget, og jeg har -esten- vent meg til de skapningene.

Har hørt så mye rart i det siste. At allergenene er i pelsen, i huden, i proteinet i urinen (!), og at det kan være hormonene hunden skiller ut.

Vi ønsker oss engelsk Staffordshire bullterrier. Noen som har noen positive historer med de?

Skrevet

ja eg veit.

har det på samme måten.

Mellomste vår er også allergisk. Har kjempe lyst på dyr i heimen, men tørr det ikkje. Er ein viss fare for at barnet kan bli hyper allergisk etter ei stund, sjølv om det ser ut til at det går bra. Og da kan dei begynner å reagere mykje meir og på mange andre ting :( desverre

Her har dyreabstinensen no gått så langt at me vurderer å få oss pinnedyr hehe :)

Skrevet

Hunder som har hår, ikke pels er raser som har vist seg og være allergivennlige.

Med hår menes hunder som man må klippe, altså hår som vokser.

Skrevet

ha, ha, ha... pinnedyr! De er festlige de da:)

Uff, men når du sier det på den måten så tror jeg vi skal droppe det ja.. Vil ikke risikere noe, bare for at vi har så lyst på. Da blir det gullfisk tenker jeg. Bare ikke dampen fra aquariet utløser astma anfall da... himmel så mye en må tenke på altså!

Jeg vil ha øgle jeg da, men ikke alle i huset syntes DET er en god idè..

Skrevet

Jøss. Har du noen navn på noen slike raser? Eller noe nettsted jeg kan finne mer ut av dette?

Skrevet

Har hørt at puddel skal være allergivennleg. Det er jo ein sånn hund som må klippes. Men dattera mi reagerte på den og. Men ikkje for det, kven er det som vil vise seg ute med ein puddel da? ;o)

Skrevet

Ja har tenkt på akvarie me og.

Kjøp akvarie med tett lokk, så slepper ein vanndampen, det er iallefall det rådet me fekk.

Men så har eg ikkje heilt interessa for fisker da.

Altså, det er jo forskjellige grader av allergier. Mi datter er ekstremt allergisk mor hund, katter går ok.

Så det er ingen fasit, alle allergikere er ulike og reagerer ulikt. Så kan jo hende at det finnes ein hund som er ok for akuratt ditt barn sjølv om det ikkje finnes for mitt barn. Skjønner? ville liksom ikkje svartmale heilt for deg her :)

Skrevet

hi, hi... sikkert mange som syntes puddel er flotters, men nei takk. Vi ønsker oss hund, men IKKE for enhver pris. Vil ikke forverre allergien, og vil IKKE bli sett med en mindre pen hund.

Har "forsket" litt på canis.no nå, og alle raser som de anser som allergvennlige er litt sånn puddelaktig. Da får det rett og slett heller være. Får skaffe oss hund når hun forlater redet om 15, 20 år eller sånn... Det årnær sæ...!

Takk for svar forresten..

Skrevet

Hva med en gris?

jeg vurderer og kjøpe meg en gris eller en sphynx(naken katt) til neste år:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...