ruffen Skrevet 23. februar 2008 #1 Skrevet 23. februar 2008 Det var et "vinn eller forsvinn" for ullundertøy til babyen i heimen. Så godt som alle var fulle av store, gule, stygge flekker, og jeg hadde prøvd det meste av kjerringråd. Som et siste forsøk før søppelkassen heiv jeg en body med en vask på 60 grader. Etterpå var den var like hel og gullende ren. Hadde ikke krympa heller! Mulig at ulla blir litt mer slitt, men både Janus- og sparkjøpbodyene og Safa-strømpebuksene klarte seg helt fint. Så da skal jeg fortsette med ull likevel. ) Bare et tips.
Gjest Sekretøsa Skrevet 23. februar 2008 #2 Skrevet 23. februar 2008 Jøss På vanlig 60vask? Ikke verst... kanskje det en sku prøvd
mamma >to gull Skrevet 23. februar 2008 #3 Skrevet 23. februar 2008 Jeg tar og ullbodyene og strømebuksene på 60 grader. Ikke noe problem det.Må det for å få vekk bæsje - og matflekker..
mamma >to gull Skrevet 23. februar 2008 #4 Skrevet 23. februar 2008 eller jeg kjører på ullvask da,vet ikke om det var på vanlig du mente..
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 23. februar 2008 #5 Skrevet 23. februar 2008 Ødelegges ikke egenskapene til ulla da?
nickoline og supermann Skrevet 23. februar 2008 #6 Skrevet 23. februar 2008 sliter også med å få rent. pappan hadde servert appelsin uten smekke her for litt siden. poden hadde flunka nytt ullvang sett. lyseblått. nå med fine gule flekker.
ruffen Skrevet 23. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 23. februar 2008 Vår vaskemaskin har bare ullvask på 30 og 20 grader, så måtte til med vanlig vask, ja. Tror ikke disse ullklærne har særlig høyt lanolininnhold, viss det var det du mente med å ødelegge ullas egenskaper. Blir jo vaska hele tida... Den viktigste egenskapet ull har for min del, er at snuppa slipper å bli kald viss hun gulper/sugler på seg selv. Og det blir ikke ødelagt av en 60-vask.) Veldig fornøyd, men hadde nok ikke gjort det med dyre/hjemmestrikka ullplagg.
Gjest Skrevet 23. februar 2008 #8 Skrevet 23. februar 2008 Det kan tilsynelatende se ut som ull tåler hard vask....men etter en del ganger merker man helt klart endringer på plaggene.
ruffen Skrevet 24. februar 2008 Forfatter #9 Skrevet 24. februar 2008 Joda, mulig at de ikke tåler det i lang tid. Men de er snart for små uansett, og alternativet var å kaste de. Noen av flekkene var helt stive. Ekkelt!! Så jeg er fortsatt lykkelig over at de ble rene. ) Men kommer bare til å vaske på 60 grader viss de er utbæsja.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 24. februar 2008 #10 Skrevet 24. februar 2008 Temperaturen er ikke like ille som det vanlige vaskemiddelet og den harde behandlingen i selve programmet. Så en skånevask med milo på 60 grader funker nok greit. Men å vaske med vanlig vaskepulver i vanlig program hver gang vil nok utarme ullens egenskaper lenge før de er for små.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå