Gå til innhold

Angående revning under fødsel, klipping uvanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører om mange her inne som har revnet mye under fødsel. Er det ikke vanlig å klippe lenger for å unngå total ruptur? Jeg ble klipt under sist fødsel og måtte bare sy noen få sting. Er det noen som vet noe om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke kan bare snakke av egen erfaring. Jeg ropte og skrek at jeg ville klippes for jeg kjente at det ikke gikk... men de gjorde det ikke- endte i total ruptur.

så er en smule bitter for dette ja!

Skrevet

Hmm. merkelig da. Har fått inntrykk av at det har blitt mindre vanlig å klippe. Og det er jo greit at de ikke klipper uansett, men ser det litt an. Men er glad for at de klipte meg, så jeg slapp å revne, for det tror jeg at jeg hadde gjort. Med meg så var det kanskje mest fordi det ble litt hektisk på slutten at de klipte, for de sa ikke fra om det engang.

Skrevet

Jeg mener å ha lest at den nye policyen på sykehusene er at man venter og ser an om det er behov for klipping. Og har også lest at det visstnok er bedre å revne naturlg for da revner man langs muskulaturens naturlige grenser i stedet for å klippe tvers over. Jeg ble ikke klippet og trengte det ikke heller. Fikk en nett jente og en liten rift som jeg måtte sy fire sting på, ved åpningen. Synes det høres sinnsykt grotesk ut å klippe opp skjedeåpningen med saks altså..

Skrevet

Uff ja. Selv smørte jeg kjønnsleppene mine og skjedeåpningen med hvetekimsolje den siste måneden før jeg fødte. Jeg dro litt og.. :-) Jeg fødte en jente på fire kilo uten å revne, jordmoren smørte oljen på hodet også under fødselen. Da jordmoren sa: Nå presser du på!" så kjente jeg at nei, det burde jeg ikke gjøre. Jeg presset kanskje 60% av maks, hvis ikke tror jeg at det hadde gått for fort. Jeg stod og fødte og hadde jeg hatt smertestillende hadde jeg kanskje ikke kjent at jeg burde holde litt igjen. Fikk litt bablekikk jeg nå :-) Svarte vel egentlig ikke på noe heller. Jaja. Npen som ikke revnet med nr en men revnet med nr to? Håper nemlig jeg slipper unna denne gangen og...

Skrevet

Jeg ble klippet med mitt første barn, født i 89. Vet ikke om det var mere vanlig på den tiden men da jeg fikk mitt andre barn i 95 så sa jordmora at de ikke klippet lengre da det var bedre å revne for da grodde såret raskere.

Min erfaring stemmer i alle fall med det jordmora sa for den rifta jeg fikk med nr. to var ikke så øm og det grodde raskere. Det såret jeg fikk da jeg ble klippet var veldig ubehagelig og ømt lenge og når jeg tisset så var det det akkurat som om det kom tiss ut i gjennom stingene også. Veldig ubehagelig.

Skrevet

jeg ble ikke klkippet, og revnet mye.... men det kan jeg vel takke meg selv for... jordmor skulle til å klippe, men da jeg så saksa ble jeg så redd at jeg gav alt jeg hadde... og da kom han ut ja... men revnet, og de brukte vel halvannen time på å lappe meg sammen igjen...

Skrevet

det er kanksje forskjellig fra sykehus til sykehus? Da jeg var på fødselsforbredende samtale sist gang, fikk jeg beskjed om at de klippet hvis det skulle begynne å revne

Skrevet

Men de syr deg vel sammen selv om du revner og de ikke klipper deg?Håper det..

Skrevet

Jeg har akkurat vært på fødselforbr.kurs på Ullevål og der sa jordmødrene at det er bedre å revne enn å klippes. En gror bedre sammen igjen når det er en naturlig rift.

Når en klippes dannes det i helingsprosessen mye mer arrvev og området kan bli helt ufølsomt og mer uelastisk.

Det var dne infoen vi fikk i alle fall.

Ellers sa de også at det er 2% som revner mye, så sjansen for at det skjer deg er heldigvis liten:-)

Skrevet

Jeg ble klippet med de tre første. Når nr. fire kom revna jeg bare litt, og det var atskillig bedre å sitte etter den fødselsen enn de tre første. Husker spesielt fødsel nr. tre godt, for da kjente jeg at de klippet, og det var ikke særlig godt. Fikk helt angst når det gjaldt dette og det nærmet seg fødsel med nr. fire. Heldigvis sa jordmor at de hadde sluttet med å klippe hvis det ikke var noe veldig spesielt (vacuum etc).

Skrevet

Jeg ble klippet ifjor med førstemann.. fødselen ble satt igang og fra å være intense rier ble det for få av dem på slutten.. hadde en pressetid på over 1,5 timer.. babyen satt bom fast og jeg måtte klippes for å unngå keisersnitt(noe jeg er glad for)

Jeg kjente veldig godt når de klippet meg, ikke hadde jeg en ordentlig rie og ikke ble jeg bedøvet.. var ikke tid til noe, for gutten vår måtte fort ut.. Han var frisk da han kom ut, men sluttet å puste plutselig.. men heldigvis etter mye om og men fikk de pusten i han igjen, var noe slim i halsen osv de måtte få opp.

Kan si at den klippingen var det verste av hele fødselen.. kunne hatt tusen rier til bare jeg slapp det altså. Nå er jeg gravid på ny, og håper nestemann triller fortere ut av meg;p *håpe håpe*

Skrevet

Jeg både revna og ble klippet, aner ikke hva som er vanlig....

De spurte ikke akkurat om de skulle klippe =P Bare plutseelig 'stakk' det et par ganger der nede. Ikke vondt å klippe, sånn sammenlignet med resten....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...