Gå til innhold

Da har vi bestemt oss for å begynne med tøybleier :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha tenkt på det en stund og nå fått prøvd det ut i noen dager har vi bestemt oss for å gå over til tøybleier.

Da jeg begynte å sjekke det ut fant jeg jo ut at det var mange varianter som var nesten like enkle å ta på som papirbleier. I tillegg føles det bedre for veslejenta å ha stoff og ikke papir på seg på stumpen og vi slipper å gå ut med den søppelhaugen som skifte av i snitt seks bleier om dagen skaper.

En annen ting som er positivt med tøybleier er at det lukter nesten ingen ting av bleiene selv om vesla har skiti kraftig. Da stinker jo papirbleiene.

Vi prøver nå i alle fall og så får vi se hvordan det går :).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spennende, det er ihvertfall et miljøvennlig valg! Visste ikke at papirbleier stinker mer, men jeg ser jo at det fort kommer bleiesår, noe som vel ikke er tilfelle med stoffbleiene?

Sånn av nysgjerrighet, hvor mange bleier trenger man og hvor har dere fått tak i de?

Skrevet

Vi har såvidt begynt og har ennå ikke nok bleier til å bare bruke tøybleier, men hvor mange en trenger kommer litt an på hvor ofte en må skifte bleier og hvor ofte en vil vaske. De fleste vasker ca hver 3dje dag og da trenger en nok rundt 20 bleier (i hvertfall minst 15) Her går det ca seks bleier i døgnet og så trenger de noen timers tørketid, litt forskjellig fra type til type.

En kan få tak i de f.eks her:

http://www.bleieboden.no/ eller

http://www.mamut.net/stellerommet/ eller

http://www.sweetlittlemonkey.com/index.php?main_page=index&cPath=145&zenid=dgh1uhdslkalnvdfp4pvlsons4

Jeg kjøpte fra den øverste linken og har planer om å bestille flere nå når de er prøvd ut i noen dager og netter.

Skrevet

Interresant!

Har alltid lurt på hva man gjør med skitbleiene jeg da hehe...ser liksom for meg det griseriet når man skal vaske dem :-)

Skrevet

Det fant jeg ut at ikke var så grisete. En bruker rispapir i bleiene (et tynt papir) og når de små har bæsjet så kaster en både papiret og skiten rett i do. Dvs ingen bæsj i maskinen, men mange tissebleier da :)

Skrevet

Hmm spennende valg. Du må holde oss oppdatert om en stund så vi får vite hvordan det går.

Skrevet

Tror ikke du har gjort et dumt valg, du er tøff som tør å prøve! Det er jo både økonomisk og miljøvennlig!!

Har sett litt på linkene du oppga og har skjønt at tøybleier har blitt litt "modernisert", ja :-)

Skrevet

Jeg skjønner at dette nok er det mest miljøvennlige i lengden, MEN...; hvor miljøvennlig er det å måtte vaske ekstra?? Altså, ekstra vaskepulver og bruke ekstra vann, osv.. Noe som IKKE er miljøvennlig.

Skrevet

Jeg ser poenget ditt, og er ikke helt sikker selv på hvor mye mer miljøvenlig det er, men: det holder som regel med ca to bleievask i uka og dersom maskinen ikke er full så kan en også slenge med håndklær og kluter og lignende. Hvis en skal være ekstra miljøvenlig kan en basere seg på vaskenøtter i stedet for vaskepulver (har prøvd det selv og det fungerer fint i hvertfall dersom det ikke er for store flekker på vasken).

Vi prøver nå og så får vi se hvordan det går. Litt av grunnen til at jeg prøver er også fordi jeg synes det virker litt artig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...