Gå til innhold

Ost

Ludviginne - mamma!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at en som gravid ikke bør spise upasteurisert ost. Men hvilke oster er det? Vet at Brie og Camenbert er det, men er smøreoster det? Hvilke oster kan vi spise? Ganske så blank...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes Camenbert og Brie som er laget av pasteurisert melk også. Du må bare lese på pakkene... Tine lager bare oster på pasteurisert melk... men i utlandet lages det mye ost på upasteurisert melk...

Skrevet

Ikke blåmuggoster, og ikke mykoster som f.eks. camembert og brie. Forurensningen med Listeria kan komme i osten etter at melka er pasteurisert, så pasteuriseringen er ikke nødvendigvis noen garanti for at osten er Listeria-fri.

Skrevet

Så da utgår feta ost også??:( den blir vanskelig å leve uten....

Skrevet

Camembert, brie, gorgonzola, og andre bløtoster som er pasteuriserte bør vi også være forsiktige med. Gravide bør spise disse ferskest mulig, da listeriabakterien kan finnes i disse selv om de er pasteuriserte.

Vanlig tine Kremost, philadelphia, fetaost, norvegia, jarlsberg, osv, kan vi spise uten bekymringer.

Elsker brie og gorgonzola, men velger å vente med å spise det til babyen er født...

finnes mange andre gode oster og matvarer man kan spise..

Skrevet

Jeg elsker også blåmuggost! Forrige svangerskap fant jeg ut at f.eks. sauser og pizza med gorgonzola er tingen... Da blir osten stekt først! :oD

Skrevet

Der jeg jobber har de en deilig pastarett med biff og gorgonzolasaus...Tør faktisk ikke å spise den etter jeg fant ut jeg var gravid, bare for å være på den sikre siden..

MEN, osten er jo pasteurisert, og blir varmebehandlet mens retten tilberedes, så jeg er kanskje bare litt "hysterisk". Men sånn er det. Man velger selv hva man vil være skeptisk til å ikke. Jeg syns det er uansett best å vøre på den sikre siden.=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...