Gå til innhold

Liten leilighet og baby...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, dere! Jeg skal snart føde og har noen spørsmål.. Jeg og samboeren min bor i en 52 km2 stor leilighet i Oslo. Vi har altså bare to rom. I soverommet kan vi vel få plass til en mindre seng (forslag til seng?!), men det blir nok litt trangt. Enda verre er det med badet. Det er jo knøttlite.. Skjønner ikke hvordan man kan få plass til stellebord o.l... I tillegg har vi katt og den tar jo plass på sin måte.. Mener dere at jeg bør bli kvitt katten? Vil jo helst ikke det, men barnet må jo selvsagt komme først. Vi har ikke økonomi til å flytte til noe større før cirka et år etter fødselen og lurer fælt på om noen her kan hjelpe med tips og råd. Finnes det utstyr og løsninger som vil hjelpe oss med disse bekymringene? Ungen skal jo skiftes, bades, legges etc. Vil gjøre det beste ut av det lille vi har;-) Tusen takk alle sammen for hjelp!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Har du plass til ei sprinkelseng på soverommet? for ungen kan jo ligge i den i 2 år. kommer litt an på da selfølgelig.

Har dere vaskemaskin på badet? for man kan ha ei stellepute oppå vaskemaskina, så kan du ha ei balje til å bade ungen i ved siden av..

Eller du kan ha stellematta på gulvet også..men da må du sitte å stelle unen da..

Jeg hadde sånn stellematte og badebalje stående med mine foreldre..og synes det var ei grei løsning. Da hadde jeg den på gulvet menst jeg stelte.

skal nok gå bra å beholde katten også :) Plass til begge..

Skrevet

Det går kjempefint med liten leilighet og baby. Første bud er rydd! Fjern alt som tar gulvplass, og gjerne i samme slengen alt som er innen rekkevidde for en krabber. Om dere ser for dere at dere skal flytte om 1-1,5 år, så er det jo bare å pakke vekk alt dere ikke tror dere trenger før da (man leser typisk ikke alle bøkene i bokhylla hvert år, feks...)

Babyen kan godt sove i en indisk hengekøye over senga deres, om dere har mulighet til å få festet den i taket? Den er det mulig å bruke selv om barnet etterhvert kommer seg ut, så lenge den er over senga deres. Har dere vaskemaskin på badet? I såfall er det en glimrende stelleplass. Hvis ikke får dere ta en del av kjøkkenbenken.

I stua vil jeg anbefale en lekegrind, om dere har mulighet til å rydde plass til det. Så har babyen sin egen lille oase som dere ikke tråkker over. Gjerne en med regulerbar bunn eller mulighet for å fjerne en av sidene, så er den litt enklere å bruke. Fordelen med liten leilighet blir jo da at babyen kan ligge i grinda mens du gjør akkurat hva som helst ellers i leiligheten.

Skrevet

Hei igjen! Takk for svar! Nei, har ikke vaskemaskin.. Har vaskekjeller.. Men kan kanskje få plass til et sammenleggbart stellebord.. Tips? Sprinkelseng kan bli trangt, men finnes det kanskje noen fine mindre senger der ute? Joa, må vel ha en lekeplass på stua, men når kommer behovet for det? I begynnelsen er det vel soving, amming og bæsjing som gjelder og det er her jeg vil finne de beste løsningene.. ;-)

Skrevet

du har ikke en flink far eller svigerfar som er flink å snekre da? som kunne snekret en seng?

Finnes også sånne senger man fester fast på dobbeltsenga..men vet ikke hvordan den er når ungen begynner å reise seg og krabbe..sikkert bare de første mnd den er grei å bruke..

Reiseseng da? de er vel litt mindre enn vanlig sprinkelseng?

Finnes sånne enkle stellebord som er bare stelleplate og balje under..som kan klappe sammen.

Men har du plass til å henge stellebord på veggen da? de kan du jo legge ned når du skal bruke den, og løfte den opp når den ikke er i bruk..

Visst du har veggplass til en sånn..så er jo det et godt alternativ.

Har dere dusj eller badekar? har dere badekar så kan man ha et montert over badekaret også..

Skrevet

eller du kan rett og slett ha stellekommode på stua visst du har plass til det..så har du kommode å ha klær i og stellebord for å stelle ungen..men nå må du nesten bruke våtserietter da..vet ikke hva du synes om de, men finnes de som ikke er parfymerte og ganske greie å bruke..natusan sine liker jeg ikke..de er så parfymerte..

så har du balje på badet du kan bade ungen i..så kan du evt ha ei stellematte å legge ungen på gulvet etter bad..

Skrevet

Kan høre med pappa om no snekring, ja. Godt tips! Badekar?? Hehe, Da hadde jeg ikke hatt noe å klage over ;-) Nei, badet er skikkelig lite, med dushjørne, vask, klosett og en kattedo. Fortsett med deres fine tips, jeg suger alt til meg! ;-) Det skal ryddes i allefall. Men leter fortsatt på nettet etter skreddersydde løsninger for spedbarn og liten plass.. Kanskje noen der ute som har erfaring?

Skrevet

mamma og pappa bodde på 50 m2 i 2 år de etter at jeg ble født. Da hadde de allerede broren min som hadde vokst opp der også. han var 6 år når jeg ble født.

Med to voksne rottweilere....

Det blir til hva man gjør det til selv. Viktig å ikke kjøpe inn alt man "tror" man har bruk for.

Broren min ble blant annet badet i vasken på kjøkkenet, og det fungerte veldig bra.

Skrevet

da trur jeg hadde bare hatt ei balje som jeg kunne badet ungen i dusjen, og hatt ei stellematte (sånn opplåsbar ei) som jeg hadde lagt på gulvet når jeg skulle stelle ungen..

Var sånn jeg stelte mine unger når vi var på besøk med mine foreldre..de bor langt unna, og jeg var der flere dager når jeg først var på besøk..fungerte helt greit det.:)

Skrevet

Da jeg var lita hadde mamma og pappa et ufyyyselig gult, sammenleggbart stellebord med "balje" under.. Da kan man jo bare klappe det sammen når man ikke skal skifte og/eller bade ungen =)

men vet ikke om dette er på markedet lenger?

Det må det da være...

Har også liten plass på soverommet, eller, det er da god plass til seng til lille som kommer en gang, men da sperrer senga for kleskapet... :S

Meeen, det tar vi som det kommer.. Får bare sette senga til minstemann i vår seng når jeg skal inn i skapet.. Derfor tenker jeg reiseseng =)

Skrevet

ja de finnes enda :) men de er ike ufyselige gule lengre :) De ser en del finere ut nå ja..

Skrevet

Det var da enda bra..

Grøss.. Husker enda den gule fargen, kombinert med brunt..

Men de var da et par søte bamser på, da :P heheh..

Skrevet

Jeg kommer garantert til å bruke lekegrinda fra dag 1 denne gangen. Babyen trenger å ligge litt for seg selv, trene på å ligge på magen osv. Om dere har liten gulvplass, er det like greit å rydde den plassen med en gang.

Vi hadde liten stue sist, og hadde bare et teppe som han lå på. Det tråkka alle gjester osv. over, og jeg orket ikke å riste og vaske hele tiden. Derfor ble det lekegrind, som tok en stor del av stua, men da hadde han sin egen plass. Noen annen plass til å øve på å ligge på magen hadde vi ikke.

Skrevet

Se det! Noen som veit om et sted jeg kan få tak i noe sånt?

Skrevet

jeg hadde et sånt med nr 2..for jeg ga vekk stelle kommoden min til søstra mi..for jeg syntes den tok så stor plass på badet..så ville heller ha en sånn..men jeg slo den ikke sammen jeg da..

Den var vel hvit med noe mønster på av et slag. helt grei :)

Men hvor kjøpte jeg den? lurer på om det var på en briobutikk jeg..uten jeg er sikker..er over 6 år siden hehe.

Men du kan jo høre med de om de har sånt.

Skrevet

Stellebord til å henge på veggen? det har vi, kjempgreit :) kan ha d over doen f.eks, slå det ned når det skal brukes. hadde selv et lite bad når vesla kom. bade kan vel kanskje gjøres på kjøkkenet? den første tiden, og så kan du sette baljen i dusjen når barnet kan sitte selv. baljen vår hadde permanent plass der, så tok vi den ut når vi dusjet selv. må passe på å kjøpe en liten, mer firkantet en enn de som er beregnet på babyen, da de ofte er lang og tar mye plass.

Skrevet

krok i baderomstaket;)? heis opp alt når du ikke bruker det! bare husk å ta ungen ut av baljen før du heiser opp;) hi hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...