Gå til innhold

Slutte med folat etter 1.trimester?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kommer over til dere om en uke, og må si ta jeg gleder meg til det!:-)

Er det slik at man kan eller bør slutte med folat etter første trimester?

Har alle gjort det?

Tar kosttilskuddet GRAVID nå. Bør jeg slutte med det om en uke, og gå over på vanlig vitamintilskudd da, eller er det ufarlig å fortsette med GRAVID selv om det inneholder folat?

Ha en fin dag alle sammen!:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei

Jeg tror nok folat er aller viktigst de første månedene av et svangerskap (og selvsagt når en planlegger å bli gravid), men i det siste har jeg lest flere steder at norske anbefalinger er at en tar tilskudd også resten av svangerskapet, også mens en ammer. Se f.eks. denne linken:

http://www.barnimagen.com/felles/bli_gravid/folat_forebygger_leppe_ganespalte

Der står dette:

"Norske næringsstoff-anbefalinger tilråder 400 mikrogram (=0,4 mg) folat gjennom hele svangerskapet og i ammeperioden. Via kosten regner man med at du får inn ca. 200 mikrogram. Derfor er rådet at folat-tablett tas hele tiden."

Gjest Orkideen - Termin i dag !
Skrevet

Det er ikke nødvendig å ta folat etter 12. svangerskapsuke for da har ryggmargen lukket seg. Men folat er et b-vitamin preparat, så det er ingen fare hvis du fortsetter en periode til. Det er ikke nødvendig å bytte ut kosttilskuddet du tar.

Ønsker deg lykke til med graviditeten.

Skrevet

Jeg tar og det kosttilskuddet, spurte legen om gjorde noe å fortsette med folat, men kunne trygt ta dette. Mener jeg hørte et sted at det ikke var bra og ta folat sent i svangerskapet. Dette avkreftet legen. Så jeg tar dette kosttilskuddet, og kommer til å ta det ut svangerskapet...

Skrevet

Ok, da fortsetter jeg med GRAVID da:-)

Så det er ingen fare for å skjule B12 mangel når man bruker det over tid? Det går kanskje heller på mengden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...