chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 Hvordam fungerer dette? Min mann er selvstendig næringsdrivende, hvordan fungerer det når han skal ut i perm?
Katsi Skrevet 23. februar 2008 #2 Skrevet 23. februar 2008 Fra 1 juli trer en ny lov i kraft som gir selvstendignæringsdrivende rett på lik permisjon som vanlig arbeidstagere. Det må jo være likt for både kvinner og menn når det gjelder dette. For de som føder før 1 juli må de ha frivillig forsikring tegnet 10 mnd før fødsel for å få full pott, ellers er det 65% av den lønna de har nå. Men som sagt fra 1 juli er det 100%
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 23. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 23. februar 2008 Tusen takk for svar. Så da er det tr.kontor (nav) som betaler 100% lønn til min mann når han går hjemme fra jobben sin? Og vi har termini september så dette vil da gå automatisk=)?
AO3 Skrevet 23. februar 2008 #4 Skrevet 23. februar 2008 Blir ikke permisjonen uansett regnet ut fra kvinnens lønn og kvinnens jobb? Trodde den nye (og veldig bra!) regelen om selvstendig næringsdrivende bare angikk kvinner som var s.n, jeg. Uansett, enten jeg har rett eller tar feil, så vil han jo få permisjon, heldigvis. Du kan jo ta direkte kontakt med NAV for å finne ut hvordan det vil bli i praksis.
Katsi Skrevet 23. februar 2008 #5 Skrevet 23. februar 2008 Har sjekket litt opp og beregningen av fars permisjonspenger er på fars lønn. Det er 6 av de siste 10 mnd før stønadsperoden tar til som utgjør grunnlaget for beregning, altså ikke 6 av 10 mnd før fødsel som ved mor. Vet ikke om dette skjer automatisk eller om du må søke Nav, men det er iallefall rettighetene hans. Eneste som er at om du arbeider mindre enn 75% vil hans stønad reduseres tilsvarende. Om du arbeider mer enn 75% er det full opptjening.
sonnenschein Skrevet 23. februar 2008 #6 Skrevet 23. februar 2008 Mannen min er også selvstendig næringsdrivende. Må han ta permisjon direkte etter min permisjon, eller kan han vente noen måneder? For eksempel jeg er tilbake i jobb i september og mannen tar perm januar året etter?(4 mnd.senere.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå