Gå til innhold

Lørdagsgodteri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 2,5 år har nettopp begynt å få "lørdagsgodteri", sånn fast liksom. Det er jo noe hun snakker og spør om hele uka. Hun vet og godtar at det skal bare spises godteri på lørdag - og det synes hun er greit.

Men dealen er den da - idag har hun bare testa meg hele tiden, og gjort alt jeg har sagt hun ikke skal gjøre. Vet jo at dette er en helt normal ting for barn i trassalderen.

Men jeg truet henne da, med at hvis hun ikke hørte etter meg - da fikk hun heller ikke godteri i morgen !

Jeg synes jo dette er veldig dumt da - siden det er liksom "ukas høydepunkt" for henne...

Jeg vet det er dumt å gå tilbake på det jeg har sagt om at hun ikke skal få godteri, men synes også det er så dumt å ikke la henne få godteri..for hun er jo så god og snill også !

Er hun gammel nok til å forstå konsekvensen av at hun ikke får godteri fordi hun ike hørte etter meg - eller er jeg ei nazimor som nekter henne "ukas høydepunkt" ?

Ønsker deres synspunkter på dette..og evt tips til hva jeg kan gjøre i steden for å true henne med sånne ting. Vet jo det er teit med slike trusler..men....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff jeg og har gjort det ett par ganger,,men jeg gir uansett,klarer ikke noe annet..ykke til uansett hva du bestemmer deg for

Skrevet

Jeg prøver å følge prinsippet om at straffen for det gale må komme når det gale skjer. Ikke dagen etter.

Jeg hadde nok faktisk gått tilbake på det jeg hadde sagt ved å gi henne en ny sjanse til noe du vet hun vil klare...også lære av det å true med andre ting som er mer inntil sutuasjoen der trusselen blir brukt

Skrevet

Hun er så liten enda at hun ikke klarer å se annet enn umiddelbare konsekvenser.

Så for meg blir det helt feil å gi straff som ligger fram i tid..

Hun blir ikke å forstå det uansett, bare å oppleve det som kjempepyton at hun ikke får det hun har forventet...

Skrevet

det blir jo bare en tom trussel hvis jeg gir etter - og da vil hun jo aldri ta meg særiøst om jeg sier noe sånn igjen...

Huff - hun hadde jo bare en dårlig dag. Men jeg har jo sagt noe - da må jeg jo holde det...hvis ikke blir hun jo passe forvirra over mammaen sin...

Skrevet

Hva med og ta fra henne noe annet :-) ? Har ei jente på 4,5år og hun er veldig gla i og se tv og sitte på data'n (nei hun får ikke sitte og glo hele dagen) Så hvis hun trasser meg, så sier jeg: Engang til og tven/pcen blir slått av til imorgen. Veldig nøye på og gi advarsel klart og tydelig 2 ganger før jeg gjør "action" av det.

Skrevet

Joda...vi kan gjøre feil vi også. Si det til henne at det var dumt av deg. Så lenge det ikke er det vanligste at vi gjør feil tåler de litt slinger av og til...

Skrevet

Jeg synes ikke det er riktig verken og true med eller ta fra henne lørdagsgodteriet. Synes ikke det er riktig uansett,må finnes andre måter og få henne til og skjønne konsekvensene på!!

Håper at hun får lørdagsgodteri i morgen!

Jeg er i mot trusler uansett jeg da,synes det blir feil barne oppdragelse!

Skrevet

jeg synes også at hun er for liten til og skjønne så mye av det enda, og for liten til og få "såpass store" straffer!

De fleste som har peil på barn og oppdragelse sier jo også at man skal gi hvertfall to advarsler før man gjør noe med det! Også synes jeg nok at du bør gjøre det der og da,blir helt feil og si "nei du får ikke godteri i dag for du var slem i går"..

Prøv heller time-out, enn og ta fra henne ting/true med straff!

:)

Lykke til!

Skrevet

Ja - jeg pleier jo ikke å true henne. Men idag har hun irritert konstant siden hun stod opp. Og da bare ploppet det ut av meg - at det blir ikke godteri om hun ikke hører etter... Angret jo som en hund etterpå - på at jeg hadde truet henne med det...stakkars lille prinsessa mi!!

Men jeg blir nok nødt til å gi henne godteri...var bare så innmari usikker på hvilke konsekvenser dette ville få da og hva hun kom til å tenke/føle om jeg gav etter....

Men slutt på trusler fra nå av !!

Dette var min første og siste...

Skrevet

Mente ikke på noen måte og "angripe" deg altså, men når hun er sånn tenker jeg at det beste må være og bruke time-out på henne! Sett henne i trappa eller noe til hun skjønner at hun skal oppføre seg! De anbefaler at de sitter like lenge som de er gamle, 2 år-2 min osv..... Da skal hun si unnskyld, gjør hun ikke det eller begynner og tulle på nytt er det på`n med nye 2 minutter! :)

Skrevet

Jeg gav jo henne mange advarsler om at hvis hun fortsatte å tulle på den måten så kom hun ikke til å få godteri. Og hun gav seg ikke - derfor satte jeg foten ned og sa at hun ikke skulle få godteri på lørdag.

Har prøvd med time-out. Funker ikke i det hele tatt.

Men jeg kan jo nekte henne å se tv en dag da....

Skrevet

Hehe - nejda, tolket det ikke som et angrep =)

Har prøvd time-out - men det funker ikke. Men skal prøve enda mere å få det til å funke....

Unnskyld tok det meg en halvtime å få henne til å si - men nå går jo det bedre da....

Skrevet

Jeg har også dårlig erfaring med time out. min er på samme alder.

Skrevet

Kanskje hun ikke forstår prinsippet med det... Hun sitter jo bare å griner og roper på meg.

Hva skal jeg da gjøre med det ? Blir jo bare teit å sitte å tviholde henne på "time-out-plassen"... Og hvis jeg sender henne på rommet så komme hun bare ut igjen og sier at hun skal være grei. Kan jo ikke låse henne inn på rommet de 2 minuttene...

Vanskelig det her!!

Skrevet

Mulig at de er litt for små,skal vel ikke ha så mye konsekvenser,straff og kjeft og sånn når de er så små for de skjønner det ikke helt.. Men samtidig skal de jo ikke oppføre seg som "drittunger" heller!

På time-out skal man jo bare være konsekvent hele tiden og gå tilbake med de helt til de sitter og skjønner det. Er anbefalt at time-out er et trappetrinn eller noe! (ikke soverom/lekerom da dette skal være noe barnet forbinder med ett hyggelig rom)

Men som sakt de er så små,jeg aner ikke hvor hard man kan være. Du kan jo høre på HS hva de tenker?

Skrevet

Jeg får bare "grille" meg selv på den derre time-outgreia.. Vil jo at det skal funke. For da slipper jeg liksom å få dårlig samvittighet for ting jeg kanskje ikke burde ha sagt eller gjort...

En stol i yttergangen kan kanskje funke, da vi ikke har ei trapp hjemme ?!

Skal hun sitte mutters alene også ? (er jo det jeg tenker at hun skal da )

Er jo sant det - at de ikke skal ha for mange formaninger og skyllebøtter - men det er innmari vanskelig å gjennomføre dette når man blir pissed fordi at ungen ALDRI hører etter..

Unger vet å irritere og trykke på de rette kanppene, hehe !!

Men jeg skal jammen meg bli mester på time-out !!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...