Mia Maria Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 Hei, lurer på om det er noen her som har tenkt på Lamaz-metoden under fødselen?? Synes den hørtes spennende ut, og mer attraktiv enn epidural og allskens smertelindring... Hadde setefødsel med min førstefødte og fikk epidural. Følte ikke at jeg fikk gjort jobben selv. da det var drypp som regulerte riaktiviteten... og under min andre fødsel, der det om til tvillinger, ble det keisersnitt pga av seteleie hos begge fostrene. hadde jeg fått velge selv og vært siker på at jenta hadde kommet rett ut, hadde jeg født begge tvillingene i seteleie framfor keisersnitt!! For meg er ikke keisersnitt ett alternativ, jeg blir skikkelig dårlig opptil 2 døgn etter operasjon og er mye styr med ustabilt blodtrykk.Så etter å ha lest om Lamaz-metoden ville jeg lufte temaet her........
Sigyn - 2barnsmor :) Skrevet 22. februar 2008 #2 Skrevet 22. februar 2008 hvor finner jeg info om denne da? har ikke hørt om den jeg....
Mia Maria Skrevet 23. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 23. februar 2008 http://www.lamazemetoden.no/ Handler om avspenningsøvelser og pusteteknikker...
minnimoi Skrevet 23. februar 2008 #4 Skrevet 23. februar 2008 Hei. Jeg ble tipset om denne metoden av venninnen min. Men da jeg gikk inn å leste om det, synes jeg det virket som om det var så utrolig tidkrevende å lære seg....(tar jeg feil?) så jeg glemte det liksom litt bort igjen... Men tror du det er mye av det samme man lærer på fødselskurs?
Mia Maria Skrevet 23. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 23. februar 2008 Ja det virker tidkrevende...men kjekt å kanskje øve inn noen teknikker..så kan man gjøre øvelsene i de stunder man har tid.. Vet ikke hva som blir gjort på slike svangerskapkusr..har det ikke her og har aldri gått på det..
2 fine små Skrevet 23. februar 2008 #6 Skrevet 23. februar 2008 Kjenner ikke til Lamazmetoden, men paa yogakurs laerer man ogsaa gode pusteteknikker, avspenningsteknikker og ting som er til hjelp under foedsel. Det er vel saann at mange som har laert seg pusteteknikker faar brukt den under foedsel, mens mange andre mener at de ikke rakk aa komme saa langt og at de pusteteknikkene var langt unna da man trengte dem mest... Men forstaar godt at du jakter paa en foedsel som kan vaere mest mulig naturlig, Mia Maria, spenstige to foedsler du har gjennomgaatt. Jeg har selv hatt en vagianal setefoedsel med epidural, men foelte da likevel at jeg gjorde aboslutt hele jobben selv. Hadde rier i 3,5 t foer anestesilegen kom, saa da jobbet jeg heftig, og saa kjente jeg og styrte jo alt sammen under foedsel under kyndig veiledning hele foedselen og syntes ikke epiduralen tok bort mer enn smertene. Altsaa det den skal ta bort, og ikke verken foerlighet eller det aa kjenne at man presset osv. Jeg har for eksepmel bestemt meg for aa foede vaginalt igjen dersom sete ogsaa denne gangen. Og jeg tar gjerne epidural igjen, med hodeleie ogsaa. Bare nyskjerrig, hva slags "jobb" er det du tenker det ville vaere fint om du fikk oppleve? (bare hoeflig nyskjerrig altsaa)
Mia Maria Skrevet 24. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 24. februar 2008 Hei Femina.. Er 10 år siden min første fødsel....å det sies at nåværende epidural ikke er lik som for 10 år siden... da jeg fikk epidural, ble jeg beordret i seng, og der skulle jeg ligge til barnet var født..var ikke snakk om å endre noen stillinger underveis osv.følte nok at jeg ble litt overmannet som førstgangsfødende og en gjennomførbar setefødsel med 2 jordmødre, 2 gynekologer, barnepleier og 3 legestudenter som skulle overvære "begivenheten" i se og lær praksis og ble liggene noen timer etter fødselen fordi førligheten ikke var komplett... og jeg blir generellt dårlig av smertestillinde, spinal, narkose, morfin, paralgin forthe,osv så vil unngå medikamenter om det er mulig, og det påvirker jo også barnet. så har lyst til å føle at jeg selv har kontrollen under fødsel med hjelp og veiledning.. Ved KS holdt jeg på å miste bevisstheten flere ganger under operasjonen og blodtykket måtte måles hver 10 min under oppvåkningen, hvor jeg lå 5 timer mot 2-2,5 til vanlig og jeg kastet opp i 1.5 døgn etterpå. Er nok mye omstendigheten rundt fødslene som gjør til at jeg føler at jeg vil har "kontrollen" nå Jeg har ingen form for angst når det gjelder det å skal føde, for vet at bekkenet mitt er stort nok, og tenker at vi i utgangspunktet er skapt for å kunne klare dette.smertene varer ikke evig.. Men for all del, synes det er kjempe bra det finnes hjelp når det trengs og er livsviktig!!!..c",)
Nætte;mortil2 Skrevet 24. februar 2008 #8 Skrevet 24. februar 2008 Hei Mia Maria!! Opplevde det samme som deg med førstefødte, han kom i seteleie.. Vi visste det ikke før fødselen og jeg fikk epidural da jeg hadde kommet til ca 8 cm åpning! Så jeg skjønner UTROLIG godt at du vil "gjøre jobben selv" for det ønsker jeg så inderlig selv også!! Jeg ble da liggende i senga og kjente ingenting.. Men!! Før epiduralen så måtte jeg gjennom rønken og ultralyd, og det å ta rønkenbilder når man har 7-8 cm åpning er ikke bare bare! Og det jeg brukte var pusten min.. Det gjorde jeg helt fram til epiduralen tok over og det var utrolig for en effekt! Med det samme riene begynte så stengte jeg alt annet ute og kun pustet.. Jordmødre og leger sa det var utrolig bra jobbet og at jeg absolutt burde huske det til min eventuelle neste fødsel! Kan ikke noe om Lamaz, men det å puste er utrolig effektivt iallefall. .Etter noen forsøk fant jeg min rytme og konsentrerte meg om luft inn og ut.. Klart at riene gjorde vondt, men jeg brydde meg ikke om det.. Så pusteteknikker kan jeg absolutt anbefale!!! :-) Iallefall så langt som jeg kom meg i fødslen.. :-)
Mia Maria Skrevet 24. februar 2008 Forfatter #9 Skrevet 24. februar 2008 Ja min fødsel ble også stoppet og jeg ble sendt ned til måling og ul,,å skulle liksom ligge i ro mens de tok bilder...ikke enkelt når riene var på tur opp ijæn.... Har stor tro på at pusten hjelper oss langt på vei i mye og mangt...)
2 fine små Skrevet 24. februar 2008 #10 Skrevet 24. februar 2008 Takk for svar, Mia Maria! Forstaar GODT at du vil ha en mer "naturlig" foedsel ja, hjelpe meg, hoeres ut som om du har blitt helt overmannet, og det er jo ikke hyggelig. Og dere begge to, som ble maalt og tatt roentgen av under foedsel, herlighet, det er jo ganske vilt da, og krevende. Jeg ble maalt en god uke foer termin, og foedte 9 dager over termin, saa klart en helt annen opplevelse. Jeg fikk epidural, som sagt etter 3,5 t med rier uten bedoevelse, saa kanskje derfor jeg var mer takknemlig naar den kom, siden jeg visste at jeg jeg maatte ha uansett. Og da epidural kom saa mistet jeg altsaa ikke foerlighet, jeg var oppe og gikk, klart bena var litt merkelige, men vi bestemte oss for bevegelse hele tiden, jeg satt paa huk, til og mer overskrevs feil vei over et klosett!! som aapent litt hehe....jeg sto med en saann prekestol og vi flyttet meg rundt i de utalligste stillinger, jeg hadde full foerlighet og kjente alle bevegelser "inni der" og presset aktivt selv. Hodet til slutt, var bare en enkel liten press fra meg, en finger inni munnen fra en overlege og saa vips var hun ute, et lite klipp som jeg ikke vet hvor var og enda ikke vet hvor er og ikke noen form for revning. Jeg var oppe og dusjet rett etterpaa og tok imot besoek samme kveld ute i korridoren, 5 familiemedlemmer og satt og gikk paa do som om ingenting. Hm......det er helt utrolig hvor forskjellig det kan vaere, og jeg haaper inderlig Mia Maria, at dersom du ender opp med epidural denne gangen ogsaa, saa blir det mer av typen som jeg fikk (dette var i 2004). Med modningskur, vann som likevel gikk av seg selv etter et doegn, 3,5 t rier uten bedoevelse og 10 t foedsel etter det, saa landet vi paa 41 timer, tror jeg det var. Likevel syntes jeg det gikk fint, og jeg (som deg forstaar jeg) var veldig positiv til setefoedsel, fordi jeg var maalt og det gjoer jeg gjerne igjen. En facinerende opplevelse, spesielt naar man i siste fase aktivt skrur ut babyen.... =o) Et minne for livet det. Vel, da er vi langt paa sidelinjen av ditt spoersmaal, men jeg haaper det gaar mer som du vil denne gangen, og har stor forstaaelse for at du oensker aa styre mye selv. Husk at alle (store) norske sykehus i dag (etter 2001) har et helt annet overvaakingssystem for aa foelge babyen mens den er inni magen og paa vei ut - enn man hadde foer den tiden. De er mer rutinerte paa setefoedsel naa enn da dette var en overraskelse, grunnet mye UL osv, saa dersom din lille nok en gang er en buddha, saa faar du nok en helt annen oppfoelging tenker jeg, spesielt siden du kan en del om dette. Men forhaapentligvis foeder du som en katt da, med hodet foerst! =o) Lykke til!
Mia Maria Skrevet 24. februar 2008 Forfatter #11 Skrevet 24. februar 2008 Takk for det Femina... Lykke til du og..) Er visse fordeler med å ha vært i gjennom litt av hvert tidligere, man vet hvordan man IKKE vil ha det..hehe..Ut skal nå dette barnet uansett... Skal inn på sjekk før fødsel for å finn ut av leiet.. Greit for den psykiske siden, det å vite, for å psyke seg opp deretter.. Gikk i 3 mnd og trodde hodet hadde festet seg første gang åsså gikk vannet og obs.... ingen hodekunturer her nei.... så stiller større krav til helsevesenet denne gangen.. Alt går nok som en "lek" skal du se..hehe...c",)
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #12 Skrevet 24. februar 2008 I begge mine fødseler har jeg brukt 12-13 timer på åpningsfasen (8-12 min på utpressing) og begge gangene har jeg sverget til epidural. Dette var i år 2000 og 2006.. Så rart at du ikke skulle røre på deg? Jeg fikk gå på do alene bare min sambo fulgte meg inn og støttet meg og trillet på den stanga med epiduralen.. Men kanskje det er annerledes med setefødsel?? Har hørt andre også si at du liksom mister kontrollen med epidural, men det er ikke min oppfattelse, skal be om det denne gangen også=) Lykke til uansett!!
2 fine små Skrevet 24. februar 2008 #13 Skrevet 24. februar 2008 Det som er annerledes med setefoedsel blant annet, er jo at stumpen og bena skal ut foerst, hodet er absolutt stoerst paa kroppen naar babyer foedes og det kommer til sist, med alle konsekvenser dette gir. De som tar imot barnet skal ha full kontroll over foedselen paa en helt annen maate enn dersom hodet er foerst, man maa blant annet ligge paa rygg med bena i boyler i utdrivelsesfasen. Dessuten tar jordmoedre imot foerste halve del av babyen (til navlestedet er foedt) og saa maa leger (ofte spesialister/overleger) overta, og de har en spesiell maate aa skru, vri, trykke hodet litt inn og vri litt igjen, for saa aa faa ut hodet naar det har kommet i riktig posisjon - paa en eller annen maate. Jeg vet ikke om det at stumpen ut foerst gjoer at man lettere starter utdrivingsfasen, men jeg vil tro det, da stumpen er mykere og mye mindre enn hodet og derfor kanskje lettere kommer ut i starten, og naar den delen foerst er ute, saa skal skuldre, armer og hode RASKT ut, da navlestrengen staar i klem og hodet ikke faar saa godt oksygen naar halve kroppen er ute, og da faar man altsaa ikke gaa paa do paa egenhaand tenker jeg, dersom utdrivingsfasen er rett rundt hjoernet... =o) Naar hodet kommer foerst, saa gjoer det kanskje ikke saa mye om navlen staar i klem for da er jo munnen ute. Men resonnerer litt her uten aa vaere helt skraasikker altsaa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå