Gå til innhold

Forskjellsbehandling fra bestemor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to stebarn og 1 felles. Svigermor er nøye på å være rettferdig, hun kommer aldri med gave til bare et av barna, også når det er bursdag, får alle tre. Men nå har hun handlet dyrt skiutstyr til de to eldste, uten at fellesbarnet fikk noe. Jeg reagerte negativt på det, fordi jeg vet at hun aldri hadde kjøpt noe til minstebarnet (f.eks et akebrett) uten at de eldste hadde fått noe samtidig.

Jeg overreagerer sikkert, og har ikke sagt noe, men kjenner meg likevel skuffet over dette, og synes hun kunne ha kjøpt et akebrett eller noe annet til minsten når de to eldste fikk flotte slalåmski. Hun er tross alt bestemor til alle tre, og er alltid nøye på å være rettferdig (dvs det har ofte hendt at de to eldste har fått lommepenger når hun har vært her, men minsten har ikke fått penger for h*n kommer seg jo ikke på butikken likevel).

Kankje kjøper hun ski til minsten neste år, men da er jeg 100% sikker på at de to eldste også må få noe så det ikke blir urettferdig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som min svigermor dette. Vi er i samme situasjon som deg med to barn fra før og et felles.

for meg så virker det som de kanskje er ekstra vare på å ikke forskjellsbehandle de to skillsmisse barna så mye at det bikker andre veien og blir forskjellsbehandling på fellesbarnet. Tror kanskje ihvertfall min svigermor syns ekstra synd på de to han har fra før og regner kanskje med at vi kjøper til vår selv. ikke vet jeg. Men er ikke no god følelse å føle at sitt barn er mindre verdt på en måte. Selv om det nok ikke er det de mener.

Skrevet

Jeg har en svigermor som har gjort forskjell på sine barnebarn. Og de er begge hennes. Hun har fått kraftig kritikk fra oss begge, og skjønte fort at forskjellsbehandling som hun utgjorde kommer hun ikke langt med.

Det hjelper å si fra, men det kan også virke mot sin hensikt.

Jeg synes at i bursdager så er det den som har bursdag som skal få gave, og ingen av de andre. Mener det er viktig at barn lærer seg at når andre har bursdag så skal man ikke ha gaver selv. - Det er jo ikke slik når man reiser i barneselskap til venner og andre fra bhg og skole.

Skrevet

Synes dette og lignende innlegg viser stemødre som ser med argusøyne på alle gaver, for å se om DERES barn kanskje får litt for lite.

Hadde alle barna vært dine, hadde du nok ikke tenkt på dette. Istedet inntar du en rolle som påpasser, i tilfelle DITT barn ikke får like mye.

Vel vel, kanskje stebarna dine trengte nytt utstyr akkurat nå. Kanskje hadde ikke svigermor råd til mer denne gangen. Kanskje er ditt barn for lite til å få slikt utstyr nå, men vil få senere.

Herregud, så opptatt dere er av å få!

Og at alt skal være prikk likt.

Skrevet

Jeg synes igrunnen at dette høres ut som en snill og grei bestemor :)

Vil ikke kalle dette forskjellsbehandling, da hun aldri ellers kommer med gave til bare et av barna. Barn i ulike aldre har ulike behov, til ulike tider. Synes det blir for dumt at man absolutt skal kjøpe likt hele tiden, kun for å være "rettferdig"! Over tid vil dette utjevnes. Større barn trenger mer utstyr enn hva som er tilfellet for små barn, og da blir naturlig nok fordelingen litt skjev der og da.

Forøvrig synes jeg det er en uting at alle barna skal få gaver, når det kun er en av dem som har bursdag. Men det er igrunn en heeeelt annen sak :)

• 5 måneder senere...
Skrevet

Skjønner deg veldig godt jeg! Akkurat slik er det her også. Min samboer har 2 barn fra før, og vi har en felles.

Besteforeldrene, altså hans foreldre, har 6 barnebarn til sammen. Søsteren til min samboer har 3 barn. Min sambo sine to barn er soleklare favoritter! De er utrolig bortskjemte og får alltid all oppmerksomheten. Fellesen vår er bare 9 mnd, så selvsagt blir det forskjell i utgangspunktet, men dog..

Selvsagt ønsker man jo det beste for sine egne barn. Akkurat som alle andre biomødre. Vår felles er jo mitt første barn, og jeg vil da ikke at hun skal leve i skyggen kun fordi min sambo har to fra før. De kjøper klær, leker, godteri, blader osv osv til dem. Men vår felles får ingenting. Hva med å bare å kjøpe med en liten ting for å vise ihvertfall meg respekt, og få meg til å føle at alle tre er like mye verdt, siden jeg ikke er moren dems? Fellesen merker jo ingenting enda, men selvsagt syns jeg det er sårt..

Og når det gjelder mine foreldre, så prøver de å ikke gjøre forskjell på noen av de. Enda vår felles er jo det eneste barnebarnet. Så stebarna skal da altså få 100 % av sin mormor og morfar, av besteforeldrene, OG mine foreldre. Mens mitt barn skal ikke få 100 % fra noen. Jeg blir helt oppgitt. Det snakkes så mye om at det ikke skal være urettferdig for stebarn, og at de skal settes på lik linje.. jeg er så lei av å høre det! De har sin mormor og morfar som har rævva full av penger, og de har besteforeldre som favoritiserer dem, og attpåtil skal de få fra mine foreldre også. TULL! De er ikke noe viktigere enn andre barn.

De får i pose og sekk, og det er helt feil. Og når vår felles lever i skyggen av de, så slår morsinstinktet mitt frem, akkurat slik det ville gjort hos alle andre biomødre.

Skrevet

Det er bauger og lass av innlegg om temaer der fellesbarna har slumset til å få noe mer enn stebarna. Der hagler kritikken mot den grusomme, hatefulle stemora som har spart sine ærlige tjente penger til eget barn eller har behov for å reise på ferie uten særkullsbarna hans. Så dette går begge veier, for man vil jo at sitt barn ikke skal komme dårligere ut enn de andre barna i familien.

Uansett pleier konklusjonen å være på de fleste innlegg: så lenge særkullsbarna får først, mest, størst og best er alt i skjønneste orden. "Det er tross alt veldig synd på disse barna"- holdning.

Skrevet

Hos oss gir farmora en del penger til stebarna mine. Min mann ser på det som en økonomisk håndsrekning til oss som en familie mer enn som en gave til ungene. Når de får lommepenger av farmor trenger de ikke å få tilsvarende fra han/oss. Det kommer i stedet for, og slik kan en jo se på slalåmski også, da har hun kjøpt, så da slipper dere, og kan så ledes bruke de pengene til andre ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...