smågodt prinsessa Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 Lurer på en ting angående det. Jeg vil sykle OG svømme. Jeg liker Å sykle. MEN... hvis jeg skal skrive: Kom ned Å/OG lås opp døra?? (for hvis jeg husker rett fra barneskolen, så betyr OG pluss på en måte.. du vil sykle pluss svømme, så hvis jeg skal komme ned pluss låse opp døra så blir det vel OG? Men syns det ser så feil ut.. Kom ned og lås opp døra?? Det er vel: Kom ned å lås opp døra? Kan noen forklare det med teskje til meg takk?
☆Anonymia☆ Skrevet 22. februar 2008 #2 Skrevet 22. februar 2008 jeg tenker sånn: er det noe en skal GJØRE er det Å forran.. som : kom ned Å lås opp døra.. om det er feil så ikke skyt meg..=) er lenge siden jeg hadde norsk...haha =)
ScaryMama Skrevet 22. februar 2008 #5 Skrevet 22. februar 2008 Jeg oversetter til engelsk, hvis det er "and" så er det og, og hvis det er "at" så er det å. Da jeg flyttet til norge så gjorde jeg det mye bedre på norsk grammatikkprøver enn mine medelever, kun fordi jeg oversatte det til engelsk.
Gjest Skrevet 22. februar 2008 #6 Skrevet 22. februar 2008 Kine da....:-S Skal være "Kom ned og lås opp døra". Du gjør to ulike ting (går ned og låser)
Pirkeanonym Skrevet 22. februar 2008 #7 Skrevet 22. februar 2008 Så lenge du skal gjøre to eller flere ting er skal du bruke og... Du kan si: kom ned og lås opp døren; da det er to ting som skal gjøres,men evt kan en si: kom ned for å låse opp døren. Regelen heter at når en bruker Å skal en kunne skrive FOR foran Å'en;-)
Gjest -<<- Skrevet 22. februar 2008 #8 Skrevet 22. februar 2008 Og. Å komme og å låse. Og her er ikke noe infinitivsmerke, men det som binder sammen to ting du ber om. Kom ned. Lås opp døra. Kom ned og lås opp døra.
mamamaren Skrevet 22. februar 2008 #9 Skrevet 22. februar 2008 Kom ned for å låse opp døra. Kom ned og lås opp døra. Sånn.
Klara-Q <3 <3 <3 <3 Skrevet 22. februar 2008 #10 Skrevet 22. februar 2008 Jeg tror det skal være OG, uten at jeg er råflink på gramatik.
☆Anonymia☆ Skrevet 22. februar 2008 #11 Skrevet 22. februar 2008 haha ja ..skammer meg litt nå.. men jeg husker ikke sånt lenger..=( en skam,jeg vet.. *setter seg i kroken*
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 22. februar 2008 #12 Skrevet 22. februar 2008 Er vel å foran verb. Og OG når man binder sammen.
Gjest Skrevet 22. februar 2008 #13 Skrevet 22. februar 2008 Kom ned OG lås opp døra! Du ber jo om to ting: Komme ned, OG låse opp døra. Å skal bare stå foran verb i infinitiv, og "lås" er jo ikke infinitiv. :-) Var det lita nok skje, eller? (Selv om jeg jo ikke holder mål som rettskrivingspoliti, så prøver jeg meg likevel.... :-) Jfr. Dib-polititråden.)
smågodt prinsessa Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #14 Skrevet 22. februar 2008 Javar det jeg trodde.. At når du skal gjøre to ting så blir det og. Men syns bare det så så rart ut! Lenge siden barneskolen nå merker jeg ja!
LivetErEnLek Skrevet 22. februar 2008 #15 Skrevet 22. februar 2008 " Å" er et infitivsmerke. Dvs når et verb er brukt i infitiv, så skriver man "å". Å sykle, å lese, å løpe. Så det heter "kom ned å lås opp døra". Man kommer jo både ned og låser opp, så det stemmer jo med det du selv sa ;-)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 22. februar 2008 #16 Skrevet 22. februar 2008 Det er fremdeles OG som er riktig å bruke...Er ikke så vanskelig eller;-))
Gjest Skrevet 22. februar 2008 #17 Skrevet 22. februar 2008 SP ~PåTjukka~ Du møtte deg selv i døra litt der, gitt... :-D Det heter "kom ned OG lås opp døra". :-)
smågodt prinsessa Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #18 Skrevet 22. februar 2008 hmmm.. du sier vel litt i mot deg selv nå eller? Først sier du kom ned Å lås opp døra.. men etter på sier at at man komme jo både ned OG låser opp.. skreiv du bare feil eller?
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 22. februar 2008 #19 Skrevet 22. februar 2008 lås er ikke infinitiv, men imperativ. Låse er infinitiv. Og hvis det hadde vært så lett som at det alltid skulle være å foran infinitiv, ville ikke grammatikkpolitiet hatt noe å krangle om.
LivetErEnLek Skrevet 22. februar 2008 #20 Skrevet 22. februar 2008 Jommen gjorde jeg det, skrev helt feil *flau* Er ikke veldig god i rettskrivning, men gramatikk kan jeg faktisk, så meg nok blind på det jeg hadde skrevet før jeg postet det. På tde å legge seg nå snart tenker jeg *ler*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå