Gå til innhold

Svangerskaps-diabetes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er noen som har fått påvist diabetes under svangerskapet? Min lege vil at jeg skal testest for dette. Hva er som må følges opp og vet dere hvilke konsekvenser dette kan få for svangerskapet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har hatt svangerskap diabetes i begge mine svangerskap..så jeg har en del erfaring der. Regner med jeg får det denne gangen også.

Du vil bli fulgt opp med 1 kontroll i uka..iallefall visst du er i 3.trimester..

Hvor langt er du på vei?

På sykehuset så får du UL annen hver uke (vekstkontroll) der måler de hvor stort fosteret er. Det som er med for høyt blodsukker er at fosteret kan vokse litt fort..så man kan få litt store barn. Så er det vel skadelig visst fosteret vokser for fort.

tok blodprøve hver uke for å måle langtidsblodsukkeret, var inne med lege eller diabetsykepleier for å snakke om blodsukkermålingene og svar på langtidsblodsukkeret.

På gyn var jeg annen hver uke jordmor/lege. Var vanlig svangerskap kontroll + hsuker ikke hva det heter, men såm belte på magen som registrerer hjertelys og så skal man trykke på en kanpp hver gang den sparker.

Så du blir fulg veldig godt opp.

Nå kommer det an på hvor høyt blodsukkeet ditt blir etter sukkerbelastning, men jeg var på grensen til å slippe insulin, så jeg fikk prøve kostregulert først. Og jeg var veldig steng med meg selv, og greide å holde blodsukkert under 8, så jeg slapp insulin.

Så får du låne blodsukker apparat der du måler blodsukkeret ditt før og etter mat, så du skal vise til lege eller siabetsykepleieren. for å ha kontroll over om du greier å holde deg under 8.

Kan også si mine barn ble nr1 3360g og nr2 3790g. Så jeg fikk ikke store barn, så ikke alle får det :)

Et lite sammendrag :) Er det noe mere du lurer på så er det bare å spørre :)

Jeg fikk også til ernæringsfysiologen også, så jeg fikk vite hva jeg kunne spise osv ..

Skrevet

en ting til :)

Så får du ikke gå så lenge over terminen pga dette, så du blir satt igang..de sjekker hvor moden du er først da..med nr1 så ble jeg satt igang 4 dager over og med nr 2 1 dag før termin..for du må være moden nok først..

Skrevet

jeg ble testet for det sist gang,,

måtte det nå å sa jordmor. huff..

ble du sykemeldt?

håper jeg ikke har det/ får det..

Skrevet

jeg skriver litt vel fort og ser jeg har skrevet mye feil hehe..men håper du skjønner hva jeg mente..skal selfølgelig være å registrere hjertelyd og ikke lys hehe

Skrevet

jeg ble sykmeldt pga bekkenløsning før jeg fikk svangerskapdiabetes jeg..så jeg vet ikke hvordan det er ang sykmelding på det..siden jeg var sykmeldt fra før.

Men jeg synes det gikk helt greit å ha det. Jeg var jo en skikkelig godtemoms og elsket sjokolade, men utrolig nok så gikk det veldig fint å kutte ut alt dette sukker/karbohydratene..er jo bare for en liten periode heldigvis..

Skrevet

Jeg hadde det med første man og det første tegnet på dette er vanligvis at man har sukker i urinen. Da kan du bli sendt til ytterligere test, en glukosebelastning. Da skal du komme til testen uten å ha spist siste tiden, ta blodprøve, drikke sukkervann, vente 2 timer (tror jeg det var) og så ta en ny blodprøve. Prøven går ut på å se hvordan kroppen din håndterer sukker. Hvis blodsukkernivået er for høyt får du sannsynligvis tid hos dietist som hjelper det å legge om ditt kosthold, som forhåpentligvis er nok for at du skal få et stabilt blodsukker. Hvis ikke kan det hende du må ta ekstra insulin.

Husker bare to av konsekvensene - stor barn og økt risiko for deg å få diabetes senere i livet.

Skrevet

huff, husker jeg drakk den tingen sist gang. men hun sa jeg måtte ta det på grunn av at jeg har en bmi som er større enn bla bla bla

Skrevet

Takker for svar:)

Jeg er er i uke 19+5 nå.

Grunnen til at hun vil sjekke meg (for sikkerhets skyld) var at når jeg var hos henne sist, med urinveisinfeksjon for n'te gang, begynte hun å spørre om jeg drakk nok. Da sa jeg at jeg drakk mye nå, er faktisk tørst ofte. Da begynte hun å spørre om det var diabetes i familien, noe det er. Min far har nettop fått type2. Så hun ville sjekke om det var mulighet om jeg hadde diabetes. Men hun sa at det var ikke sukker i urinprøven jeg leverte. Men i tyskland (hun er tysk) tester de alle gravide over 35 år for dette. (jeg er 33).

Så tiden vil vise...skal testes om en uke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...