Gå til innhold

Ny permisjonsordning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er snakk om å lovfeste at 1/3 av svangerskapspermisjonen skal gå til far. Lurer på hvor tidlig dette kan vedtas og gjelde fra? Syns det blir tidlig å begynne på jobb igjen etter 7-8 måneder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg håper ikke de får det igjennom!

Syns at vi skal få ordne det sånn som det passer hver familie best, om far tar sine 6 uker, eller halve permisjonstiden, det syns jeg ikke politikerne har noe med ;)

Skrevet

jeg syns også at hver enkelt familie må få ordne permisjonen sånn som er best.Syns det har vært tidlig nok å begynne på jobb når barna er rundt året jeg da. Har to gutter

Skrevet

Vi kommer til å ha en tredeling av permisjonen sånn cirka. Pappa har lyst til å være hjemme med barnet også, og jeg tenker slik at permisjonen er jo ikke "min" - den tilhører barnet! Vi vil tape på det økonomisk - jeg tjener ca 6G, mens han tjener vesentlig mer, men det er ikke så viktig.

Jeg sier ikke at forslaget om tredeling er helt uproblematisk, men jeg tror nok det er noe slikt som må til. Dagens permisjonsordning er faktisk ganske skadelig for kvinners sjanser i arbeidslivet. Det er synd men sant! Jeg blir litt oppgitt når jeg hører om kvinner som tviholder på permisjonen "sin", som om det er en slag belønning man får for å ha gått gravid og født at man skal ha et år "fri" fra jobben, og deres menn som bare ikke KAN ta ut seks ukers permisjon engang for de er jo så "uunnværlige" på jobben. Hva med kvinnens jobb, da? Er ikke den like viktig? Det er da ingen som snakker om at kvinner er så uunnværlige på jobben at de ikke kan ta ut permisjon? Nei, da ville de blitt stemplet som dårlige mødre med en gang, mens tilsvarende menn ikke blir stemplet som dårlige fedre. Dobbeltmoral?

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, men jeg tror at de mennen som ønsker å være hjemme med babyene gjør det, og da har de god samvittighet for å ta fri så lenge de har rett på det, om det er 6uker eller 6mnd.

Her så er det uansett ikke noe permisjon på noen denne gangen, desverre. Jeg går på skole og mannen min har en sykdom som gjør det umulig for han å passe et lite barn om han vil eller ei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...