Gå til innhold

utdanning/realkompetanse...hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har utrolig lyst å få meg en utdannelse og kunne godt tenkt meg å bli barne og ungdomsarbeider. Noen som vet om og hvordan det kan la seg gjøre uten at det koster meg skjorten og ikke bruker 4 år. Jeg er snart 28 år så tror jeg kan få realkompetanse. Men hvordan fungerer det? Jeg har jobbet litt over alt. Har en halv ferdig frisør utdannelse som ikke hjelper meg så mye.

Kan noen gi meg noe hjelp hvordan jeg skal komme i gang. Hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å få realkompetanse må du være over 23 år og ha jobbet fulltid i tilsammen fem år.

Hmm, det var det eneste jeg kunne svare på, gitt;-)

Skrevet

Tror du må ha jobbet innen faget for å få real - kompetanse.

Skrevet

jobber på skole nå. på sfo og som lærer/elev assistent..hjelper det eller må jeg ha jobbet der i mange år? Har jobbet litt i barnehage også.

Skrevet

Realkompetansevurdering er kun aktuelt hvis du skal søke høyere utdanning (høyskole/universitet), og barne- og ungdomsarbeider er en fagutdanning på videregående skole-nivå, så jeg skjønner ikke helt problemet.

Skrevet

Barene og ungdomsarbeider er vel to år på vgs og to år praksis tar jeg ikke helt feil. Det du har av norsk, matematikk, engelsk og noe til har du vel tatt på frisør? Da kan du kanskje klare å ta resten som privatist over 1 år? Så kan du ta en del av praksisen under utdanningen tenker jeg og da tror jeg at du kan trekke fra dersom du kan dokumentere at du har hatt relevant praksis. Venninna mi tok omsorgsarbeider over 1,5 år nå og det er vel ganske likt med barne og ungdomsarbeider med tanke på utdannelseslengde tror jeg. Er ikke helt sikker på dette. Jeg ville tatt kontakt med en vgs skole.

Realkompetanse er ikke det sånn dersom du skal søke på universitet eller høgskole? Da må du være over 23.

Skrevet

ok. Jeg trodde realkompetanse var noe som kunne brukes uansett utdanning når du var "blitt litt opp i årene". Som en slags livserfaring isteden for skole. (livets skole) :) men da har jeg tydligvis tatt helt feil. Har prøvd å finne litt ut, men det er ikke så lett. Hvem skal jeg kontakte for voksen opplæring da? er det kommunen som står for sann eller nav?

Skrevet

Realkompetanse

http://www.hin.no/index.php?ID=785

Opptak på grunnlag av realkompetanse

Personer som er 25 år eller eldre i opptaksåret og som ikke har generell studiekompetanse, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse. Realkompetanse er definert som kunnskaper ervervet gjennom yrkespraksis, ubetalt arbeid, organisasjonsarbeid og skolegang. Realkompetanse vurderes i forhold til hvert enkelt studium. Det kreves at man har nødvendige kvalifikasjoner for det studiet man søker på, og kravene vil derfor variere fra studium til studium. Kunnskapene må dokumenteres. Dokumentasjonen kan være karakterer fra videregående skole eller annen skolegang, attest fra arbeidsgiver, bekreftelse på organisasjonserfaring eller annen godkjent dokumentasjon som bekrefter dine kunnskaper i de enkelte fag.

For opptak til studier med særkrav i tillegg til generell studiekompetanse, må det også dokumenteres kompetanse i disse særkravene.

Søkere med realkompetanse konkurrerer om plassene på lik linje med søkere som kan poengberegnes. Rangeringen skjer ut fra en skjønnsmessig vurdering. Tilbud om opptak på et studium gjelder bare for dette ene studiet og kan ikke overføres til andre studier.

Når en søker med realkompetanse har gjennomført og bestått et studium på minst 60 studiepoeng, kan studenten få vanlig karakterutskrift og har på bakgrunn av dette generell studiekompetanse.

Den enkelte høgskole har sine egne retningslinjer for behandling av realkompetanse. Reglene vil derfor være ulike fra en høgskole til en annen.

Studieplaner og undervisningsopplegg er forskjellige ved de ulike lærestedene. Derfor må hvert lærested selv vurdere søkerens realkompetanse i forhold til sine studier. Dette betyr at en realkompetansevurdering som er gitt ved ett lærested, ikke gjelder for opptak til andre læresteder. Hvis du ønsker mer detaljerte opplysninger om hvilke kriterier lærestedet legger til grunn for vurdering av realkompetanse, må du kontakte lærestedet direkte. Selv om en søker har realkompetanse for ett bestemt studium, gir ikke dette automatisk rett til opptak dersom det er flere søkere enn antall studieplasser.

De som har realkompetanse for studiet, skal rangeres i forhold til andre søkere ut fra en skjønnsmessig vurdering. Søkere som krysser av for realkompetanse, men som har generell studiekompetanse, blir overført til vanlig konkurranse og blir poengberegnet dersom det er mulig. Slik søker du: Dersom du ikke har generell studiekompetanse, kan du innen 1. mars søke om opptak på grunnlag av realkompetanse ved å krysse av for realkompetanse på søknadsskjemaet. Når søknaden din er registrert, vil du få tilsendt spesielle omslagsark for realkompetansevurdering.

Du vil få ett omslagsark for hvert lærested du har søkt. Disse omslagsarkene skal fylles ut og sendes direkte til hvert lærested som vil foreta realkompetansevurderingen. Adressen til lærestedet er påført omslagsarket. Det er viktig at du fyller ut omslagsarket nøyaktig og legger ved dokumentasjon for den utdanning, praksis og annen erfaring som du vil at lærestedet skal vurdere. Det blir ikke tatt hensyn til opplysninger som ikke er dokumentert. Søkere med generell studiekompetanse som påberoper seg realkompetanse for å dekke spesielle opptakskrav, skal ikke krysse av for realkompetanse. Opptaksorganet er pliktig til å vurdere om annen dokumentasjon av kunnskaper kan godkjennes som likeverdig med de spesielle opptakskravene

Skrevet

Ta kontakt med en videregående skole som har barne- og ungdosmarbeiderfag. Snakk med studieinspektør eller rådgiver. Du kan da få bli realkompatansevurdert i målene i læreplanen for vg1 helse- og sosialfag, og vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag. Du blir da innkalt til en samtale, der du blir spurt i målene, for å vurdere din kompetanse. Du vil da få bestått/ikke bestått i det nivået du er oppe til.

Du kan sikkert også få godkjent noe av yrkeserfaringen din som del av lærlingetiden, det er jeg ikke sikker på. Så tar du fagprøve i vg3 nivå, og så er du barne- og ungdomsarbeider :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...