Gjest Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 hei hei, skal bli samboer og kjærsten min har barn fra før som han betaler bidrag til, vil vårt samboerskap påvirke hans bidrags evne positivt eller negativt?? har ringt nav i 4 dager nå, så nå prøver jeg lykken her takker!!
Hannemor Skrevet 22. februar 2008 #2 Skrevet 22. februar 2008 Han får bedre bidragsevne. Og dermed kan det også gi høyrer bidrag. Men for dere vil det ha lite å si, for dere er da 2 om utgiftene også.
Gjest Skrevet 22. februar 2008 #3 Skrevet 22. februar 2008 så min inntekt vil øke hans evne? hva med mitt barn da, vil det påvirke? han har 3 barn han betaler på, kan jo bli mye det da.. hmm..
Hannemor Skrevet 22. februar 2008 #4 Skrevet 22. februar 2008 Ditt barn vil ikke medregne nei. Det som blir er at han da bare har halvparten av husleie og andre boutgifter. Han har ikke forsørgeransvar for ditt barn. I bidragsverden. Bruk bidragsveiledern til NAV. Der kommer det opp den totale bidragsevne han har, og bidraget for alle 3 skal ikke overstige dette.
Gjest Skrevet 22. februar 2008 #5 Skrevet 22. februar 2008 takk ble mye lurere. kjedelig at det skal være sånn.. og lurer på hvordan det vil bli om han adopterer min datter, vil det påvirke? klarer ikke finne ut av det på nav sine sider.. men ikke noe som skal skje umiddelbart, men i fremtiden..
Hannemor Skrevet 22. februar 2008 #6 Skrevet 22. februar 2008 Jeg for min del syntes dette er riktig. Det samme gjelder meg og min fordelingsbrøk om jeg får samboer. Da må far betale mindre. Om han skulle adoptere din datter, så får han jo samme ansvar for henne som for sine biologiske barn.
Gjest Skrevet 23. februar 2008 #7 Skrevet 23. februar 2008 tusen takk for svar hannemor, og seff er det riktig. er bare mye som skal ordnes og fikses og adopsjon er ikke aktuelt før vi er gift, men kjekt å vite
winneboo Skrevet 23. februar 2008 #8 Skrevet 23. februar 2008 Jøss trodde ikke det hadde noe å si jeg. Barnefar her betaler det samme i bidrag selv om han har samboer. Hadde aldri i verden forventet at han skulle betale mer pga det. Er jo ikke hennes oppgave å forsørge mitt barn. Jeg har også samboer men han betaler det samme til barnemoren sin selv om vi deler på utgiftene.
liten og lettmett Skrevet 23. februar 2008 #9 Skrevet 23. februar 2008 Dette er en problemstilling som kun er aktuell der hvor bidragspliktig har fått nedsatt bidragsevne pga liten inntekt. Om h*n da får en samboer å dele utgifter med kan det bidra til at bidragsevnen øker, og dermed blir bidraget høyere oppmot det som egentlig skulle betales i utgangspunktet. Når bidragsbetaler får flere barn vil dette også kunne påvirke andre veien. Men bare om sjablonutgiftene på barnet tilsvarer at h*n kommer under det som skal til for at man skal kunne "overleve".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå