Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått samme kløen som i forrige sv.skap. Hvor langt skal jeg la det gå? Var hos lege i dag og han sendte meg kun inn til blodprøve og that`s it. Sist ble jeg bedt om å komme på sykehuset for å sjekke om alt var bra. Er det ikke så farlig nå da? Klør inni hendene og under beina. Er 37+4 i dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde også kløe i hendene og under føttene i forrige svangerskap. Har heldigvis sluppet denne gangen. Det som funket best hos meg var Aurax. Slik salve som man bruker på insektstikk. Smurte meg med en tynt lag før jeg la meg på kvelden og slapp å ligge å klø meg til blods på nettene.

Skrevet

må no ta prøve av leververdiene dine....

kan jo vær farlig med svangerskapskløe

Skrevet

Synes du skal stå på jeg, og forlange å få ta leverprøver hver uke. Jeg hare hatt kløe siden uke 20, og har kun hatt såvidt forhøyede leververdier. Legen min syntes jeg var noe hysterisk (følte jeg iallefall) og prøvde å fortelle meg, at denne kløern var helt ufarlig. Maste meg til en ny prøve på Mandag (35 uker) og fikk den. Legen ringte meg på Tirsdag morgen, og sa jeg måtte reise inn på sykehuser, fordi verdiene hadde steget fra 50 til 122 (asat/alat). Ble bestemt der, at jeg måtte settes i gang 3 uker før termin, da dette er farlig for babyen ved utgangen av uke 37.

Så dette er slett ikke ufarlig! Et tegn pp den farlige typen, er nettop kløe i håndflater, og underfotsålene.

Lykke til.

Skrevet

Har målt gallesyre som legen min sier skal måles, og de har vært fine de siste ukene for han vil følge det opp siden jeg hadde det sist.

Nå klør jeg på armene også............ Kan hende det ikke er farlig også, og jeg virker hysterisk utad! Jeg er jo snart i mål med sv. skapet!

Skrevet

Gallesyrene mine har også vært fine, men asat/alat har alikevel steget så høyt at det er fare for baby dersom jeg går lenger enn uke 37.

Jeg følte og at jeg kanskje virket hysterisk, men er glad for at jeg ikke ga opp.

Dersom du skulle få for høye leververdier nå, så er det jo det som er farlig, nå når du nesten er i mål.

Ikke gi deg du!! Og pass på at du kjenner masse liv - det fikk jeg beskjed om. Skulle ta direkte kontakt med føden, dersom noe skulle forandre seg.

Skrevet

Hei, har lest andre tråder her ang. kløe også. Synes det er så rart det med leverprøvene. Tilhører Ullevål og har Alat/asat på rundt 70. De sier at det ikke er noe farlig, så lenge gallesyrene er normale. (Og det er de). Det er jo også det som står på ulike internettsider, at det ikke er alvorlig svangerskapskløe, hvis ikke også gallesyrene er forhøyet. Er det forskjellig praksis på forskjellige sykehus eller?

Skrevet

JEG Å! FYTTI!! En blir jo gal/irritabel og frustrert.. Jeg har lyst til og grine! Sitter jo å klør 24/7! Orker ikke kløøøø mere!!

Skrevet

Anonym 10:12 23.02.2008

Har lest endel om dette på nettet, og dersom alat/asat er dobbelt så høye av normalen, så er det farlig for babyen, uansett om gallesyreprøvene er fine. Dine som er på¨70, er vel ikke doblet, men du er jo ikke langt unna (tror normalen er på rundt 40) så det er foreløpig ikke farlig, men du bør sjekke det hver uke. Det kan gå veldig fort.

Årsaken til den ulike praksisen, er nok, at det er ikke mange leger her i Norge, som har noe særlig kunnskaper om dette problemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...